• اهواز- پایگاه خبری رهرو نیوز:رضا امینی پنجشنبه شب در مراسم آغاز عملیات اجرایی خیابان نهج البلاغه، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: خیابان نهج‌البلاغه یکی از قصه های پرغصه شهر اهواز است؛ این خیابان محور مهمی از نظر ترافیکی، فرهنگی و مذهبی است چرا که در جوار حرم حضرت علی بن مهزیار اهوازی قرار دارد.
    به گزارش پایگاه  خبری رهرو نیوز به نقل از رسانی شهرداری اهواز ؛  شهردار اهواز گفت: این خیابان نقطه کور ترافیکی بوده و هزینه های پیدا و پنهان بسیاری برای شهر و شهروندان داشته که شروع عملیات اجرایی این خیابان نوید آینده روشن برای منطقه قدیمی عامری خواهد داشت.
    وی با بیان اینکه به منظور آزادسازی این خیابان از حدود ۲۰ سال پیش اعتباراتی از بانک بین المللی دریافت شده بود، تصریح کرد: بخشی از خیابان با زحمت همکاران شهرداری اهواز در ادوار گذشته انجام شده است اما متاسفانه اقساط تسهیلات بانکی پرداخت نشده بود.
    شهردار اهواز ادامه داد: عددی که برای آزادسازی خیابان نهج‌البلاغه از طریق تسهیلات بانکی هزینه شده بود حدود هفت میلیارد تومان در سال ۱۳۸۳ بوده که تا سال ۱۴۰۱ این عدد به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده بود.
    امینی با اعلام اینکه خسارت های ناشی از عدم بازپرداخت اقساط در حال افزایش بود، گفت: این وام به بافت تاریخی نقاط خاص کلان شهرها اختصاص داده شده بود که مجری آن شهرداری، پشتیبان بانک مرکزی و بانک عامل ، بانک ملت بوده و به صورت ارزی برای آن هزینه شده است لذا با قیمت دلار خسارت بسیار سنگینی در حال تحمیل شدن بود که با حمایت های رئیس جمهور شهید، معاون اول وی، رئیس بانک مرکزی،‌وزیر اقتصاد وقت و بانک ملت این عدد به قریب ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و با اولین دریافت عوارض آلایندگی پرداخت شد تا از خسارت های بیشتر جلوگیری شود.
    وی اظهار کرد: متعاقب این تسویه حساب تسهیلات، ۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی داخلی و اوراق مشارکت برای قطار شهری، اتوبوس و پروژه های عمرانی از بانک های مختلف دریافت شده است که تاکنون بخشی از آن تسویه حساب شده است. همچنین خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ارزش ۸۵۰ میلیارد تومان حاصل تسویه حساب وام بوده است.
    شهردار اهواز با ابراز تاسف عدم بازپرداخت تسهیلات، بیان کرد: شهرهای دیگر تا ۳ همت در اثر آزادسازی خیابان های مشابه، ارزش افزوده در مجاور خیابان به دارایی هایشان اضافه شد اما در اهواز نه تنها از دارایی محروم شدیم بلکه خسارت‌های سنگینی اول بر خیابان و شهر تحمیل شد. در پی آن اسم شهرداری اهواز در فهرست سیاه بانکی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که این شهر را از دریافت تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت برای قطار شهری محروم کرد.
    امینی ادامه داد: در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد قطار شهری با حمایت دولت از طریق اوراق مشارکت تامین منابع شد اما در اهواز به دلیل عدم تعهد، از اوراق محروم شده و قطار شهری که می توانست با ۱.۵ همت سهم شهرداری و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت در ۱۴ سال پیش به بهره برداری برسد همچنان زمین گیر است و مراحل اولیه تجدید عملیات اجرایی آن در حال طی شدن است تا بتوانیم به جای ۳ همت قریب ۵۰ همت هزینه کنیم و خط اول قطار شهری اهواز را همچون دیگر کلانشهرها به بهره برداری برسانیم.
    وی با تاکید بر اینکه تاخیر در پروژه های عمرانی، خسارت سنگینی به شهر وارد می کند، افزود: بسیاری از خسارت هایی که تاکنون به شهر وارد شده در اثر عدم تعهد برای موضوعات مختلف می شود.فارغ از هزینه های ریالی که به شهر تحمیل شده وقت و زمان مردم شریف اهواز در گلوگاه های مسیر هدر رفته است.
    شهردار اهواز گفت: البته طبیعی است برخی از هزینه ها به دوره های بعد موکول شود زیرا برخی پروژه ها که اکنون آغاز می شوند ممکن است چند درصد در دوره مدیریت بنده پرداخت شود و مابقی به دوره های بعد می رسد.در پروژه های دیگر مثل قطار شهری، تسهیلات و بقیه پروژه ها نیز چنین است اما بار نهفته سنگین نباید به آینده شهر تحمیل شود لذا تلاش کردیم هرآنچه پروژه نیمه تمام بوده به اتمام برسانیم، پروژه های جدید کلنگ زنی کنیم و یکی از مصادیق بغض فروخفته در شهر اهواز که معطل ماندن این خیابان ارزشمند بود را انجام دهیم.
    امینی با بیان اینکه این خیابان از چند جهت اهمیت دارد، تصربح کرد: اول بُعد فرهنگی و مذهبی است زیرا مهمان های بسیاری از کشورها و استان های مختلف به اهواز سفر می کنند که یکی از مقاصد سفر آن ها زیارتگاه علی بن مهزیار است.
    وی اظهار کرد: گاهی نقادانی که با دلسوزی نقد می کردند که چرا کار انجام نشده، گوش شنوایی برای پاسخ نداشتند؛ تاکنون حدود ۲۶۰ میلیارد تومان در این دوره برای آزادسازی ساختمان ها و املاکی که در مسیر این طرح قرار گرفته، هزینه شده است که اگر آسفالت انجام می دادیم رضایتمندی بیشتری برای ما داشت اما اصل کارشناسی اقتضا می کرد بهترین تصمیم گرفته شود.
    شهردار اهواز شرایط آزادسازی در شهر را بسیار سخت برشمرد و اضافه کرد: این اولین گذری است که با آزادسازی به این سبک در حال انجام است.خیابان یک کیلومتر با عرض ۴۵ متر، دارای طراحی های جانبی است و از قطعه قطعه خیابان با اجرای طرح زیبایی که برای آن پیش بینی شده استفاده خواهد شد و به یکی از زیباترین گذرهای شهر تبدیل خواهد شد.
    امینی خاطرنشان کرد: تعدادی از ساختمان های واقع در مسیر به صورت نیمه کاره رها شده است که در اثر فرسودگی بافت، تعدادی از مالکین امید به زندگی در منطقه را نداشته، مالکیت خود را با مستاجر حفظ کرده اند یا مخروبه رها کرده اند که تعداد زیادی از ان ها تخریب شده و چند ملک دیگر مانده که با عملیات اجرایی تخریب می شود.
    وی ادامه داد: چهار پنج مورد باقیمانده از طریق مجاری قانونی پیگیری می شود و با اولویت شهرداری هرچه زودتر به پیمانکار تحویل خواهد شد تا امسال شاهد بهره برداری از این خیابان ارزشمند باشیم.