-
http://rahronews.ir/?p=1280337
اهواز- پایگاه خبری رهرو نیوز، زهره کریمی: یکی از نویسندگان جوان اهل خوزستان، مصطفی عظیمیفر، در گفتوگویی با یکی از رسانههای حوزه کتاب، به نبود روایت تازه در داستانهای امروز پرداخت و گفت: زمانی که سبک زندگی مردم به طرز یکنواختی تکرار میشود، طبیعی است که داستانها نیز به بازتاب این یکنواختی بدل شوند و در آنها خلاقیت روایی چندانی به چشم نخورد. در چنین شرایطی، بسیاری از مخاطبان میلی به مطالعه آثار مفهومی و اجتماعی ندارند.
به گزارش پایگاه خبری رهرو نیوز: او که از دوران کودکی با کتاب انس گرفته بود، شبها با قصههای مادرانه به خواب میرفت و همین علاقه باعث شد در مسابقات نویسندگی شرکت کند. نخستین موفقیت جدیاش، کسب مقام اول در جشنواره داستان کوتاه فجر بود. عظیمیفر که متولد سال ۱۳۶۹ در شهر اندیمشک است، نقطه تحول خود در مسیر کتابخوانی را عضویت در کتابخانهای محلی با نام «معرفت لور» میداند. او با ثبت وقایع روزانه در نوجوانی، کمکم به نوشتن عادت کرد و امروز خود را وامدار آن سالها و آن کتابخانه میداند.
تا امروز، دو اثر از او به چاپ رسیده است: کتاب نخست با عنوان «هزار سال پس از پاییز» و دومین اثر با نام «هر خودی همیشه تنهاست» که بهتازگی از سوی نشر هرمز منتشر شده است.
دومین رمان او، داستان زندگی نویسندهای را روایت میکند که تصمیم دارد نخستین اثرش را منتشر کند و این کار را با تلاش و اراده پیش میبرد. او کتابهایش را در فضای مجازی عرضه میکند تا اینکه از طریق یکی از خریداران، با دختری به نام «هاجر» آشنا میشود. او کتاب را برای هاجر که از همشهریانش است میفرستد، اما ماجرا به شکلی غیرمنتظره پیچیده میشود: برادران هاجر که شخصیتهایی تندخو و سنتی هستند، کتاب را پیدا کرده و نویسنده را تهدید میکنند که یا باید با خواهرشان ازدواج کند یا پیامدهای سختی در انتظارش خواهد بود.
در ادامه، بخشهایی از گفتوگوی انجامشده با این نویسنده را میخوانید:
* شما در داستان «هر خودی همیشه تنهاست» با بهرهگیری از طنز، به مسائل اجتماعی پرداختید. چرا طنز تلخ را انتخاب کردید؟
با اینکه در زندگی شخصیام فرد شوخی نیستم، اما برای بیان واقعیتهای تلخ جامعه، زبان طنز را برگزیدم تا پذیرش آن برای مخاطب سادهتر شود. طنز در این اثر، ابزاری برای ارائه مفاهیم عمیقتر است. تجربه نشان داده مخاطب امروزی تمایلی به خواندن آثار صرفاً جدی یا فلسفی ندارد. استفاده از زبان غیررسمی و طنزآمیز کمک کرد تا مخاطب راحتتر با متن ارتباط برقرار کند.
بعضی مخاطبان احساس میکنند روایت داستان، تا حدی تجربه زیستی خودتان است. این برداشت را چطور ارزیابی میکنید؟
تلاش کردم روایتهایی ملموس و برگرفته از زندگی واقعی ارائه دهم، بنابراین این احساس کاملاً طبیعی است. تجربیات شخصی نویسنده اگر به شکل صادقانه بیان شود، در متن حضور پیدا میکند و ناخودآگاه به خواننده منتقل میشود.
* بهنظر میرسد داستان شما درگیر تکرار زندگی روزمره شده و انسجام ساختاری کامل ندارد. آیا این رویکرد آگاهانه بود؟
بله، بهطور کامل. وقتی ساختار زندگیها یکسان باشد، داستانها هم بهسمت تکرار میروند. این کتاب بهجای تمرکز بر ساختار کلاسیک داستانگویی، به مفاهیم اجتماعی توجه ویژهای دارد. محدود شدن عناصر داستانی، آگاهانه انجام شده تا مخاطب بتواند به کشف معنا در دل روایتهای ساده بپردازد.
* آیا در آثار آیندهتان هم به همین سبک ادامه خواهید داد؟
در کتاب اولم نیز همین نگاه وجود داشت، اما در «هر خودی همیشه تنهاست» تلاش کردم با زبانی غنیتر، مفاهیم را پررنگتر کنم. به باور من، ادبیات نباید تنها جنبه سرگرمی داشته باشد. کتاب باید در خدمت رشد اجتماعی و فرهنگی باشد، در غیر این صورت میتوان نیاز سرگرمی را از طریق فیلم و بازی برطرف کرد.
* بهنظر شما چه مشکلاتی سد راه نویسندگان نوپا در استان خوزستان است؟
نویسندگان جوان در شهرستانها بهویژه خوزستان، مجبور به انتشار کتاب با سرمایه شخصی هستند و از نظر توزیع هم با مشکلات جدی مواجه میشوند. افزایش هزینهها، شکست مالی و عدم حمایت ناشران باعث خاموش شدن بسیاری از استعدادها در ابتدای راه شده است.
همچنین ناشران خوزستانی باوجود تلاشهایشان، هنوز توان رقابت با ناشران بزرگ کشور را ندارند. در مقابل، ناشران مرکز کشور عمدتاً روی آثار ترجمه تمرکز دارند که باعث دیدهنشدن نویسندگان داخلی شده است. بسیاری از ناشران فقط چاپ میکنند و برای توزیع هیچ مسئولیتی نمیپذیرند. به همین دلیل، کتابهای تألیفی اغلب در انبار میمانند و به مخاطب نمیرسند.
در پایان باید گفت: مصطفی عظیمیفر، نویسندهای برخاسته از دل خوزستان، با نگاهی نقادانه به وضعیت ادبیات معاصر، سعی دارد روایتهایی ساده اما عمیق خلق کند که بازتابدهنده دردهای اجتماعی و فرهنگی جامعه باشد. آثار او در عین بهرهگیری از زبان طنز، حامل پیامهای جدی درباره روزمرگی، بیهویتی و چالشهای زیستن در جامعه امروز هستند.
Sunday, 8 June , 2025