• استاندار خوزستان چهارشنبه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی، در واکنش به ابراز نگرانی نماینده مردم شادگان در مجلس نسبت به کم‌آبی و نابودی نخیلات، مردم شادگان را مقصر وضع موجود دانست.

    غلامرضا شریعتی در این برنامه خطاب به نماینده شادگان، گفت: می‌گویید روستاهای شادگان آب ندارند. اولاً برخی از روستاهای شادگان آب دارند و برخی آب ندارند. اما من یک سؤال می‌کنم، آیا میانگین آب شادگان در حد میانگین کشوری است؟ میانگین مصرف آب هر شهروند 180 لیتر است اما شما چقدر استفاده می‌کنید؟ میانگین مصرف شما بالا است. آقایان حتی پیش من به این مسئله اعتراف کرده‌اند.

    فرسودگی شبکه؛ عامل اصلی هدررفت آب

    نماینده مردم شادگان در گفت‌وگو با فارس، ضمن رد ادعای استاندار خوزستان، با تأکید بر پوسیدگی، نشتی و بی نظمی در شبکه توزیع آب شادگان، اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی میانگین بالای مصرف آب، نشتی و فرسودگی شبکه است اما متأسفانه مردم را مقصر این موضوع معرفی می‌کنند.

    حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد گفت: یکی از مسائلی که دو روز قبل با وزیر نیرو مطرح کردم، پوسیدگی شبکه آب شادگان و آبرسانی به روستاهای شادگان بود. شادگان ۲۳۰ روستا دارد و بسیاری از آنها یا آبرسانی نشده‌اند یا شبکه‌های آب آنها به صدسال قبل باز‌می‌گردد.

    وی با اشاره به اشتغال بسیاری از مردم شادگان در زمینه کشاورزی و دامپروری، بیان کرد: به علت بخشی‌نگری در مدیریت آب، انهار کشاورزی شادگان خشک شده است لذا روستائیان در منازل خود دام و درختان نخل دارند که به آب نیاز دارند و مردم مجبور هستند برای معیشت و حفظ منبع درآمدی خود، آب مصرفی خود را کم کرده و در اختیار دام‌ها بگذارند.

    وی گفت: آقایان مسئول قبل از آنکه تقصیر را به گردن مردم بیندازند، نسبت به بررسی و اصلاح شبکه آب شادگان اقدام کنند.

    ناصری نژاد افزود: یکی از مشکلات ما این است که دولت برنامه‌ خاصی برا مدیریت بحران ندارد و مردم احساس می‌کنند در بحران‌هایی مانند کم‌آبی، مسؤولان در کنار آنها نیستند.

    وی گفت: مردم، نخیلات و دام‌ها با مشکل شدید بی‌آبی مواجه هستند و مسؤولان باید قبل از وقوع بحران اقداماتی نسبت به پیشگیری از آن انجام می‌دادند. برخی فکر می‌کنند مدیریت بحران تنها بعد از وقوع آن است در حالی که پیشگیری مهم‌تر است.

    نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر واقعا مدیر، متعهد و دلسوز بودیم، نمی‌گذاشتیم وضعیت آبادان و خرمشهر در ماه اخیر به آنجا برسد و صدای اعتراض مردم بلند شود.

    وی افزود: وضعیت سلامت آب شادگان به علت فرسودگی شبکه مناسب نیست و میزان کلر در برخی نقاط صفر است؛ من در این زمینه خواستار طرح شکایت در این خصوص از سوی مسؤولان اداره بهداشت شده‌ام.

    آب دارخوین برای دام هم مناسب نیست

    هادی عساکره مدیر آبفای روستایی شادگان نیز با اشاره به اینکه طرح آبرسانی غدیر همه روستاهای شادگان را پوشش نداده، بیان کرد: مردم دارخوین هنوز از آب کارون با ای سی ۱۰ هزار استفاده می‌کنند که حتی برای دام هم قابل استفاده نیست.

    وی افزود: چهار سال است که در خشکسالی شدید به‌سر می‌بریم و با توجه به خشکی انهار شادگان، مردم برای تأمین آب دام‌های خود با مشکل مواجه‌اند؛ مردم مجبور هستند که برای زنده ماندن دام‌های خود از آب‌ لوله‌کشی استفاده کنند.

    عساکره با بیان اینکه نخیلات و باغات شادگان نیز رو به نابودی هستند، اظهار کرد: مایملک مردم در پیش چشم‌شان درحال تلف شدن است و به مردم حق‌ می‌دهیم که برای حفظ منبع درآمد‌ خود از آب‌لوله‌کشی استفاده کنند.

    مدیر آبفار شادگان فرسودگی شبکه توزیع آب را عامل هدررفت آب دانست و گفت: شبکه آب به حدی قدیمی است که در زمان شکستگی، برای تعمیر آن با مشکل مواجهیم.

    وی با اشاره به فرآیند اصلاح شبکه آب شادگان، گفت: پروژه آبرسانی مسیر جفال از سال ۸۸ تکمیل نشده است‌ و در روستای دریسیه ۸ سال نسبت برای اصلاح شبکه کار کردیم اما مجوز برداشت آب به ما ندادند.

    دست‌کم سکوت کنید

    به گزارش خبرگزاری فارس، شهرستان شادگان به عنوان قطب دامپروری و تولید خرما در کشور، در سال‌های اخیر با بحران بی‌آبی مواجه شده و تولیدات دامی و کشاورزی آن به شدت کاهش یافته است.

    از استاندار خوزستان و مسؤولان انتظار می‌رود در صورتی که قصد اقدام جدی جهت نجات معیشت مردم شادگان را ندارند، دست‌کم سکوت کرده و با مقصر دانستن مردم، بر زخم آن‌ها نمک نپاشند.

    انتهای پیام/*

    منبع خبرگزاری فارس