• رهرونیوز- عصر حاضر عصر ارتباطات و عصر سلطه پدیده رسانه بر زندگی انسان‌هاست. بی‌گمان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی موفق شده‌اند افکار و عقاید انسان‌های بی‌شماری را دستخوش تغییر سازند و در این فضا هر مکتبی هراندازه هم ازنظر فکری غنی باشد، اگر نتواند محتوای خود را در قالب رسانه‌ها به مخاطبان مدنظرش برساند نمی‌تواند اثرگذار باشد و مخاطب را با خود همراه کند.

    با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام دینی در ایران افق‌های جدید برای انتشار معارف تشیع به روی ما باز شد و ضرورت داشت تا ایران اسلامی با برخورداری از ظرفیت‌های عظیم معنوی نقش ام‌القرای جهان تشیع را در دنیا ایفا کند. یکی از مهم‌ترین مراکزی که بار گسترش پیام معنوی تشیع را بر دوش خود داشت مشهد و آستان قدس رضوی بود.

    فعالیت‌ها و ظرفیت‌های آستان قدس رضوی بعد از انقلاب اسلامی دچار تحولات زیادی شد و این ظرفیت عظیم توانست الهام‌بخش تحولات گسترده‌ای در منطقه باشد.

    در سال‌های اخیر و توسعه رسانه‌های ارتباط‌ جمعی ضرورت داشت تا آستان قدس از ظرفیت رسانه‌ها برای پیشبرد نقش فرهنگی  و تربیتی خود بهره بیشتری ببرد. در این زمینه برنامه‌ریزی‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای انجام شد. شاید بتوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین اقدام رسانه‌ای آستان  قدس رضوی را شبکه ماهواره‌ای امام رضا(ع) دانست.

    تأسیس شبکه امام رضا(ع)

    فعالیت رسمی این شبکه سیزدهم تیرماه ۹۶همزمان با آیین اختتامیه نهمین اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در مشهد آغاز شد.

    این شبکه از اسفندماه سال ۹۵ به‌صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده است و برنامه‌های حرم مطهر رضوی را به‌صورت زنده پخش می‌کند.

    شبکه امام رضا(ع) در حال حاضر به زبان عربی و در آینده به زبان‌های فارسی و انگلیسی و اردو کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را پوشش می‌دهد و علاوه بر ایران، شیعیان و مسلمانان سراسر جهان و به‌ویژه شیعیان مظلوم بحرین، لبنان، عراق و سایر بلاد اسلامی از مخاطبان اصلی این شبکه هستند.

    این شبکه بر روی ماهواره «نائل ست» قرارگرفته است و حضور زائران مشتاق امام رأفت و مهربانی حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) را از سراسر جهان انعکاس می‌دهد، پخش کلیپ‌های جذاب تصویری و برنامه‌های معرفتی در خصوص شخصیت، کرامت و مقام حضرت ثامن‌الحجج(ع) از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار این شبکه قرار دارد.

    محمدامین توکلی زاده مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) در رابطه با مخاطبین این شبکه گفت: این شبکه با ساختارهای متنوع طراحی‌شده، یعنی برای کودک، نوجوان و جوان برنامه‌ریزی خود را دارد که زمانی که تولید برنامه‌ها  شکل بگیرد، دایره مخاطبان به‌مرورزمان بیشتر می‌شود.

     

    احسان جلایر مدیر تولید شبکه‌ امام رضا(ع) نیز در رابطه با برنامه‌های این شبکه گفت: این شبکه روزانه ۵ ساعت برنامه تولیدی و پوششی در قالب‌های مختلف و برای همه سنین تدوین کرده که در ایام‌ مناسبتی این زمان به ۱۲ساعت می‌رسد.

    وی افزود: تاکنون ۸۳ طرح برنامه برای شبکه‌ امام رضا(ع) برآورد شده که حاصل آن ۲۱ هزار و ۷۰۰ دقیقه برنامه زنده ۱۱ هزار و ۲۷۰ دقیقه برنامه تولیدی و ۲۳هزار و ۷۰۰ دقیقه برنامه تأمینی بوده که در این میان برنامه‌های مرتبط با آستان قدس رضوی سهم ویژه‌ای دارد.

    زائران خارجی مشهدالرضا (ع) بیشتر شده است

    حسین غلام پور رئیس اداره زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی گفت: آمارهای آستان قدس رضوی نشان می‌دهد از حدود ۲ میلیون زائر غیر ایرانی بیشترین زائر از کشورهای عرب‌زبان مانند عربستان، بحرین، عراق، کویت، عمان و یمن و کشورهای اردوزبان هند و پاکستان و همچنین ترکیه، آذربایجان و سایر کشورهای مختلف بوده است و فعالیت‌های اخیر رسانه‌ای آستان به‌ویژه شبکه برون‌مرزی امام رضا (ع) در افزایش ۱۵ درصدی زائرین عرب‌زبان و ایجاد ارتباط عمیق با آنان در سال ۹۷  تأثیرگذار بوده است.

    وی افزود: حضور گسترده رسانه‌های مختلف در حرم مطهر امام رضا(ع) در فواصل مختلفی از سال و همکاری‌هایی که آستان قدس رضوی با شرکت‌های برون‌مرزی دارد موجب شده است بتوانیم ارتباط خوبی با زائران خارجی داشته باشیم.

    وی بهره‌گیری آستان قدس رضوی از فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، حضور آستان قدس در شبکه‌های ماهواره‌ای برون‌مرزی و ایجاد شبکه ماهواره‌ای امام رضا (ع) توسط آستان قدس رضوی بخشی از تلاش این مجموعه برای استفاده از رسانه در معرفی مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) به اقصی نقاط دنیا بوده است.

    غلام پور افزود: آستان قدس رضوی با شبکه‌های برون‌مرزی کوثر و صراط و همچنین با رادیوهای برون‌مرزی صدای جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری دارد و برنامه‌هایی با محور معرفی حرم مطهر رضوی و ظرفیت‌های آن از طریق این شبکه‌ها پخش می‌کند.

    وی ادامه داد: اداره زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی با بیش از یک هزار و ۵۰۰ مؤسسه فرهنگی در حوزه بین‌الملل همکاری دارد تا به‌نوعی ظرفیت‌ها و امکانات حرم مطهر را به خارج از مرزهای ایران معرفی کند.

    مهم‌ترین اهداف فعالیت شبکه ماهواره‌ای امام رضا (ع)توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی

    سید نظام‌الدین موسوی معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: تشکیل شبکه ماهواره‌ای امام رضا(ع) فعالیت بزرگی است و در آینده‌ای نزدیک با گسترش فعالیت این شبکه فعالیت‌های گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود.

    احسان جلایر مدیر تولید شبکه‌ امام‌رضا(ع) در توضیح هدف تأسیس شبکه امام‌رضا(ع) تشریح کرد: این شبکه با هدف ترویج معارف اهل‌بیت(ع) به‌ویژه پوشش برنامه‌های آستان‌قدس‌رضوی و هم‌چنین مقابله وسیع‌تر با انبوهی از شبکه‌های افراطی و معاند فعال در سطح ماهواره شروع به کار کرده است.

    با توجه به تلاش دشمنان برای اسلام هراسی و ایران هراسی در منطقه و دنیا وجود شبکه‌ای برای ارتباط مستقیم با مردم منطقه و بیان واقعیت‌های مکتب تشیع با محوریت آموزه‌های اخلاقی و اعتقادی امام رضا(ع) باعث اصلاح ذهنیت‌هایی منفی درباره کشور ما و مکتب تشیع می‌شود و  بیان منطقی مکتب شیعه موجب تقریب مذاهب و از بین رفتن فضای تقابلی در بین مذاهب مختلف اسلامی خواهد شد.

    سالانه بیش از هشت هزار سخنرانی، مدیحه‌سرایی و برنامه‌های مختلف ویژه زائران غیر ایرانی و همه‌روزه کارگاه‌های آداب زیارت، حرم شناسی، حرم گردی به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و آذری در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود که این شبکه بستری برای پوشش خبری این برنامه‌ها در ابعاد بین‌المللی خواهد بود.

    در برنامه‌های ترتیب داده‌شده برای زائران غیر ایرانی، آن‌ها با اسلام و فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا می‌شوند و ذهنیت‌های منفی که نسبت به حرم مطهر رضوی دارند از بین می‌رود و این بخش از برنامه‌ها امسال منجر به مسلمان شدن ۳۰ غیرمسلمان در حرم مطهر شده است.

    اعلام آمادگی آستان قدس برای تغذیه چند شبکه ملی و ماهواره‌‌ای

    تولیت آستان قدس رضوی هم در دیدار با معاون سیمای رسانه ملی گفت: ظرفیت مجموعه آستان قدس رضوی به‌قدری است که می‌تواند چند شبکه مستقل ملی و ماهواره‌ای را تغذیه کند؛ و درزمینه توسعه شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و ملی خواستار همکاری‌های صداوسیما هستیم اما در حال‌ حاضر برنامه ما استفاده از بستر شبکه‌های موجود است و امیدواریم با هماهنگی صدا‌وسیما بتوانیم محتواهایی فاخر، باکیفیت و اثرگذار به مخاطبان ارائه دهیم.

    شبکه امام رضا(ع) خادم رسانه‌ای افتخاری می‌پذیرد

    مدیر شبکه بین‌المللی امام رضا (ع) در مورد تعداد نیروهایی که با این شبکه همکاری دارند؛ اظهار کرد: با توجه به اینکه این شبکه بنام امام رضا (ع) است، بسیاری با ما به‌صورت افتخاری همکاری می‌کنند و می‌توان گفت، بیش از ۷۰ نفر با این شبکه همکاری دارند و علاقه‌مندان می‌توانند در این راستا به‌ ما کمک کنند.

    وی اضافه کرد: تلاش کردیم، بدنه اجرایی شبکه را بدنه کوچک و چابکی در نظر بگیریم و سعی کنیم، بخش فکری و نرم‌افزاری شبکه را مطلوب‌تر در نظر بگیریم.

    موفقیت‌هایی که شبکه امام رضا (ع) در مدت کوتاه پس از تشکیل خود به دست آورده است نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در حوزه رسانه‌های برون‌مرزی توانسته است دستاوردهای مناسبی در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و الهام بخشیدن به کشورهای اسلامی منطقه داشته باشد و همکاری‌ صداوسیما درزمینه اعطای مجوز و بسترسازی‌های لازم برای راه‌اندازی این شبکه‌ها می‌تواند کمک شایانی به اهداف فرهنگی آستان قدس رضوی داشته باشد.

    انتهای پیام/*

      • منبع خبر : خبرگزاری فارس