• نویسنده : زهره کریمی
  • رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان خوزستان از اجرای فاز نخست طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی در مناطق عشایری و روستایی خبر داد و پیش‌بینی کرد: در این مرحله چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دام علیه تب برفکی واکسینه شوند.

    اهواز- به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز، محمد آنتیک‌چی  اعلام کرد: این طرح تا پایان مهرماه در تمامی مناطق روستایی و عشایری شهرستان استان اجرا خواهد شد.

    آنتیک‌چی با اشاره به واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در این طرح افزود: پیش‌بینی می‌شود در این فاز ۳۰۰ هزار راس جمعیت دام سنگین و چهار میلیون راس از دام‌های سبک سطح شهرستان‌های استان علیه این بیماری واکسینه شوند.

    وی با بیان اینکه اجرای طرح مذکور به صورت رایگان توسط اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است، اظهار کرد: پوشش واکسیناسیون در دام‌ها با اولویت دام‌های روستایی و مناطق عشایری، دام‌های واقع در حاشیه مناطق حفاظت شده حیات وحش و مناطق پرخطر انجام می‌شود.

    آنتیک‌چی به دامداران و بهره‌برداران توصیه کرد: جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماری تب برفکی در دام‌های خود علاوه بر همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی نسبت به رعایت نکات بهداشتی و امنیت زیستی شامل جلوگیری از تردد افراد متفرقه به دامداری، ضد عفونی دامداری، عدم خریداری هر نوع دام بدون اخذ مجوز دامپزشکی و انجام اقدامات قرنطینه‌ای اقدام کنند.

    بیماری تب برفکی، با نام دیگر بیماری پا و دهان یا FMD، یک بیماری جدی و مسری است که تمام حیوانات سم پا از جمله گاو، گوسفند، بز، شتر، آهو و خوک را درگیر می‌کند. هرچند، این بیماری بر اسب‌ها و گورخر‌ها تأثیر نمی‌گذارد، گسترش بیماری FMD در صورت عدم پیشگیری، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری از نظر اقتصادی به دامدار وارد کند.

      • منبع خبر : به‌ گزارش پایگاه خبری رهرونیوز