- نویسنده : زهره کریمی
-
http://rahronews.ir/?p=1283628
اهواز .پایگاه خبری رهرو نیوز: در سالهای اخیر، پایانههای مسافربری کشور علاوه بر جابهجایی مسافر، به مرکزی برای انتقال بار و بستههای شهری با هزینه گران تر از شرکت های باربری نیز تبدیل شدهاند. اما متأسفانه نبودِ مدیریت درست و نظارت کافی بر عملکرد باربریهای مستقر در پایانهها، مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است.
بسیاری از شهروندان گزارش میدهند که پس از رسیدن بارشان با اتوبوس از شهرهای دیگر، اجازه ورود خودروهای شخصی برای تحویل بار در داخل پایانه را ندارند. در نتیجه، مجبورند برای جابهجایی بار، از وانتبارها و پیکهای مورد تأیید همان باربریها استفاده کنند؛ خدماتی که نهتنها هزینهای گزاف دارد، بلکه معمولاً با تأخیر انجام میشود و گاه بار نیز در مسیر چند مقصدی و چرخش در نقاط مختلف شهر آسیب میبیند.
افزون بر این، هزینههای انبارداری و تخلیه و حمل در برخی از این باربریها فراتر از تعرفههای مصوب است. در حالیکه طبق مقررات باید حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه حمل دریافت شود، برخی شرکتها با عنوانهای مختلف مبالغ بیشتری مطالبه میکنند. حتی گاهی برای حمل بار با گاری یا انتقال ساده بستهها از درِ پایانه تا بیرون، هزینه جداگانه و غیرمنطقی گرفته میشود.
نبودِ فضای مشخص برای تحویل بار، بینظمی در ورود و خروج خودروها، و برخورد نامناسب برخی کارکنان، سبب نارضایتی گسترده مردم شده است. پایانهای که باید محل نظم، سرعت و اعتماد باشد، به محیطی پر از ناهماهنگی و هزینههای غیرضروری تبدیل شده است.
اکنون زمان آن رسیده که مدیریت پایانهها و نهادهای نظارتی، با بازبینی جدی در نحوه فعالیت باربریهای مستقر در ترمینالها، حقوق مردم را پاس بدارند. تعیین فضای مشخص برای تحویل بار، کنترل تعرفهها و جلوگیری از دریافت هزینههای اضافی، حداقل انتظار مسافرانی است که با اعتماد، بار خود را به این شبکه میسپارند.

Saturday, 1 November , 2025