• نویسنده : زهره کریمی
  • اهواز- پایگاه خبری رهرو نیوز:

    مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: سالانه ۲ هزار معلم متقاضی خروج از خوزستان هستند که از این تعداد شرایط ایجاب می‌کند با درخواست ۴۰۰ نفر از آن‌‌ها موافقت کنیم.

    به گزارش پایگاه خبری رهرو نیوز، ناصر علی‌فر روز یکشنبه ۱۲ مردادماه در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد ضمن گرامیداشت ایام خبرنگار اظهار کرد: از زمان قبول مسئولیت اینجانب در آموزش و پرورش اولویت ما ایجاد آرامش در این محیط است، چرا که در یک محیط آرام و بدون حاشیه می‌توان کار کرد و آرامش، تفکر و تعقل اساس هر کاری است.

    وی ادامه داد: از زمان تاسیس آموزش‌‌وپرورش رسمی در ایران( از زمان امیرکبیر) یعنی از ۱۵۰ سال پیش تا کنون هنوز همان مشکلات فضای آموزشی، نیروی انسانی و بودجه وجود دارد.

    علی‌فر خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی به‌وسیله خروج، نقل و انتقال و افزایش تعداد دانش‌آموزان است لذا این کمبود نیروی انسانی هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد و همیشه وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه کمبود نیروی معلم را هرچند گاهی اوقات کیفی نباشد انجام می‌دهیم، اضافه کرد: علاوه‌بر کمبود معلم نیازمند نیروی کیفیت‌بخشی نیز هستیم و هر مدرسه به مدیر، معاون آموزشی، فناوری، اجرایی و پرورشی نیاز دارد‌، اما در حال حاضر ۲۰ درصد مدارس ما مشاور و نیروی بهداشت و سلامت دارد.

    مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: سالانه ۲ هزار معلم متقاضی خروج از خوزستان هستند که از این تعداد شرایط ایجاب می‌کند با درخواست ۴۰۰ نفر از آن‌‌ها موافقت کنیم.

    علی‌فر با اشاره به اینکه فضا و تجهیزات آموزشی ما مشکل زیرساخت دارند، افزود: سرانه فضای آموزشی در اهواز به ازای هر دانش‌آموز ۳ متر و ۱۶ سانتی‌متر است.

    وی بیان کرد: ۸۵ درصد مدارس در استان یزد شیفت ثابت صبح( یک نوبته) هستند در حالی‌که ۲۸ درصد مدارس خوزستان( با احتساب مدارس روستایی) شیفت ثابت صبح هستند و در اهواز این رقم ۱۰ درصد است.

    مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: ظرفیت بعضی کلاس‌های مدارس خوزستان بالای استاندارد است و به ۳۵ نفر و حتی نزدیک به ۴۰ نفر نیز می‌رسد که این موضوع در مناطق قرمز سرانه آموزشی استان، یعنی شهرستان‌های اهواز، کارون، حمیدیه، باوی، ماهشهر، خرمشهر و آبادان بیشتر است.

    علی‌فر اظهار داشت: وظیفه ساخت‌‌وسازها و تجهیزات آموزشی به‌طور مثال فراهم کردن کولر، میز و صندلی مدارس با اداره‌کل نوسازی مدارس است و آموزش و پرورش در این زمینه تنها بهره‌بردار است.

    وی اضافه کرد: علی‌رغم تمام مشکلات موجود یک شبِ نمی‌شود کاری کرد بلکه باید برای مشکلات راهکار ارائه دهیم و به مرور فرایند حل آن‌ها انجام شود و اولین قدم ما در حل مشکلات ایجاد باور و نگرش مثبت در مدیران مدارس است.

    مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: مدیران مدارس باید منعطف‌ترین، به‌روزترین، باانگیزه‌ترین و باائده‌ترین شخص مدارس باشند و صحبت‌های معلم و دانش‌آموزان را بشنوند.

    علی‌فر با بیان اینکه باید از نیست؛ هست، بسازیم و معتقدیم یک برنامه ناقص بسیار بهتر از بی‌برنامگی است، ادامه داد: در این راستا مدیران مدارس باید براساس اولویت‌های ۱۵ گانه تحول در آموزش‌وپرورش خوزستان عمل کنند. طبق این اولویت‌ها، اهداف و برنامه‌ها را نوشته‌ایم و تبدیل به کتابچه کرده‌ایم و در اختیار مدیران مدارس قرار خواهیم داد که هر مدیری موظف است طبق این برنامه و کتابچه پیش رود.

    وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم هستیم، گفت: مدارس دولتی باید تقویت شوند و این امر از طریق نیروی آموزشی وتوزیع عادلانه آن‌ها و همچنین طرح‌هایی مانند طرح توانمندسازی معلم و طرح حامی( طرح حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان) انجام می‌گیرد.

    مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص فناوری‌های هوش مصنوعی گفت: انتظار داریم معلمان بسیار جلوتر از دانش‌آموزان پیش روند در حالی‌که امروزه با گسترش هوش مصنوعی دانش‌آموزان جلوتر از معلمان هستند که در این راستا برای اولین‌بار در کشور از طریق جشنواره‌ای به تمام معلمان آموزش نحوه استفاده و تولیدمحتوا به‌وسیله هوش مصنوعی می‌دهیم.

    علی‌فر با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در آموزش‌وپرورش بحث آموزش مهارت‌های اجتماعی بزرگسالان است، اظهار کرد: در مدارس فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش به لحاظ کمی تقریبا خوب کار شده اما این مدارس به لحاظ کیفی نیاز به تجهیزات دارند.

    وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان دو‌زبانه یک‌سال از بقیه دانش‌آموزان عقب هستند، طبق آمار رسمی ۲۰ درصد دانش‌آموزان می‌خوانند اما درکی از متن ندارند. اغلب دانش‌آموزان دو زبانه گرایش به رشته علوم انسانی که بیشتر حفظی است، دارند.

    مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر نیاز به توجه ویژه به آموزش پیش‌دبستانی، افزود: در راستای فرمایشات رییس‌جمهور و اولویت اول ایشان به تعلیم‌تربیت در خوزستان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی۶۵۰ پروژه شناسایی شدند؛ که از این تعداد ۱۰۷ پروژه مربوط به مدارس سنگی، ۴۲ پروژه به مدارس کانکسی، ۱۰۷ پروژه به مدارس تخریبی، ۳۲۹ پروژه نیمه تمام، ۶۱ مدرسه بالاتر از تراکم (۳۵ نفره) و ۵ منطقه که مدارس کمتر از سرانه فضای آموزشی ۳ متر دارند، مشخص شده است که در سه سال باقی‌مانده دولت این پروژه‌ها در دستور کار قرار خواهند گرفت.

    علی‌فر عنوان کرد: اگر بخواهیم مشکلات حل شوند نیازمندیم موضوع آموزش‌‌وپرورش را با کمک اصحاب رسانه به دغدغه تمام مسئولان و مردم تبدیل کنیم زیرا در حال حاضر آموزش‌وپرورش جزو سبد روزانه نیست.البته در دو شهرستان بهبهان و دزفول این مساله دغدغه است و در این دو شهرستان رتبه‌های بالاتری وجود دارد.

    وی تاکید کرد: مصر هستیم ۱۰ درصد از انتصابات مدیران آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و مناطق از بانوان باشند و این موضوع را قول می‌دهیم.

    مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: ماهانه ۱۸ میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت می‌کنیم و از این نظر رتبه اول در کشور هستیم اما این صندوق هیچ خدماتی در استان ارائه نمی‌دهد که در این خصوص رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی انجام شده و سه هفته دیگر نیز در این موضوع جلسه‌ای برگزار می‌کنیم.

    علی‌فر با اشاره به اینکه هشت هزار مدرسه و یک میلیون و ۱۱۵ دانش‌آموز در خوزستان داریم، تصریح کرد: مدارس دولتی به هیچ‌عنوان نباید از والدین پول دریافت کنند به‌خصوص در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان و در صورت بروز تخلف والدین حتماً در سامانه مای‌مدیو ثبت شکایت کنند.

    وی ادامه داد: مدارس سمپاد، شاهد، نمونه‌دولتی و هیات‌امنایی شهریه مصوب دارند که باید والدین مبلغ را به حساب مدرسه (و نه حساب شخصی) واریز کنند.

    مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان یکی از دلایل اُفت آموزشی در خوزستان را تعطیلات مدارس اعلام کرد و افزود: در خوزستان از آبان‌ماه تا فروردین‌ماه زمان طلایی آموزش است که در این ماه‌ها متاسفانه معمولاً به‌علت آلودگی هوا مدارس زیاد تعطیل می‌شوند، به‌طور مثال سال گذشته تقریباً ۲۴ روز تعطیلی مدارس داشته‌ایم‌.

    علی‌فر بیان کرد: خوزستان در طول ۱۲ماه سالی یک‌ماه به نسبت سایر استان‌های کشور عقب است، به‌عبارت دیگر در طول ۱۲ سال تحصیلی یک‌ سال عقب است که باید بحث جبران آموزشی مورد توجه قرار گیرد، البته در مدارس خاص این موضوع دنبال شده و باید در مدارس عادی نیز آن را پیگیری کنیم.

    وی در پایان افزود: در سال ۱۴۰۳ میانگین نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در خوزستان ۹/۰۲ بود که البته در بهترین استان‌ها این نمره ۱۲ بوده است‌.