• دکتر مهرداد شریفی  امروز یکشنبه ۲۶ شهریور ماه در گفت و گو با خبرنگار رهرو نیوزبه افراد مشارکت کننده در توزیع آب ، چای ، شربت و غذا توصیه کرد: به منظور تامین سلامت سوگواران، رعایت بهداشت فردی را مد نظر قرار دهند.

     

    دکترشریفی، تصریح کرد: توزیع آب ، شربت یا شیر از طریق ظروف شیردار با لیوان شخصی یا یکبار مصرف انجام شود و از توزیع در ظروف روباز و با استفاده از لیوان مشترک،  خودداری شود .

     

    وی از شهروندان خواست: از قرار دادن غذای پخته شده در مدت زمان طولانی در دمای محیط خودداری شود و جهت  جلوگیری از آلودگی یا رشد باکتری  در مواد غذایی، زمان آماده شدن غذا تا سرو آن ، به حداقل  رسانده شود( حداکثر 2 ساعت) و تاکید کرد: در صورت الزام به نگهداری غذا بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته شده، در دمای زیر ۴ درجه سانتی گراد یا  بالای ۶۳ درجه سانتی گراد  نگهداری شود  . وی همچنین مصرف  لیمو ترش را به همراه غذا توصیه کرد. و افزود: حتی الامکان  از مصرف سبزی و کاهو خودداری و در صورت استفاده از سبزی جهت خوردن یا تهیه سالاد نسبت به سالم سازی و ضد عفونی آن اقدام شود.

     

    شریفی در ادامه تاکید کرد: به منظور حفظ محیط زیست در صورت امکان، توزیع  نذورات در ظرف های یکبار مصرف انجام نشود. وی گفت: در این صورت می توان  از مردم خواست که برای دریافت غذا و سایر نذورات، ظرف همراه خود داشته باشند.

     

    رییس مرکز بهداشت غرب اهواز ، توضیحاتی هم در مورد ظروف یکبار مصرف داشت . وی گفت: ظروف یکبار مصرف موجود ، به دو گروه ظروف یکبار مصرف غیرمقاوم به حرارت و ظروف یکبار مصرف مقاوم به حرارت تقسیم می شوند. ظروف یکبار مصرف غیرمقاوم به حرارت به شکل ظروف شفاف و نیمه شفاف هنگام تماس با آب جوش و مواد غذایی داغ با آزاد سازی مواد مضر و انتقال آن به مواد غذایی یا آب می تواند سلامت مصرف کنندگان را در مصارف طولانی مدت به خطر اندازد .

     

    وی همچنین  افزود: شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود، لازم و ضروری است. وی خاطر نشان کرد:  در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم ، باید از ظروف یکبار مصرف مناسب و ترجیحا گیاهی و  سلولزی استفاده کرد. شریفی تاکید  کرد:  استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی ( ظروف شفاف )  برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای۶۵درجه سانتی گراد )مناسب نیست.

     

    رییس مرکز بهداشت غرب اهواز همچنین از مردم خواست به نکات زیر توجه داشته باشند:

     

    –   از سالم بودن مواد غذایی اولیه اطمینان حاصل شود و ترجیحا از مواد غذایی بسته بندی شده مجاز ، محل های مورد تایید و بهداشتی خریداری و  استفاده گردد. همچنین از فرآورده های دامی با کشتار مجاز یا بسته بندی شده استفاده شود .

    – در پخت غذا از نمکهای بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا ودارو استفاده شود. در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت ازسازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود .

    -عوامل بیماریزای خطرناک بطور گسترده ای در خاک ، آب وجود دارند و می تواند بر روی دست حمل و به مواد غذایی منتقل شوند و باید همواره قبل از صرف غذا ، تماس با فرد بیمار ، قبل و بعد از آماده کردن غذا ، بعد از تماس با مواد غذایی خام ، دستها  با آب و صابون شستشو شود.

     

    –  از مصرف سیگار و قلیان در محلهای برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم خودداری گردد .

     

    –  از روبوسی  ، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای علائم تنفسی  خودداری شود .از فردی که دارای علائم تنفسی مانند سرفه و عطسه است ترجیحا 1 تا 2 متر فاصله در غیر اینصورت از ماسک برای صورت استفاده گردد .

     

    – ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی تواند جلوی ذرات ریزگرد و غبار به سیستم تنفسی  را بگیرد،   اما ماسک های فیلتر دار از نوع FFP2  موجود در داروخانه ها میتواند کمک کننده باشد .

     

    -مصرف لبنیات غیر پاستوریزه می تواند علل بیماریهای گوارشی و بیماریهایی مانند تب مالت باشد . بنابراین قبل از استفاده از شیرهای محلی ، اطمینان حاصل شود که به مدت 20 دقیقه جوشانده شده است. پیشنهاد می شود : از شیر و ماست پاستوریزه استفاده و به تاریخ انقضای مواد لبنی دقت شود .

     

    – بیشترین و ضروری ترین ماده ای که انسان مصرف می کند آب است ، نوشیدن آب غیر بهداشتی یکی از عوامل اصلی بیماریهای روده ای است . لازم است از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی یا بطری های بسته بندی دارای مجوزهای بهداشتی استفاده شود .

     

    – از مصرف یخ هایی که در شرایط غیر بهداشتی  و روی زمین نگهداری یا خرد شوند ، خودداری شود . از اینگونه یخ ها جهت تهیه انواع شربت و نوشیدنی ها  دیگر استفاده نشود .

     

    – در صورت مشاهده هرگونه علایم گوارشی چون اسهال و استفراغ ، فرد مبتلا  به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی انتقال داده شود.

     

    شریفی در پایان تاکید کرد: لازم است پسماند غذا و نذورات به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود . بویژه در کنار هر مکان مذهبی از جمله تکایا و هیئت های مذهبی  سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوانهای یکبار مصرف گذاشته شود . استفاده از ظروف یکبار مصرف و رها کردن آنها در اطراف محلهای برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم، عاملی برای تشدید مشکلات زیست ‌محیطی، آبگرفتگی‌ها و نازیباشدن چهره ی شهر است.

     

    وی،  سامانه 190   و یا شماره تلفن های 35-33914223 داخلی 111و112 واحد بهداشت محیط غرب اهواز را جهت گزارش و رسیدگی به مشکلات بهداشتی مشاهده شده اعلام کرد.

    انتهای پیام /*