• فرزاد ملکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:نامگذاری چند سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب با محورهای اقتصادی و تولید ، درک و تحلیل راهبردی و کلان رهبری عزیز انقلاب از مسایل واقعی و حقیقی و میدانی ملت و کشور را می‌رساند.

    وی بیان کرد: مسوولان باید در راستای این دغدغه رهبر معظم انقلاب ، بستر لازم را برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان فراهم کرده، و پشتیبانی لازم را انجام داده و موانع را بردارند.

    وی افزود: "مانع زدایی‌ها" در کنار پشتیبانی ها به تولید سرعت خواهد بخشید و لازم است مدیران و دست اندرکاران علاوه بر تلاش جمعی ، با برنامه‌ریزی اصولی، مسیرهای نیل به تولید را تسهیل کنند.

    ملکی، ظرفیت علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها را برای تحقق شعار سال قابل توجه دانست و گفت:رهبر معظم انقلاب نیروی انسانی جوان را موتور محرکه تولید در کشور می‌دانند و لذا استفاده از جوانان نخبه دانشگاهی می‌تواند در کنار سایر منابع مادی، چرخ‌های تولید کشور را فعال ، و در جهت خودکفایی داخلی و قطع وابستگی بچرخانند.

    وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه‌ها بحث آموزش صرف نیست افزود:دانشگاه امروز محل کسب مهارت‌های مختلف و خاستگاه فن‌آوری و نوآوری برای رشد و توسعه و تحقق تولید بر اساس علوم مدرن است.

    این استاد دانشگاه گفت: با توجه به توصیه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های ابلاغی، باید زمینه اشتغال دانشجویان و نسل جوان در صنعت مهیا شود و در این راستا دانشگاه‌ها باید وارد تعامل سازنده با صنعت شوند.

    وی ادامه داد:دانشگاه‌ها با تلاش مضاعف در زمینه مهارت آموزی، تولید، اشتغال دانشجویان ماهر، طرح‌های برون دانشگاهی و صنعتی می‌توانند نقش محوری برای تحقق شعار سال ایفا کنند.

    رییس دانشگاه پیام نور اندیمشک گفت:در سال ۱۴۰۰ و در راستای گام دوم انقلاب اسلامی نباید به داشته‌ها و توفیقاتی که پارسال بوده، اکتفا شود، گرچه کیفیت بخشی به مسایل دانشگاه قابل توجه هم بوده که جای تبریک دارد، ولی چالش‌ها و کاستی‌ها را نیز همواره باید در نظر داشته باشیم.

    وی افزود: تقویت اقتصاد ملی با حمایت از رونق تولید و محصولات داخلی و افزایش کمی و کیفی این محصولات و احداث شهرک‌های صنعتی در استان‌های کشور با توجه به موقعیت استراتژیکی آنها تقویت می‌شود.

    ملکی بیان کرد:حمایت همه جانبه از کارآفرینان و تقویت مادی و معنوی از آنها می‌تواند در اشتغال زایی نسل جوان و به تبع آن کاهش سطح آسیب‌های اجتماعی اثرگذار باشد. بسط گفتمان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در سطح نخبگان و عامه مردم جامعه یکی از وظایف اصلی دانشجویان و دانشگاه‌ها در سال پیش‌رو است.

    وی ادامه داد:دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها باید هم زمان و به صورت عمل مکمل، مطالبه‌گری تخصصی در حوزه‌های مرتبط با شعار سال ۱۴۰۰ را از مسوولان مربوطه داشته باشند.

    وی اضافه کرد: در نگاه‌ رهبر معظم انقلاب، دانشجو فرد منفعلی نیست. و بیانیه گام دوم ، بیانیه‌ای برای تبیین مسیر ملت ایران در راستای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی است، یعنی دستورالعملی برای مسیر پیش روی ملت ایران است، و این دستورالعمل، هم به جایگاه دانشجو توجه دارد و هم از نیروی دانشجویی بهره خواهد برد.

    وی گفت:یکی از عبارات کلیدی در بیانیه گام دوم که حتی می‌توان ادعا کرد روح و موتور محرک این بیانیه است، عبارت " ما می‌توانیم" است. بنابراین دانشجویان به عنوان جوان‌ترین نیروی آگاه و فعال در جامعه موظف هستند چه در عمل و چه در کلام این عبارت را زنده نگه دارند و از فضای علمی، پویا و مولد دانشگاه‌ها حداکثر استفاده را برای رفع نیازهای جامعه با تکیه بر منابع بومی کشور داشته باشند.

    این استاد دانشگاه بیان کرد: چنانچه در بیانیه گام دوم آنجا که افق نگاه به آینده مطرح می‌شود، رهبر معظم انقلاب نخستین توصیه را علم و پژوهش می‌دانند و با تکیه براین واقعیت که "دانش‌ آشکارترین وسیله‌ عزت و قدرت یک کشور است"، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشجویان را تببین می‌کنند.

    وی گفت: نقش دانشگاه و دانشجویان در حوزه‌های دیگری همچون معنویت، اخلاق، اقتصاد و تولید علم بسیار مهم است و در سایه این نقش‌ها ، می‌توان از ظرفیت و استعداد دانشجویان برای تحقق اهداف بزرگ جامعه و شتاب بخشیدن به توسعه بهره برد.