• نویسنده : فاطمه کریمی
  • ناظر گمرکات خوزستان از افزایش ۵۰ درصدی ارزش صادرات از استان به کشور‌های مختلف دنیا خبر داد.

    اهواز- به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز، بهروز قره‌بیگی با بیان اینکه کشور عراق یکی از اهداف تجاری و صادراتی استان و کشور است، گفت: صادرات غیرنفتی از این استان به کشور عراق در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۸ درصد رشد داشته است.

    وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی ارزش وزنی صادرات به کشور عراق، افزود: ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۸ میلیون و ۶۱۶ هزار دلار در ۵ ماهه امسال به کشور عراق صادر شد و میزان درآمد گمرکات خوزستان در پنج ماهه امسال ۷۹ هزار و ۵۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل چهار درصد افزایش داشته است.

    قره بیگی محصولات پتروشیمی، فولادی و کشاورزی را عمده محصولات صادراتی استان خوزستان عنوان کرد و ادامه داد: ۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۲۹۴ میلیون دلار در پنج ماهه امسال از خوزستان صادر شد که به لحاظ وزنی ۱۴ درصد و از نظر ارزشی ۵۰ درصد به کشور‌های مختلف رشد داشته است.

    مدیر کل گمرک اهواز با بیان اینکه کشور‌های مقصد کالا‌های صادراتی استان خوزستان شامل چین، امارات  عربی متحده ، عراق، ترکیه، هند، کویت و افغانستان هستند، اضافه کرد: میزان واردات کالا از نظر حجمی در مدت یاد شده نیز ۶ میلیون و ۸۸۳ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۶۹۵ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۲۶ درصد و ارزشی ۱۲ درصد رشد داشته است.

    وی با اشاره به تعداد تردد مسافران از مرز‌های استان، می‌گوید: میزان ورودی مسافر در پنج ماهه امسال از مرز‌های شلمچه، چذابه، فرودگاه اهواز و مرز دریایی خرمشهر یک میلیون و ۴۳۷ هزار نفر بوده و میزان خروجی مسافر در همین مدت ۲ میلیون و پنج هزار نفر ثبت شده است.

    قره بیگی با اشاره به صدور ۲۰۵ فقره اظهارنامه کارنه تیر، افزود: سه میلیون و ۶۱۲ تن کالا در قالب این اظهارنامه در پنج ماهه امسال صادر شده که از نظر تعداد ۱۶ درصد و از نظر وزنی ۱۵ درصد کاهش داشته است.

    ۱۵ درصد تجارت کشور از مرز‌های خوزستان انجام می‌شود و استان جایگاه دوم ملی در میزان صادرات را دارد.

      • منبع خبر : به‌ گزارش پایگاه خبری رهرونیوز