• باسمه تعالی

    ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی فرصتی است تا به نقش یکی از حساس ترین و مهم ترین بخش های سازمان پرداخته و اهمیت روابط عمومی را در جوامع امروزی مورد تاکید قرار دهیم؛ نهادی پیشرو، نوگرا و رو به تحول که در مواجهه با ساختارهای پیچیده و روابط در هم تنیده سازمان ها با محیط های ناپایدار و طیف های متعدد مخاطبان، به ماموریت “همسازی ناهمسازها”، جامه عمل می پوشاند.

    این نهاد تاثیرگذار اگر در بدو پیدایش، تنها عهده دار نقشی از نقش های چندگانه مدیریت بوده و ارتباط سازمان را با مردم، مشتریان و مخاطبان سامان می داده، در سال های پایانی قرن بیستم، تقویت برند، بهبود جایگاه و ایجاد مقبولیت در نزد افکار عمومی را نیز به عهده گرفته و در لایه کارشناسی و تصمیم سازی به نقش آفرینی بیشتر پرداخته است.

    در زمان حاضر اما با وجود سازوکارهای حاکم بر عرصه های مدیریتی و سازمانی، روابط عمومی، بی آن که از کارکردهای گذشته خود بی نیاز باشد، وظایف و مسئولیت های جدیدتر و جدی تری را عهده دار شده است که کمیت و کیفیت انجام آنها بر شکست و موفقیت سازمان ها تاثیری انکارناپذیر دارد.

    این نقش و مسئولیت نوین همانا شناسایی عوامل موثر بر دوام، بقا و توسعه سازمان های یادگیرنده است که تنها با اتکای به برنامه ریزی استراتژیک و نگاهی هوشمندانه به محیط، محقق می شود و مدیریت را در اتخاذ راهکارهای بهتر و تصمیماتی درست تر مدد می رساند.

    بر این اساس استفاده بهنگام‌ و بهینه از رسانه به معنای عام، برقراری ارتباط دوسویه با ذی نفعان و مخاطبان، و بهره گیری از شیوه های مطلوب اقناع، مهمترین انتظار مردم و مدیران از روابط عمومی نوین است که برآورده شدن آن، تحقق هدف متعالی “افزایش سرمایه اجتماعی” را در پی دارد.

    با امید دستیابی به این اهداف مهم و آرزوی توفیق دوچندان برای کارگزاران این حرفه خطیر، لازم‌ می دانم از تمام پیشکسوتان و درگذشتگان این حرفه بویژه شادروان حاج محمد شیروانی، رییس سابق روابط عمومی شرکت نفت و گاز مارون که در ماه های پایانی سال گذشته از میان ما رخت بربسته و به دیار باقی شتافتند، ذکر خیری به میان آورده، برای تمامی نقش آفرینان و اعضای خانواده روابط عمومی صنعت نفت، تندرستی، نشاط، تعالی و توفیق روزافزون مسئلت نمایم.

    احمد محمدی

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

    انتهای ویام/*