• اهواز- پایگاه خبری رهرو نیوز؛ زهره کریمی:

    در حالی که شمار زیادی از هموطنان خود را برای سفرهای نوروزی آماده می‌کنند، جاده‌های استان خوزستان همچنان جان می‌گیرند؛ آماری تکان‌دهنده که در سایه بی‌توجهی به زیرساخت‌ها و سهل‌انگاری‌های انسانی، هر ساله ده‌ها خانواده را در سوگ فرو می‌برد.

    روایت تلخ یک مادر؛ بهار بی‌ رویا

    مریم، مادری جوان از اهواز، نوروز امسال را در غیاب دختر خردسالش، رویا، به استقبال بهاری می‌رود که بوی اندوه می‌دهد. نوروز گذشته، همسرش که از خستگی ناشی از رانندگی طولانی، هوشیاری لازم را نداشت، خودرو را واژگون کرد. در آن حادثه، دختر دو ساله‌اش برای همیشه چشم بر دنیا بست. ساناز هنوز صدای خنده‌های او را در گوش دارد؛ اما حالا هر بار که عطر بهار را می‌شنود، تنها به قاب عکس کوچکی در گوشه‌ای از خانه خیره می‌شود.

    خوزستان، نفت در زمین، فقر در جاده‌ها

    با وجود منابع غنی نفتی، جاده‌های استان در وضعیت نامناسبی قرار دارند. مسیرهایی که نه تنها از نظر کیفیت ساخت ضعیف هستند بلکه زیر بار خودروهای سنگین بین‌استانی نیز فرسوده شده‌اند. بخش عمده‌ای از این جاده‌ها دوطرفه، فاقد روشنایی کافی، باریک و بدون ایمنی لازم‌اند. این در حالی‌ست که خوزستان تنها سه درصد جاده‌های کشور را داراست اما پنج درصد از تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده است.

    سخنان مسئولان؛ هشدارهایی جدی در آستانه نوروز

    سرهنگ سعید رحیمی، رئیس پلیس راه خوزستان، با اشاره به کاهش هشت درصدی تصادفات منجر به فوت در نزدیکی شهرها، از رشد نگران‌کننده تصادفات در محورهای اصلی خبر داد. به گفته وی، تلفات در محور اندیمشک – دهلران در سال جاری بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است. وی وضعیت فیزیکی جاده‌ها را عاملی کلیدی در بروز حوادث دانست و بر لزوم چهاربانده شدن بسیاری از مسیرهای دوطرفه استان تأکید کرد.

    از سوی دیگر، پژمان بختیاری‌نیا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با هشدار نسبت به سهم بالای عوامل انسانی در تصادفات گفت: «بر اساس بررسی‌ها، بیش از ۷۰ درصد سوانح رانندگی ناشی از خطای انسانی است. سالانه ۲۰ هزار جوان در تصادفات از دست می‌روند و حدود ۸۰۰ هزار نفر مجروح می‌شوند.»

    وی به آغاز پویش ملی “نه به تصادف” اشاره کرد و افزود: «نباید اجازه دهیم نوروز که نماد شکفتن و زندگی‌ست، با اشک و داغ همراه شود.»

    نیاز فوری به زیرساخت‌های ایمن

    مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از پروژه‌های عمرانی راه‌های خوزستان گفت: «از میان ۱۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده استان، تنها کمتر از ۱۰ درصد آن‌ها استانداردهای ایمنی دارند. این مسئله مستقیماً با جان مردم و توسعه اقتصادی منطقه در ارتباط است.»

    وی با اشاره به پروژه‌هایی نظیر پل دغاغله، کمربندی غرب اهواز و مسیر اهواز – ایذه تأکید کرد که اجرای این طرح‌ها با تخصیص بودجه کافی، می‌تواند تحولی در وضعیت ایمنی جاده‌ای استان ایجاد کند.

    از وعده تا عمل؛ راه نجات یا ادامه بحران؟

    حاتم بوستانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در یادداشتی با انتقاد از وضعیت جاده‌ها نوشت: «جاده‌های خوزستان به جای آن‌که شریان توسعه باشند، به قتلگاه‌هایی خاموش تبدیل شده‌اند.» وی بر اهمیت اقدامات عملی برای ایمن‌سازی مسیرهای پرخطر، تجهیز امدادهای جاده‌ای و بازنگری در سیاست‌گذاری‌ها تأکید کرد.

    در انتظار بهاری امن

    افزایش تصادفات در خوزستان و قصه‌های دردناکی مانند آن‌چه بر ساناز و خانواده‌اش گذشت، زنگ خطری است برای مسئولان و مردم. جاده‌های کشور، به ویژه در استان‌هایی با بار ترافیکی بالا و توسعه‌نیافتگی زیرساختی، نیازمند اقدامی فوری و همه‌جانبه‌اند.

    بهار در راه است، اما آیا بهارِ ایمنی نیز برای جاده‌های خوزستان فرا می‌رسد؟

      • منبع خبر : پایگاه خبری رهرو نیوز