• این بار در خرمشهر؛ پای صحبت پیرمردی نشستم که خرید مختصر خود را در کناری گذاشته بود و در گرمای طاقت فرسای ظهر یک روز تابستانی با غرولند منتظر وسیله نقلیه عمومی بود . علّت عصبانیتش را پرسیدم. از پدیده ای نادر در شهر سخن می گفت;

    از فروش کالای اساسی با کیفیت، تنها بر مردم عراق!!! از اینکه بهترین و با کیفیت ترین کالاهای اساسی و ما یحتاج روزانه مردم به مقدار زیاد و تعداد انبوه توسط مردم عراق خریداری و از مرز خارج می شوند، از عدم فروش اجناس باکیفیت به مردم این شهر و یا فروش آنها به قیمت بالاتر از معمول، توسط برخی فروشندگان. از گرانی و نایابی برخی کالاهای اساسی در برخی روزها و خروج آنها از مرز ایران توسط مردم عراق !!!! پیرمرد همچنان می گفت و  مي گفت در حالی که برق حسرت همچنان در نگاه چشمانش نقش بسته بود.

    نمک بر زخم قدیمی و چرکین آبادان و خرمشهر     

    در سالهای اخیر شهرهای آبادان و خرمشهر همچون تاریخ پرفراز و نشیب خود شاهد رویدادها و تحولات متعدد و گوناگون اقتصادی و اجتماعی بوده است.

    در خصوص دردها و رنج های دنباله دار ناشی از جنگ تحمیلی و تخریب زیر ساختارهای اقتصادی، تجاری و صنعتی این دو شهر و خصوصاً خرمشهر گفته ها و نوشته های متعددی شنیده و دیده شد که البته تنها در حد گفته و نوشته هم باقی ماند.

    اما حالا که قرار نیست مرهمی برآلام و دردهای مردم نجیب این دو شهر گذاشته شود چرا برخی ارگانهای منطقه با ندانم کاری خود نمک بر زخم قدیمی و چرکین آنها می باشند.

     

      صدور مجوز ورود اتباع خارجه بدون ویزا به منطقه اروند

    آذر ماه سال 1396 بود که مجوز ورود اتباع خارجه بدون ویزا به منطقه اروند ابلاغ شد اقدامی که منجر به هجوم اتباع عراقی به آبادان و خرمشهر جهت خریدهای بی رویه از بازارهای این دو شهر گردیده است.

    اقدامی بدون پشتوانه علمی و مطالعاتی منطقه ای که جز مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ارمغان دیگری برای مردم خرمشهر و آبادان در برنداشته است.

    از زمان ابلاغ این مجوز تاکنون اعتراضات متعددی را شاهد بودیم اما نکته قابل تامل اینکه منافع چه کسانی همچنان مانع از لغو مجوز تبعیض آمیز گردیده است.

    برای پاسخ بهتر به این پرسش شاید لازم باشد قدری عملکرد منطقه آزاد اروند و تاثیر آن بر وضعیت معیشت مردم خرمشهر و آبادان به طور گذرا مرور کنیم.

    یکی از مهمترین اهداف تشکیل منطقه آزاد اروند رونق اقتصادی منطقه و بهبود وضعیت معیشت مردم بوده است.

    آیا با اعلام تشکیل منطقه آزاد اروند و افزایش سرسام آور قیمت و اجاره بهای منازل مسکونی ، رفاه مردم محروم خرمشهر و آبادان تامین شده است؟

    آیا صدور مجوز تردد خودروهای اروندی، سفره قشر فقیر مردم این دو شهر را رنگین کرده است؟

    آیا با اقدام اخیر منطقه آزاد و صدور مجوز تردد اتباع خارجی عایداتی جز فقر و رنج بیشتر، مشکلات اجتماعی و فرهنگی و نگاههای حسرت آمیز مردم فقیر این خطه داشته است؟

    باید دید منافع کدام یک از مسئولین و کدام قشر از اقشار متمول منطقه، ارزش این همه رنج و فقر و حسرت مردم را دارد؟

     

     

    تبعات وخیم اقتصادی، اجتماعی در شهرهای آبادان و خرمشهر

    مردم آبادان و خرمشهر که هم باید تحمل و ضعیت اقتصادی ملی و کشوری را  بر دوش بکشند و هم بار سنگین گرانی ناشی از بی تدبیری مسئولین منطقه.

    هم گرانی و تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند سایر هموطنان را تحمل کنند و هم طعم تلخ و مضاعف گرانی و نایابی اقلام اساسی به دلیل حضور اتباع مردم عراق !

    در پاسخ به توجیه برخی مسئولین منطقه بر افزایش رونق اقتصادی بدلیل صدور مجوز باید گفت شکی نیست که افزایش تقاضا موجب افزایش عرضه محصولات می شود اما این امر زمانی تحقق خواهد یافت که عرضه محصولات بدلیل فرایند تولید محصولات در همان منطقه باشد و حال که منطقه آزاد دارند سالهاست از نیل به اهداف اصلی خود که افزایش اشتغال و سرمایه گذاری و ایجاد محصولات تولیدی با قیمت تمام شده پایین وامانده است ،

    طبیعتاً بازنمودن مرزها نه تنها از لحاظ اقتصادی مزیتی برای منطقه ندارد بلکه بدلیل نوسانات ارزی و پایین بودن ارزش پول کشور ما نسبت به کشورهای همسایه، این امر منجر به تبعات وخیم اقتصادی، اجتماعی در شهرهای آبادان و خرمشهر گردیده است.

    اگر چه برای مردم خوزستان و به خصوص آبادان و خرمشهر این بی تدبیری  های مدیریتی تازگی ندارد و همیشه تجربه محنت و رنج مضاعفی را نسبت به سایر هموطنان در سراسر کشور چه از نظر گرما، آلایندگی های جوی، بیکاری، هزینه های زندگی …. بوده اند. البته فقط مردم!!!!

    چرا که مسئولین این منطقه امتیازاتی برای خود قأیلند که کمتر مسئولی در نقاط دیگر کشور از آن برخوردار است.

    به امید روزی که تصمیمات منطقه آزاد اروند در راستای کاهش شکاف طبقاتی و بهبود معیشت مردم کم درآمد خرمشهر و آبادان باشد نه در راستای افزایش رفاه مردم کشورهای همسایه و مسئولین منطقه!!!

     

    انتهای پیام /*