• به گزارش رهرو نیوز، قطعاً پس از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی، کشور ما موفق شده تا به دستاوردی خوبی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، داخلی و بین‌المللی دست پیدا کند که رونمایی، افتتاح، کلنگ‌زنی و ارائه گزارش از این دستاوردها در هفته دولت و برگزاری نمایشگاه هفته دولت در مراکز استان‌ها فرصتی مناسب برای بررسی عملکرد دولت‌ها است.

    بر همین اساس، بررسی عملکرد دولت نشان می‌دهد، دولت یازدهم و دوازدهم با وجود برخی اقدامات خوب در بعضی حوزه‌ها اما به نظر می‌رسد نبود ارتباط مستقیم بین مسئولان و مردم و عدم ارائه اطلاعات شفاف به جامعه همیشه به‌عنوان حلقه مفقوده در این دولت بوده است.

    افتتاح نمایشگاه هفته دولت در محل شرکت نمایشگاه بین‌المللی فرصتی برای ارائه داشته‌ها، دستاوردها و موفقیت‌های دولت ظرف یک سال گذشته است اما نمایشگاه هفته دولت در حالی به کار خود پایان داد که دستگاه‌های اجرایی دولت، در آن حرفی برای گفتن نداشتند.

    افتتاح نمایشگاه هفته دولت

    در روز یکشنبه ساعت 8 و 30 دقیقه زمان افتتاح نمایشگاه هفته دولت تعیین‌شده بود اما افتتاح در ساعت 10 و 30 دقیقه صورت گرفت و استاندار تنها از چند غرفه نمایشگاه هفته دولت در سالن خلیج‌فارس بازدید کرد.

    نفتی‌ها و محیط‌زیست غایبان بزرگ نمایشگاه

    شرکت‌های تابعه وزارت نفت به‌عنوان حوزه‌ای که بیشترین نقش را در آلودگی‌های زیست‌محیطی استان و تخریب هور العظیم دارند در نمایشگاه حضور نداشتند؛ این سؤال مطرح می‌شود که آیا نفتی ها دستاوردی برای ارائه نداشتند یا سطح پایین نمایشگاه را مناسب حضور خود نمی‌دانستند؟

    مدیرکل محیط‌زیست استان هم دلیل شرکت نکردن در نمایشگاه را بالا بودن مبالغ اجاره غرفه‌ها عنوان می‌کند، ظاهراً نماینده استانداری برای اجاره کردن غرفه‌های نمایشگاه با شرکت نمایشگاه‌ها قرارداد می‌بندد اما اطلاعی از مبالغ هر غرفه دسترس نیست!

    نشست خبری مدیران کل دستگاه‌های اجرایی

    مدیران دستگاه‌ها با شرکت در نشست خبری، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بودند اما برخی نیز به‌جای حضور در نشست‌های هفته دولت و پاسخگو بودن، مدیران روابط عمومی خود را راهی این نشست‌ها کردند.

    جنگ شادی به روش کانون پرورش فکری

    تدارک دیدن جنگ شادی، عروسک‌گردانی، شنیدین قصه‌ها و برگزاری شوهای کودکانه در کنار نمایشگاه هفته دولت یکی از نقاط برجسته این نمایشگاه بود برنامه هایی که مناسب با روز جهانی کودک بود تا هفته دولت! البته از آنجایی که بیشترین کودکانی که از نمایشگاه  به دلیل نزدیکی به محل برگزاری استقبال کردند کودکان منطقه سید خلف بودند کانون پرورش فکری موفق نشده بود برای برنامه های خود برنامه‌های متنوع و با گویش‌های متفاوت تدارک ببیند.

    از غرفه یونانی میراث فرهنگی خوزستان تا فرصت‌های مغفول

    نمادی که میراث فرهنگی برای غرفه خود انتخاب کرده بود به شکل قلعه و با دیوار کاه‌گلی و برگرفته از نماد فرهنگی و تاریخی کشور یونان بود این در حالی است استان خوزستان غنی از معماری‌های سبک اسلامی است.

    بررسی برشور فرصت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نشان می‌داد اداره میراث به بهانه ارائه عملکرد بحث سرمایه‌گذاری را منحرف کرده است و نام بناهای تاریخی مثل “ژرژ آبادان” که مالک خصوصی دارد در این بروشور گنجانده است اما اثری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر شوش که دو اثر ثبت جهانی دارد نبود.

    میراث فرهنگی استان چندین موسیقی ثبت ملی از چهارده مقوم گرفته تا علوانیه دارد اما هیچ‌گونه ابتکار عملی برای معرفی و ایجاد فضای شاد در کنار برگزاری نمایشگاه نداشت؛ همچنین اثری از معرفی میراث معنوی جوامع محلی در غرفه میراث وجود نداشت.

    اکنون و با توجه به آمار بسیار بالای گردشگران عراقی به استان خوزستان میراث فرهنگی در حوزه مذهبی و سلامت هیچ‌گونه اطلاعاتی در رابطه با ورود گردشگران و یا حتی بروشوری به زبان عربی به‌منظور معرفی ظرفیت‌های استان به عراقی‌ها وجود نداشت.

    البته یکی از نقاط قوت میراث معرفی صنعت سفالگری، لگیمات، دوغ، کلوچه محلی خاص روستای مضفریه، خرما و… در نمایشگاه است.

    غرفه متفاوت شرکت فولاد اکسین

    غرفه فولاد اکسین خوزستان ازجمله غرفه‌هایی بود که سلیقه و ابتکار زیادی در بستن دکوراسیون غرفه نمایشگاهی خود به‌کاربرده بود این شرکت باوجود قرار گرفتن در دل شهر اهواز اما خبری یا گزارشی از عمل کردن به مسئولیت‌های اجتماعی مورد تأکید دولت و استاندار ندارد و مسئولیت‌های اجتماعی آن تنها در هزینه کردن برای تیم‌های ورزشی از نوع فوتبال خلاصه می‌شود این در حالی است که اطراف این صنایع روستاهای زیای وجود دارد که در حداقل‌ترین امکانات خود مانده‌اند.

    پای ثابت‌های نمایشگاه

    برخی که نمایشگاه را با فروشگاه اشتباه گرفته‌اند راه‌اندازی نمایشگاه‌ها از نفت گرفته تا هفته دولت را مغتنم شمرده و به‌وسیله لابی دوستان خود در دستگاه‌های اجرایی اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند.

    از توزیع مرغ دولتی تا توزیع جوجه رایگان در حاشیه نمایشگاه هفته دولت

    در آخرین روز از نمایشگاه هفته دولت شاهد توزیع مرغ دولتی توسط ستاد تنظیم بازار بودیم که شهروندان اهوازی برای اینکه بتواند مرغ را باقیمت مناسب خریداری کنند صف طولانی را تشکیل داده بودند، در آن‌سوی نمایشگاه موسسه جهاد نصر اقدام به توزیع جوجه رایگان کرد تا هم از صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ در آینده جلوگیری کند و هم شهروندان اهوازی پرورش مرغ را تجربه کنند.

    dav

    بنا بر این گزارش ، در دنیای مترقی مدیران موفق سیستم‌های اقتصادی را پاسخگو کرده تا مشکلات و مسائل زیر ساختی اقتصادی به حداقل برسد از طرفی شنونده خوبی برای مسائل جامعه خود هستند اما در نمایشگاه دولت نتیجه کاملاً عکس بود و مدیران برخی دستگاه از طریق نقد رسانه‌ها درصدد بزرگنمایی کردن در عملکرد خود بودند؛ قطعاً حل مسائل اجتماعی و اقتصادی جامعه به روش سیاسی نتایج معکوسی را به دنبال خواهد داشت و جامعه را به دو گروه موافق و مخالف تقسیم کرده و آن‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد.

    انتهای پیام /*

    منبع خبرگزاری فارس