• شرکت ملی حفاری ایران ۲ بار متولد شد، یک بار در دی ماه ۱۳۵۸ و یک بار در خرداد ۱۴۰۳ که شرکت دولتی ماند و تلاش ها برای خصوصی سازی این شرکت ناکام ماند.

     

    به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز، حمیدرضا گلپایگانی روز جمعه (یک تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در ساختمان ستاد مرکزی شرکت ملی حفاری ایران در اهواز افزود:این شرکت به عنوان یک صنعت بالادستی که در سال ۱۳۵۹ به فرمان امام راحل تاسیس شد مسیر رشد توسعه و تغییر ساختارها را برای حفظ حیات خود دنبال خواهد کرد.
    وی گفت: در واقع شرکت ملی حفاری ایران ۲ بار متولد شد، یک بار در دی ماه ۱۳۵۸ و یک بار در خرداد ۱۴۰۳ که شرکت دولتی ماند و تلاش ها برای خصوصی سازی این شرکت ناکام ماند.
    مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: اصولا” شرکت های خصوصی توانایی خرید این شرکت عظیم و بالادستی کشور با ۷۳ دستگاه حفاری را ندارند، بنابراین منطقی بود که این شرکت همچنان در دست دولت بماند.
    دکتر گلپایگانی با اینکه با دولتی ماندن این شرکت ، نوسازی و توسعه ناوگان این شرکت در ۳ سال آینده دنبال خواهد شد افزود: حفظ نیروی انسانی ، اشتغال ، تحریم های ظالمانه و کار در شرایط بسیار سخت در خشکی و دریا از دلایل منطقی دولتی ماندن این شرکت است.
    وی دولتی ماندن شرکت ملی حفاری ایران را یک مزیت بزرگ برای استان خوزستان بیان کرد و اظهار داشت: شاکله اصلی نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران ، نیروهای متخصص و متعهد استان خوزستان هستند که در صف اول عملیات این شرکت قرار دارند.
    وی گفت: ما بنا داریم وابستگی به دولت را حذف و کارمزدی کار کنیم تا شرکت به سود منطقی برسد و بتواند چابک سازی کند.
    دکتر گلپایگانی توسعه کارهای پژوهشی را از اهداف بلند مدت این شرکت بیان کرد و افزود: با دولتی ماندن این شرکت ، پژوهش توسعه می یابد و ساختار این شرکت برای حفظ بقای خود تغییر خواهد کرد.

    وی از عدم تحقق درآمد ۲۶هزار میلیارد تومانی این شرکت در مدت ۲۴ سال خود تحریمی و چالش های خصوصی سازی شرکت ملی حفاری ایران خبر داد و افزود:در سال ۱۳۷۹ بحث خصوصی سازی این شرکت در سطح مقامات ارشد کشور و وزارت نفت مطرح شد ولی در نهایت با ادله کافی و فنی ، این شرکت دولتی خواهند بود.

    *کمک ۸۰۰ میلیون دلاری دولت به شرکت ملی حفاری ایران

    دکتر گلپایگانی از تصویب کمک ۸۰۰ میلیون دلاری دولت به شرکت ملی حفاری ایران برای بازسازی و نوسازی ناوگان این شرکت خبر داد.
    وی حفاری را کلید فتح مخازن نفت توصیف کرد و افزود: برنامه افزایش تولید نفت ، بدون اتکا به نیروهای توانمند شرکت ملی حفاری ایران که به صورت جهادی در حال تلاش و فعالیت هستند امکان پذیر نخواهد بود.
    مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با مقایسه صنعت حفاری نفت ایران با کشورهای منطقه بیان داشت: صنعت حفاری نفت در کشورهای همجوار و منطقه در دست خارجی هاست ولی در ایران این صنعت بالادست کاملا بومی است.
    وی گفت : گام های چابک سازی را باید در برنامه کار خود قرار دهیم.شرط حیات شرکت ملی حفاری توسعه و ارتقای کیفیت خدمات است .
    دکتر گلپایگانی با بیان اینکه پیگیری مداوم ومستمر برای توجیه منطقی تبعات خصوصی سازی شرکت ثمر بخش بود اظهار کرد : ساختار هلدینگ را در سالهای گذشته ایجاد کردیم و دنبال الگوی رشد و ‌توسعه بودیم چرا که معتقدیم هر سازمانی ساختارش را تغییر ندهد نمی تواند پیشرفت کند .
    وی بیان کرد : اینکه واحدهای زیر مجموعه شرکت ملی حفاری از لحاظ اقتصادی درآمد زا و سود آور باشند مهم است ونمی توانیم واحد های زیان ده را نگهداری کنیم .بنابراین ابتدا باید ظرفیت های اقتصادی و درآمد زای شرکت را در بخش های مختلف کشف وبرای آنها برنامه ریزی کنیم .
    وی افزود:‌ هنوز در‌پایین قله هستیم اما با روحیه بالایی که این خبر خوب دولت به کارکنان شرکت حفاری می دهد می توان گفت همه کارکنان برای صعود وتولد دوباره روحیه تازه می گیرند ، البته در بحث سقف حقوق هم باید به شرکت ملی حفاری اختیارات لازم داده شود که طرح کارمزدی را برای کارکنان اجرا کند و اگر زودتر از موعد کار را در پروژه ها به اتمام برسانند شامل این کارمزد ها بشوند .
    مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت :‌گام های چابک سازی را باید در برنامه کار خود قرار دهیم. شرط زنده ماندن شرکت ملی حفاری ، توسعه و ارتقای کیفیت خدمات آن است . باید به مسولان ثابت کرد می توان یک شرکت دولتی را سود ده و درآمد زا کرد.

    وی با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر از نیروهای شرکت ملی حفاری ایران بومی استان هستند گفت :درصورتی که این شرکت به بخش خصوصی واگذار می شد هرگز نمی توانست آنطور که در بخش دولتی رشد کردیم ، پیشرفت کند و اگر برای دولتی بودن تاکید کرده ایم به علت بحث افزایش نگهداشت تولید و حفظ نیروی انسانی است.
    انجام مسئولیت های اجتماعی، موضوع خصوصی سازی شرکت ملی حفاری ایران در سال های آینده، آموزش و توانمندسازی نیروهای شرکت، راه اندازی هنرستان حفاری، مزیت های نسبی دولتی شدن شرکت، چگونگی چابک سازی شرکت، استخدام های جدید و ضرورت حضور رسانه ها در پروژه ها از مباحث و سوال های اصحاب رسانه در این نشست بود.