• ترویج مودت اهل‌ بیت (ع) از مسیر عواطف بی‌آلایش و لطیف دخترانه؛ الگوپردازی و اسوه سازی از دختر در تراز اسلامی برای نسل‌های آینده و ایجاد پایگاه برای تبیین و ترویج اندیشه اهل بیت در خارج از شبه جزیره حجاز و در قلب ایران از مهمترین شواهد حاکی از نقش تاریخی – تمدنی حضرت معصومه(س) در عصر پیشاظهور است.

    به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل از ترشیز خوان؛ حیات فردی – شخصیتی و زیست اجتماعی – سیاسی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، شباهت‌های زیادی به شخصیت مادر بزرگوارشان حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها و عصر آن حضرت، در صدر اسلام دارد.

    با این وجود حضرت معصومه سلام الله علیها مانند جده بزرگوارش از مهمترین حجت‌های الهی برای نقش آفرین در عرصه اجتماعی و سیاسی بودند که با هدف تعیین و ترسیم حدود و ثغور ماهیت و مصادیق حق از باطل، در دوره حیات خود و زمینه ساز تحولات تاریخی و زیرساخت تمدنی برای آینده، به ایفای نقش پرداختند.

    مهمترین قرائن و شواهد که حاکی از نقش تاریخی – تمدنی حضرت معصومه سلام الله علیها در عصر پیشاظهور است، عبارت‌اند از:

    ۱. ترویج مودت اهل‌بیت، از مسیر عواطف بی‌آلایش و لطیف دخترانه؛

    ۲. الگوپردازی و اسوه سازی از دختر در تراز اسلامی، برای نسل‌های آینده؛

    ۳. ایجاد پایگاه برای تبیین و ترویج اندیشه اهل بیت، در خارج از شبه جزیره حجاز و در قلب ایران؛

    ۴. تبدیل قم به دروازه انتقال معارف اهل البیت، در خارج از جغرافیایی عربی و از مبدأ ایران؛

    ۵. ایجاد پایگاه برای تربیت انسان صالح در قم، مبتنی بر رویکردهای فقهی، اخلاقی و عرفانی برآمده از مکتب اهل بیت؛

    ۶. حجیّت بخشی به عالمان دینی و تربیت یافته در مکتب اسلام ناب، مبتنی بر معارف اهل بیت؛

    ۷. دسترس‌پذیر نمودن محیط امن و پناهگاه ارادتمندان و حق جویان در فلات ایران؛

    ۸. تبدیل قم به پایگاه کادرسازی برای تحولات آخرالزمانی و مبتنی بر مکتب اهل بیت.

    هجرت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در ایران و آرمیدن ایشان در قم در حقیقت یک تدبیر الهی – ولایی؛ برای تبدیل قم به پایگاه مهم تاریخی در دور گذار از مذهب عوام به پیروان اهل‌بیت‌ و تاریخ ساز برای آینده است. مبتنی بر این مفروض؛ قم به کانون تحولات نوین از مبدأ هجرت حضرت معصومه (س) در دوره تبیین زیرساخت تبیینی مبانی امامت و ولایت تا دوره زمینه سازی ظهور و در مقصد تحقق تمدن نوین اسلامی مبتنی بر مکتب اهل‌بیت تبدیل شد.

    • نویسنده : احمد باقری مزینانی، استادیار دانشگاه