• نویسنده : زهره کریمی
  • رهرو نیوز- صدیق راد با بیان وظایف گسترده سازمان بهزیستی در سه حوزه اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی افزود: در حوزه توانبخشی ۸۷ هزار و ۹۹۶ معلول بسته به نوع و شدت معلولیت در گروه های مختلف جسمی-حرکتی، حسی، ذهنی، روانی تحت پوشش بهزیستی خوزستان است.

    وی با اشاره به خدمات گوناگون ارائه شده به جامعه معلولین در سراسر استان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۹۲۳ نفر با معلولیت بینایی در بهزیستی خوزستان تشکیل پرونده داده اند که از این تعداد، ۱۶۹۲ نفر خفیف، ۳۷۴۴ نفر متوسط، ۳۹۲۳ نفر شدید و ۱۵۱۵ نفر خیلی شدید و ۴۹ نفر نامشخص هستند.

    صدیق راد در خصوص خدمات سازمان بهزیستی در امور نابینایان و کم بینایان توضیح داد: سالانه با تخصیص اعتبارات، وسایل کمک توانبخشی نظیر لوح و قلم، اسپیکر، ذره بین، کاغذ بریل، درشت نما ویژه کم بینایان، عصای سفید، ساعت بریل، ویس رکورد، قلم قرآنی، نرم افزار ها و سخت افزار های مربوط به نابینایان به این قشر ارائه می شود.

    وی تأسیس مراکز توانبخشی غیردولتی خانواده وکودک نابینا و کم بینا را از دیگر فعالیت های بهزیستی نام برد و گفت: در این مراکز کودکان نابینا و کم بینای زیر ۶ سال با در نظر گرفتن مقاطع سنی، مهارت های ارتباط با محیط و دیگران، جهت یابی و حرکت و تقویت حواس، مهارت های فکری و مهارت های روزمره زندگی را می آموزند و همچنین خانواده ها به ویژه والدین کودک، نحوه تعلیم و تربیت و چگونگی برخورد با کودک ، بازی ها و سرگرمی های ویژه آنان را فرا می گیرند.

    وی افزود: سه مرکز خانواده وکودک لوح و قلم در شهرستان اهواز، مرکز خانواده وکودک رودکی در شهرستان شوش و مرکزخانواده وکودک بصیرت در شهرستان ایذه با ظرفیت اسمی هر مرکز ۵۰ نفر، در مجموع به ۱۳۲ نابینا خدمات ارائه می دهند.

    مدیرکل بهزیستی خوزستان همچنین تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵۰ نفر از دانشجویان نابینا شهریه دریافت کرده  و از خدمات دانشجویی بهره مندند.

    صدیق راد یادآور شد: این استان دارای یک انجمن نابینا و کم بینا و یک هیئت ورزشی نابینایان است که از جمله فعالیت های انجمن می توان به فعالیت های فرهنگی، آموزشی، ارائه خدمات مددکاری و برگزاری مناسبت ها اشاره کرد و از اقدامات هیئت ورزشی نیز می توان برگزاری جشنواره ها، اردوهای ورزشی، اعزام معلولان ورزشکار وشرکت در مسابقات استانی و کشوری را نام برد.

    وی بیان داشت: همه دستگاه ها موظفند به معلولین خدمات رسانی کنند و ارائه خدمات به معلولین عزیز تنها به عهده سازمان بهزیستی نیست.

    وی ادامه داد: مسائلی همچون استخدام ۳ درصد معلولین در دستگاه های دولتی، ارائه تسهیلات از سوی بانک ها، مناسب سازی محیط معلولین و اشتغال معلولین نیازمند هم افزایی همه دستگاه ها و مطالبه گری و نقش آفرینی انجمن ها است.

    صدیق راد با تاکید بر اینکه می بایست متناسب با واقعیت موجود و ایده آل های مدنظرمان قدم برداریم متذکر شد: انتظار می رود با عمل به مسئولیت اجتماعی افراد نسبت به یکدیگر و مسئولیت اجتماعی سازمانها و شرکت ها نسبت به افراد، بسیاری از مشکلات پیگیری و حل شود و در راه پیگیری درخواست های جامعه نابینایان ما همواره کنار ایشان هستیم.

    این مراسم با اهدای لوح یادبود و هدایایی به تعدادی از  نابینایان و کم بینایان موفق در عرصه های مختلف  هنری،علمی و ورزشی استان به پایان رسید.

     

    انتهای پیام/*