• رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری میبد از توزیع ۱۵ هزار نهال در هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت : نهضت ملی کاشت یک میلیارد درخت نیز با در دستور کار قرار دادن تولید و آماده‌سازی ۵۰۰ هزار نهال در میبد آغاز شده‌است.

    به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل از بام میبد ، جمال جنتی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفند) و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه میبد ، افزود: کاشت و تولید نهال از قدیم الایام از طریق منابع طبیعی و بخش خصوصی پیگیری شده‌است و امسال نیز با وجود اینکه اعتبار خاصی برای این پروژه اختصاص داده نشده بود خوشبختانه با کمک بخش خصوصی و ادارات و نهادها این کار انجام شده و در حال انجام است.

    رییس منابع طبیعی وآبخیزداری میبد با اظهار امیدواری به اینکه انشاءالله فرهنگ کاشت و تولید نهال و منابع طبیعی با کمک همه مردم به فرهنگ عمومی تبدیل شود و ایرانی سرسبز داشته باشیم به در دستور کار بودن کاشت و تولید نهال‌های مورد نیاز مردم در شهر  و همچنین مناسب استفاده در بیابان زدایی اشاره کرد.

    وی با بیان وضعیت مراتع شهرستان در بخش ندوشن اظهار کرد: با بارندگی‌هایی که امسال داشتیم خوشبختانه با کاشت نهال‌های مرتعی که در اختیار داریم خشکسالی‌های چند سال گذشته را جبران می‌شود.

    جنتی از جمله اقدامات انجام شده را نگهداری و حفاظت و توسعه  پارک جنگل بان واقع در ورودی شهر میبد به مساحت ۲۰ با انجام  ۶ ردیف نهال کاری و کاشت گونه‌های جنگلی و مرتعی  وایستگاه فرسایش بادی با ایجاد ۲ ایستگاه شاهد و نمونه با استفاده از دانش بومی و با همکاری دانشگاه یزد که طی آن سیفونهایی برای اندازه گیری گرد و غبار طراحی شده برشمرد.

    وی در ادامه به ایستگاه کانال باد در محدوده فیض آباد بعد از دانشگاه آزاد که تولید نهال که سالیانه کاشت و تولید  ۵۰۰ هزار نهال در این مکان آنجام می‌شود ، راه اندازی ایستگاه زوجی فرسایش بادی که مطالعات و تجزیه و تحلیل  داده‌های آن از سوی دانشگاه یزد انجام شده و آماده بهره برداری است ، کشت‌های سنواتی  و پارک صنایع به مساحت ۲۰ هکتار  که با کمک کارخانجات میبد روبروی مجتمع رفاهی سومیا واقع در کمربند غربی احداث شده و نگهداری  آن به عهده منابع طبیعی است ، اشاره کرد.

    رییس منابع طبیعی وآبخیزداری میبد به پروژه‌های آبخیزداری شامل کنترل سیل ، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش با ساخت سازه های خاکی ، سنگ و سیمان و چاله فلسفی که با کمک و مشارکت بخش خصوصی و مردمی  و با اعتبارات دولتی از سوی منابع طبیعی انجام شده ، نیز اشاره کرد.

    وی از جمله این پروژه‌ها را پروژه بخش سیلاب نیوک واقع در بالا سر اشنیز در جاده فولاد آلیاژی نام برد و افزود: این بند خاکی شهر میبد را از خطر سیل در امان داشته و به مدت چهار سال است که آبگیری خوبی شده و در حال رایزنی با آب منطقه‌ای برای سنجش  میزان اثر این بندهای خاکی در ارتباط با تعذیه سفره‌های آب زیرزمینی هستیم.

    جنتی بخش سیلاب ندوشن را شامل یک بند خاکی اصلی و سه پشته که پشته ها نقش ذخیره و تغدیه سفره زیرزمینی را انجام می دهند ، تعریف کرد.

    وی بند خاکی محمد آباد نیوک که اثر خوبی بر قنات زیر دست در این روستا دارد و مردم به واسطه عملکرد خوب این پروژه آبخیزداری در تعذیه سفره آب زیرزمینی رضایت دارند ،  احداث گوراب در منطقه سورک که خوشبختانه آبگیری می‌شود و مثمرثمر در آبیاری مراتع بوده و بند خاکی علویه که امسال آبگیری و سرریز هم شد را نیز به عنوان پروژه‌های آبخیزداری انجام شده از سوی منابع طبیعی و با همکاری بخش خصوصی و مردمی ذکر کرد.

    وی همچنین با اعلام روز شمار و برنامه‌های هفته منابع طبیعی اظهار کرد: امسال با همت مجموعه فرمانداری و ادارات و بخش خصوصی اقدامات خوبی در هفته منابع طبیعی انجام شد ، روز دوشنبه  ۱۵ اسفند نهضت مردمی درختکاری و امنیت زیستی با غرس نهال انجام گردید و روز سه شننبه نیز منابع طبیعی ، آبخیزداری و مدیریت جامع مدیریت جامع حوزه های آبخیز بود.

    وی افرود: همچنین چهارشنبه ۱۷ اسفندماه ، روز منابع طبیعی ، خانواده و مسئولیت اجتماعی ،  پنجشنبه ۱۸ روز منابع طبیعی، حفاظت ، قانون و همیاران طبیعت ،  جمعه ۱۹ اسفندماه روز منابع طبیعی ، مردم و آموزه های دینی ،  شنبه ۲۰ اسفندماه: منابع طبیعی ، آموزش ، پژوهش و فن آوری ، یکشنبه ۲۱ اسفندماه : منابع طبیعی، فرهنگ، هنر و رسانه و دوشنبه ۲۲ اسفندماه: منابع طبیعی، ایثار و شهادت نامگذاری شده‌است.

    آبیاری های سنواتی و رها شده ، در دستور کار قرار دادن کاشت و تولید گونه‌های گیاهی از جمله زیتون ، عناب ، گل محمدی و سنجد تر و شیرین از سوی منابع طبیعی و توصیه به توسعه کاشت عناب با توجه به مثمر ثمر بودن آن ، روند توزیع ۱۵ هزار نهال در شهرستان و آماده سازی بستر کاشت پنج هزار نهال در دانشگاه میبد از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.