-
- منبع خبر : پایگاه خبری رهرونیوز
http://rahronews.ir/?p=1276354
اهواز- پایگاه خبری رهرو نیوز- زهره کریمی:
با نزدیک شدن به ماه مهر، یکی از مهمترین دغدغههای آموزش و پرورش کشور، فراهمسازی شرایطی است که دانشآموزان بتوانند با آرامش، نشاط و آمادگی کامل وارد فضای یادگیری شوند. پروژه مهر، پاسخ سازمانیافته و هدفمند به همین دغدغه است. طرحی که حالا سالهاست به عنوان یک برنامه جامع و موفق، پیش از شروع سال تحصیلی در سراسر کشور اجرا میشود و توانسته گامهای مؤثری در ایجاد تحولی مثبت در فضای آموزشی بردارد.
در واقع پروژه مهر فقط آمادهسازی فیزیکی مدارس نیست؛ بلکه مجموعهای از اقدامات مدیریتی، اجرایی و فرهنگی است که با نگاهی سیستمی به مدرسه، تلاش میکند زیرساختهای لازم برای آغاز یک سال تحصیلی موفق را فراهم آورد. از بازسازی و زیباسازی مدارس گرفته تا سازماندهی نیروی انسانی، تهیه تجهیزات آموزشی، توزیع کتابهای درسی، هماهنگی در ثبتنام دانشآموزان، و حتی برنامهریزی برای سرویس مدارس—all در چارچوب مشخصی در قالب این طرح دنبال میشود.
استان خوزستان نیز مانند سایر استانها، هر ساله از ماههای ابتدایی تابستان با تشکیل ستاد پروژه مهر، فعالیتهای خود را برای آغاز سال تحصیلی جدید آغاز میکند. ساختار کارگروهی این ستاد که شامل کمیتههایی همچون تعمیر و تجهیز، ساماندهی نیروی انسانی، توجیه و تبلیغ، نظارت و ارزیابی، و بررسی صلاحیتهاست، امکان پیگیری دقیق مسائل را فراهم میآورد. این تقسیم وظایف حرفهای، باعث میشود هیچ بخش یا مدرسهای از چرخه آمادگی خارج نماند.
نوسازی و زیباسازی فضای آموزشی، تهیه لوازم و تجهیزات هوشمندسازی، تأمین امکانات ورزشی، و حتی توزیع نوشتافزار در مناطق محروم، همه بخشی از این تلاش همهجانبه است تا نهتنها مدرسه، بلکه فضای ذهنی و روانی دانشآموزان نیز برای آغاز مهر آماده باشد.
از نکات مهم در اجرای موفق پروژه مهر، هماهنگی گسترده میان مدیران مدارس، نواحی، مناطق، و ستادهای استانی است. هر مدرسه با تدوین برنامه عملیاتی مختص به خود، براساس تقویم اجرایی مشخص، وظایفش را پیش میبرد و همزمان مورد نظارت قرار میگیرد. این هماهنگی منجر به کاهش خطاها، بهبود عملکرد و ایجاد انسجام در اجرای برنامهها میشود.
در کنار آمادهسازی فضاهای فیزیکی، توجه به آموزش معلمان و بهروزرسانی آنها با تغییرات محتوایی کتابهای درسی نیز بخش مهم دیگری از این پروژه است. برگزاری دورههای ضمن خدمت، برنامهریزی برای آموزش معلمان تازهکار، و هماهنگی با هنرستانها برای آشنایی هنرجویان با رشتههای تخصصی، نمونهای از این رویکرد آیندهنگرانه است.
پروژه مهر را باید فراتر از یک برنامه اداری دید. این طرح، تجلی نوعی از مدیریت پیشنگر و مشارکتی است که با تکیه بر منابع انسانی، امکانات موجود، و نگاه فرهنگی و اجتماعی به مدرسه، تلاش دارد شور مهر را به معنای واقعی به مدارس بازگرداند. طرحی که هر سال در سکوت گرم تابستان شکل میگیرد، اما اثرش را با طنین زنگ مهر در دل هزاران دانشآموز میگذارد.
Wednesday, 4 June , 2025