• یدالله شمایلی افزد: موسسه جهاد نصر در چهار محور فعالیت می کند که 2 محور آن شامل طرح احیای 550 هزار هکتاری و مهار کانون های ریزگرد در جنوب شرق اهواز در خوزستان است.

    وی با اشاره به اینکه طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی در تاریخ کشور شناخته شده است یادآور شد: تاکنون بیش از 295 هزار هکتار از فاز اول این طرح به کشاورزان تحویل داده شده است.

    شمایلی تصریح کرد: در دولت یازدهم با دستور مقام معظم رهبری 1،5 میلیارد دلار به این طرح اختصاص یافت که تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون دلار آن تخصیص یافته است.

    وی با بیان اینکه صد میلیون دلار نیز برای اجرای شبکه های اصلی و زهکش ها به سازمان آب و برق خوزستان اختصاص می یابد افزود: برای فاز دوم این طرح نیز پیگیری لازم صورت گرفته و تنها برخی مسائل جزیی بین وزارت نیرو و جهادکشاورزی باید حل شود.

    وی درخصوص جزییات فاز دوم این طرح یادآور شد: یکی از تفاوت های اصلی فاز دوم اینست که در این مرحله زهکش و شبکه های اصلی از پیش توسط وزارت نیرو ایجاد نشده و باید همزمان با وزارت نیرو کار خود را پیش ببریم.

     

    شمایلی در ادامه به دیگر وظیفه این موسسه در خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: پس از بحران های گرد و غبار در بهمن ماه سال 95 دولت مقابله با کانون های ریزگرد را در دستور کار خود قرار داد.

    وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی مسئول کنترل کانون های ریزگرد استان است افزود: در این میان وظیفه تامین آب برای آبیاری نهال های کاشته شده در جنوب شرق اهواز به موسسه جهادنصر محول شد.

    شمایلی توضیح داد: در سال 95 و 96 حدود 20 هزار هکتار از اراضی جنوب شرق اهواز نهالکاری شد.

    وی یادآور شد: همچنین از دیگر روش های مهار کانون های جنوب شرق اهواز مرطوب سازی اراضی است که موسسه جهادنصر آب مورد نیاز برای این منظور را فراهم می کند تا با چسبندگی ذرات خاک از بلند شدن گرد و خاک و ایجاد پدیده ریزگردها جلوگیری شود.

    شمایلی خاطر نشان کرد: با بروز خشکسالی های اخیر در استان و کم آب شدن رودخانه جراحی نخیلات شادگان دچار چالش هایی شدند که موسسه جهادنصر با دستور دولت وظیفه انتقال آب بین حوزه ای از کارون به جراحی را برعهده داشت.

    مدیرعامل موسسه جهادنصر اظهار داشت: ریزگردها در خوزستان در مدت طولانی ایجاد شده و قطعا کنترل آن نیز به زمان نیاز دارد.

    وی گفت: با آب اندازی هایی که پاییز و زمستان امسال در تالاب شریفه و منصوریه انجام می شود بذرهای موجود در درون خاک رشد کرده و گونه های موجود در تالاب دوباره احیا می شوند که نقش مهمی در کنترل کانون های ریزگرد دارد.

    وی در پاسخ به این مطلب که انتقاداتی به نحوه زهکشی اراضی در فاز اول وجود دارد توضیح داد: بخش اصلی کار در ایجاد شبکه های اصلی و زهکش ها بر عهده سازمان آب وبرق است و در واقع آنها مسئول اصلی هستند اما موسسه جهادنصر در حیطه وظایف خود نواقص را رفع می کند.

     

    انتهای پیام /*