• به گزارش رهرو نیوز از گچساران، هر ساله به مناسبت فرار رسیدن ایام ماه محرم الحرام و سالروز شهادت اباعبدالله حسین (ع) و 72 تن از یاران با وفایش مراسمات عزادارای در سطح شهرستان با حضور مداحان، نوحه سرایان، و گروه‌های تعزیه برگزار می‌شود.

     

    مراسمات عزادارای هر استان و شهرستان  در این ایام با فرهنگ آن منطقه برگزار می‌شود.

     

    مراسماتی همچون گل مالیدن به بر روی بدن‌ها،  بلندکردن علم، زنجیرزنی و یا سینه زنی دایره‌ای  به سبک جنوب کشور همچون خوزستان و  بوشهر  در این ایام برگزار می‌شود.

     

    از دیگر مراسماتی که در ایام ماه محرم  به نمایش گذاشته می‌شود برگزاری تعزیه و به روایت کشیدن ظهر عاشورا است که در افسا نقاط کشور برگزار می‌شود.

     

    هنر تعزیه خوانی نمایش آیینی – مذهبی ایرانیان است که بیشتر در ایام محرم به نمایش گذاشته می‌شود و موضوع آن نیز غالبا به تصویر کشیدن واقعه عاشورا و شخصیت های اصلی سپاه اسلام و کفر در دشت کربلاست.

     

    ایرانیان در ساختن تعزیه و به نمایش درآوردن واقعه کربلا و حدیث مصائب سیدالشهدا (ع) به شکل اسطوره ای و حماسی همواره پیش قدم بوده‌اند.

    نمایش مصائب اهل بیت (ع) در هنر تعزیه خوانی همواره دارای تاثیرات بی شماری بین مردم بوده و استقبال بسیار خوبی نیز از آن به عمل می آید تا جایی که گاه، جای سوزن انداختن در این مراسمات یافت نمی‌شود.

     

    هنر تعزیه خوانی از سالهای قبل در شهرستان گچساران رواج داشته  و این هنر نسل به نسل و سینه به سینه  در بین جوانان این شهرستان  رواج یافته است.

     

    محسن گرجی‌زاده  متولد 1377 یکی از جوانان گچسارانی است  که چند سالی به هنر تعزیه خوانی روی آورده  و می‌گوید  افتخار من این است که خادم اربابی چون حسین(ع)  هستم.

     

    وی که به شمر کوچولو لقب یافته است در این باره می‌گوید،  از سن 15 سالگی  وارد حرفه تعزیه خوانی شده ام  و بعد از گذراندن چن سالی در سن 19 سالگی به دلیل علاقه زیادی که به این هنر داشته‌  مشغول به کارگردانی گروه تعزیه خوانی حجله در دجله این شهرستان شدم.

     

    گرجی‌زاده  ادامه داد: با توجه به اینکه علاقه زیادی به هنر تعزیه خوانی داشته ام و نقش شمر بن ذی الجوشن را در تعزیه‌های اجرا شده بر عهده دارم حال به عنوان کوچکترین  شمر که دوستدار ابا عبدالله حسین (ع)  است در استان و کشور  به عنوان شمر کوچولو معروف شده‌ام.

     

    این شمر کوچولو  در ادامه گفت‌وگو می‌افزاید، اولین بار در سال 1388 در نقش سرباز به تعزیه روی آوردم  و به دلیل علاقه زیادی که به این هنر داشته  با جدیت به دنبال این حرفه رفته تا اینکه از سال گذشته تا کنون برای دومین سال متوالی  موفق به کارگردانی گروه تعزیه خوانی حجله در دجله شدم که نسبت به دیگر مراسمات تعزیه خوانی در این شهرستان متفاوت است.

     

    وی عنوان کرد: از سال 1390 برای اولین بار وارد حرفه تئاتر شده و  از آن سال تا کنون  در این حرفه فعالیت دارم.

     

    گرجی زاده در پاسخ به این سوال که چگونه وارد هنر تعزیه خوانی شده‌ای، ابراز کرد: خیلی اتفاقی قبل از اجرای یکی از برنامه های تعزیه مجری برنامه ای بودم  و از آنجا استارت کار من شروع شد.

     

    این کارگردان تعزیه حجله در دجله  خاطرنشان کرد: در سال گذشته در سوگواره شهرستانی  به عنوان گروه تعزیه خوانی حجله در دجله  شرکت کرده که در بخش شمرخوانی موفق به کسب  جایزه شدیم.

     

     

    وی تصریح کرد: درست است که من چند سالی است که نقش شمر را بازی می‌کنم اما توسلم به اهل بیت (ع)  موجب شده تا هرچه از آن‌ها می خواهم اگر قسمت و صلاحم باشد از من دریغ نکنند و تاکنون حاجت های زیادی را گرفته ام.

     

    وی با تقدیر و تشکر از خانواده خود و پدرش یزدان گرجی زاده که از مجریان قدیمی شهرستان هستند، خاطرنشان کرد: پدرم استاد بنده در امر مجری‌گری بود و تقدیر و تشکر ویژه‌ای دارم  از مهرداد علیپورو مهران عبدی نسب از  هنرمندان این شهرستان که در زمینه هنری مشوق من بوده ‌اند.

     

    براساس این گزارش، امشب گروه تعزیه حجله در دجله به کارگردانی محسن گرجی‌زاده  در هئیت فرهنگی و مذهبی عاشقان ابوالفضل (ع)  واقع در ابتدای خیابان شهید کیامرثی به روی صحنه خواهد رفت.

     

    انتهای پیام/*

    منبع خبرگزاری فارس