•  

     

     

    شیراز – رهرو نیوز – بیمارستان‌های خیریه‌ای و خصوصی شیراز به دلیل مطالبات سنگین از بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت، در اقدامی هماهنگ هیچ بیماری را با دفترچه بیمه پذیرش نمی‌کنند و این موضوع موجب مشکلات متعدد و اعتراض شدید مردم شده است.

     

    به گزارش رهرو نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، اکنون ۳۶ روز از اعتصاب بیمارستان‌های خصوصی شیراز می‌گذرد. اغلب بیمارستان‌های مشهور خصوصی و خیریه‌ای شیراز نظیر «کوثر»، «ام آر آی»، «مادر و کودک»، «اردیبهشت»، «فرهمندفر»، «میر»، «دنا»، «مجتمع چشم‌پزشکی بصیر» و … از سوم شهریورماه بدلیل مطالبات سنگین خود از بیمه سلامت و تامین اجتماعی، از پذیرش دفترچه بیمه امتناع کرده و این موضوع سبب بروز مشکلات متعدد و دلخوری شدید مردم شده است.

     

    اعتصاب بیمارستان‌های شیراز صدای نماینده را هم درآورد و سبب شد پای وزیر بهداشت هم به ماجرا کشیده شود. علی اکبری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در تذکری کتبی به وزیر بهداشت، خواستار پیگیری این موضوع شد و تشکل‌های مختلف دانشجویی نیز از جمله مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، انجمن اسلامی دانشگاه شیراز، بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، جامعه اسلامی دانشگاه شیراز، انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی و بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت حاد پیش‌آمده هشدار داده و با انتقاد از سوءمدیریت سازمان‌های بیمه‌گر، خواستار رسیدگی فوری به موضوع شدند.

     

    با این حال از مسؤولان ارشد استان فارس همچون استاندار، فرماندار، نمایندگان مجلس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و … با وجود آغاز دومین ماه از اعتصاب بیمارستان‌های خصوصی شیراز، هنوز هیچ واکنش رسمی دیده نشده است!

     

    خبرگزاری فارس از همان ابتدای این مسئله، تنها رسانه‌‌ای بود که با جدّیت به این موضوع ورود کرده و در قالب گفتگو، گزارش و مستند، سعی کرد نقش مهم خود در پل ارتباطی میان مردم و مسؤولان را ایفا کند و صدای ۴ و نیم میلیون نفر از مردم استان فارس که زیر پوشش بیمه هستند، اما نمی‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند را به گوش مسؤولان برساند.

     

     

     

     

     

    اما مدیرکل بیمه سلامت فارس که از انعکاس انتقادات مردم و روسای بیمارستان‌های خصوصی در خبرگزاری فارس ظاهراً دلخور شده و انتظار داشته است این خبرگزاری نیز همچون اغلب رسانه‌های دیگر سکوت اختیار کند، اخیراً یک نشست خبری برگزار کرده و گفته است: «مصاحبه‌هایی از سوی رؤسای بیمارستان‌های خصوصی انجام شد که البته با شیطنت بعضی رسانه‌ها همراه بود!»

     

    صابر فرخی لاریجانی که ترجیح داده بود از خبرنگار فارس برای حضور در این نشست دعوت نشود تا مبادا با طرح سؤالاتی پیگیر مطالبات مردم شود، در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی مدعی پرداخت مطالبات مراکز درمانی شده و گفته است: «رؤسای بیمارستان‌های خصوصی پرداخت دیرهنگام خود به کارکنان را به پای ما زده‌اند.»

     

    مدیرکل بیمه سلامت در این نشست، لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی شیراز با سازمان‌های بیمه‌گر را «بی‌اخلاقی» عنوان کرده و ادعا کرده است مدیران این بیمارستان‌ها میزان مطالبات خود را چیزی غیر ازآنچه که هست مطرح کرده و سازمان بیمه سلامت بدهی خود به مراکز درمانی را پرداخت کرده است.

     

    او البته پاسخی برای سرگردانی صدها هزار نفر از مردم استان فارس که سر ماه حق بیمه خود را پرداخت کرده ولی حالا نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، نداشته است و صحبت‌های خود را با اهداء «کارت هدیه» به خبرنگاران به پایان رساند!

     

     

     

    موضوعی که بار دیگر با واکنش شدید روسای بیمارستان‌های خصوصی شیراز مواجه شد و در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اما قبل از آن نکته حائز اهمیت آن است که نه تنها سوءمدیریت، بلکه اصل انتصاب مدیرکل بیمه سلامت که اکنون تنها حدود ۷ ماه از آغاز به کارش می‌گذرد و بیش از هزار میلیارد تومان بودجه سالانه در اختیار اوست، زیر سوال رفته است.

     

    انتصاب مشکوک مدیرکل بیمه سلامت فارس

     

    مسعود رضایی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص انتصاب مشکوک «صابر فرخی لاریجانی» در سمت مدیرکل بیمه سلامت فارس با وجود سابقه اخراج از دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگر چنین چیزی باشد، این انتصاب مشکل قانونی دارد و بدون قرارداد محال است چنین انتصابی صورت بگیرد.

    رضایی تأکید کرده بود: اگر انتصاب فرخی به شکلی که مطرح شد واقعیت داشته باشد، حتماً آن را پیگیری کرده و واقعیت را خواهم گفت.

     

    علی اکبری دیگر نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص انتصاب «صابر فرخی لاریجانی» به‌عنوان مدیرکل بیمه سلامت فارس با وجود سابقه اخراج از دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شخصی که کارمند دولت نباشد نمی‌تواند پست مدیریتی را عهده‌دار شود و اگر شخصی تخلف و یا سوءسابقه‌ای داشته است باید طبق استعلامات احکام صادر شود.

     

    اکبری در پاسخ به این سوال که اگر استعلام دستگاه‌های امنیتی نیز منفی بوده، تصریح کرد: برای مشاغل مدیریتی قطعاً بر اساس استعلام‌های صورت گرفته احکام صادر می‌شود و در غیر این صورت صادرکننده حکم در این مورد غفلت کرده و از قانون عدول کرده است.

     

    داغ شدن هشتگ «درد سلامت»

    از سوی دیگر مشکلات عدیده‌ای همچون عدم پذیرش بیماران با دفترچه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، کمبود دارو، ازدحام و شلوغی بیمارستان‌های دولتی و از طرفی حرف و حدیث‌ها در مورد نوع انتصاب مدیرکل بیمه سلامت فارس، هرچند با سکوت معنادار اغلب مسؤولان همراه بوده، اما باعث شده طی یکی دو روز اخیر هشتگ «درد سلامت» در بین کاربران فضای مجازی داغ شود.

     

    به‌عنوان نمونه شامگاه گذشته ده‌ها توئیت در همین رابطه منتشر شد که برخی از آن‌ها حاوی اطلاعات مهمی است. تعدادی ازاین توئیت‌ها را در ذیل با هم مرور می‌کنیم.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    نمی‌خواهم از کلمه «دروغ» استفاده کنم

     

    اما رئیس بیمارستان فرهمندفر هم در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز در پاسخ به اظهارات مدیرکل بیمه سلامت فارس با بیان اینکه نمی‌خواهم درباره صحبت‌های این شخص از کلمه «دروغ» استفاده کنم، اظهار داشت: سخنان آقای فرخی صحیح نیست و از خرداد ۹۶ تاکنون مطالبات ما پرداخت نشده است.

     

    ابراهیم حیاتی ادامه داد: مسئله شفاف و واضح است، طی ۳ ماه گذشته چندین جلسه با حضور رؤسای بیمارستان‌های خصوصی شیراز، مدیران بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت با حضور استاندار، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و معاونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شده است.

     

    لغو کنید؛ به نفع ماست!

     

    وی افزود: مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی صادقانه گفت من پول ندارم، اما مدیرکل بیمه سلامت در حضور معاون سیاسی استاندار گفت شما آزاد هستید؛ قرارداد دوطرفه است و ما نمی‌توانیم شما را مجبور کنیم، برخی بیمارستان‌های تهران هم با بیمه سلامت لغو قرارداد کردند و این به نفع ما هم است!

     

    رئیس بیمارستان فرهمندفر با اشاره به اینکه بیمه سلامت در سال جدید از ما خواست تا سقف پذیرش بیمار را رعایت کنیم، ابراز داشت: ۱۰ الی ۱۵ بیمارستان خصوصی و خیریه‌ای در شیراز وجود دارد، شما بروید از تک‌تک آن‌ها سؤال کنید که آیا از مطالبات سال گذشته، بیمه سلامت ریالی به شما پرداخت کرده است؟

     

    ما بی‌اخلاقیم یا او؟

     

    وی تصریح کرد: بداخلاقی از طرف ما است یا مدیرکل بیمه سلامت؟ من می‌گویم که تمام این ماجرا برنامه‌ریزی ایشان است. ما فقط برای اینکه در شرایط فعلی اقتصادی که ناچاریم همه اقلام مورد نیاز را نقد بخریم، هزینه‌های درمانی را فعلاً از بیمار آزاد گرفتیم تا بیمارستان‌های خصوصی را سرپا نگه داریم.

     

    حیاتی خاطرنشان کرد: بیمه تأمین اجتماعی می‌خواست اوراق قرضه به ما بدهد اما قبول نکردیم، نمی‌توانستیم تا یک سال دیگر صبر کنیم تا ۲۰ درصد از پرداختی را هم کم کنند، درحالی‌که ما الآن به نقدینگی نیاز داریم؛ متأسفانه گویی همه این مسائل حساب‌شده و از قبل برنامه‌ریزی‌شده است.

     

    وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت از خرداد سال گذشته تاکنون پرداختی به بیمارستان‌های خصوصی شیراز نداشته است، اظهار داشت: ما از چند ماه قبل به سازمان‌های بیمه‌گر اعلام کردیم که اگر تا فلان زمان مطالبات ما پرداخت نشود دفترچه‌های بیمه را پذیرش نمی‌کنیم، ما نمی‌توانیم ۱۷ الی ۱۸ ماه پولی دریافت نکنیم اما هزینه دارو و تجهیزات و حقوق کارکنان را هم پرداخت کنیم، آن‌هم در شرایطی که همه پول نقد می‌خواهند.

     

    حیاتی تصریح کرد: برای تهیه کمترین اقلام باید پول نقد پرداخت کنیم، یک ماه است که داروی بیهوشی موجود نیست؛ حاضریم نقد بخریم اما گیرمان نمی‌آید.

     

     

     

    رئیس بیمارستان فرهمندفر در توضیح سقف پذیرش بیمار گفت: اگر در سال ۹۶ صورت‌حساب خدمات درمانی مثلاً ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان می‌شد، بیمه سلامت از ما خواسته در سال ۹۷ با ۲۰ درصدش کاهش، خدمات ارائه‌شده را به ۸۰ میلیون تومان برسانیم، اگر بیمار دفترچه بیمه سلامت داشت پذیرش کنیم اما سهم بیمه را از بیمار نگیریم و از جیب خودمان پرداخت کنیم؛ صورت‌حساب به بیمه هم نفرستیم! کسی می‌تواند چنین شرایطی را قبول کند؟ حتی خود دولت هم در این موضوع ورشکست شده است.

     

    وی ادامه داد: مدیرکل بیمه سلامت گفت اگر این شرایط را بپذیرید ۶۰ درصد از مطالبات سقف قرارداد در سال ۹۷ را پرداخت می‌کنیم اما ما قبول نکردیم، این کجایش بی‌اخلاقی است؟ بیمه سلامت هنوز برخی اسناد ما را هم تحویل نگرفته است. برای سه‌ماهه اول سال جاری ۶۰ درصد از سقفی که تعیین کرده بودند را به برخی بیمارستان‌ها پرداخت کردند، اما به بعضی بیمارستان‌ها هیچ پرداختی نداشتند.

     

    به گفته این رئیس بیمارستان بیمه تأمین اجتماعی نیز از خرداد سال ۹۶ تاکنون مطالبات را پرداخت نکرده است، اما بعد از لغو قرارداد دو ماه اخیر را گویا پرداخت کرده‌اند که وی از دیگر روسای بیمارستان‌ها شنیده بود.

     

    حیاتی در ادامه به عدم پذیرش برخی اسناد خرید بیمارستانی از شرکت‌های فروشنده دارو و تجهیزات از سوی بیمه سلامت نیز اشاره کرد و افزود: بیمه سلامت اعلام می‌کند که شرکت‌ها باید در سامانه ثبت و دارای یک کد اختصاصی باشند، اما ما وقتی به این شرکت‌ها گفتیم اظهار بی‌اطلاعی کردند. ما در پاسخ به بیمه سلامت گفتیم که شما مطالبات ما را پرداخت نمی‌کنید، اما شرایط جدید برایمان تعیین کردید!

     

    تکذیب ادعای اخراج نمایندگان بیمه

     

    رئیس بیمارستان فرهمندفر در پایان به ادعای مدیرکل بیمه سلامت که گفته بود بیمارستان‌های خصوصی نماینده بیمه در بیمارستان را اخراج کرده‌اند نیز واکنش نشان داد و گفت: نماینده بیمه از بیمارستان اخراج نشده است، در گذشته نماینده در بیمارستان حضور داشت تا صورت‌حساب‌ها را بررسی و در صورت اشکال رفع و بعد به بیمه ارسال کنند، اما با لغو قرارداد نمایندگان دیگر کاری در بیمارستان نداشتند و خودشان رفتند.

     

     

     

    انتهای پیام/*