• نویسنده : زهره کریمی
  • به گزارش رهرو نیوزو روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با حضور مشاور وزیر و مجری طرح گندم در کشور، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، مدیران و کارشناسان شرکت های سازنده ماشین آلات کشاورزی درون و برون استانی، اساتید و هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقات ، کشت و صنعت های نیشکر و غیر نیشکری استان ، مدیران ستادی و مدیران شهرستان ها و کارشناسان پهنه همایش  یک روزه هم اندیشی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در تولید گندم در سازمان برگزار گردید.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان هدف از برگزاری این همایش را تأمین امنیت غذایی، افزایش مهارت گندمکاران ، افزایش عملکرد محصولات در بلند مدت ، حاصلخیزی خاک و استقرار کشاورزی پایدار در استان، می باشد.

    محمد قاسمی نژاد  در این جلسه سطح زیر کشت انواع محصولات کشاورزی استان را یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار دستگاه اداوت خاک ورزی، ۴۷ هزار دستگاه ادوات کاشت، داشت و برداشت ، ۲۰۷ هزار دستگاه تراکتور و ۸۷۳ دستگاه کمباین در استان وجود دارد.

    وی افزود: در برنامه ششم خط اعتباری مکانیزاسیون ۴۲۵ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده که تاکنون ۳۳۳ میلیارد تومان از این اعتبار جذب گردیده است.

    قاسمی نژاد هدف از جذب اعتبارات را ارتقاء ضریب مکانیزاسیون اعلام کرد و ادامه داد: در این مدت ضریب مکانیزاسیون از ۹۲/۰ به ۸۲/۱  ارتقاء پیدا کرده  است .

    وی تصریح نمود: در سال زراعی ۹۷-۹۶ حدود ۳۱۳ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم آبی و ۳۴ هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافت که از این سطح یک میلیون و ۵۲۳ هزار تن محصول برداشت شد.

    قاسمی نژاد عوامل موثر در در تولید گندم برداشت شده سال قبل را رعایت تاریخ کشت، آرایش کشت مناسب، تغذیه و شاخص های هواشناسی از جمله تغییرات اقلیمی ، ریزگردها، خشکسالی و درجه حرارت عنوان کرد و اظهار داشت:در سال زراعی گذشته حدود یک هزار و ۹۵۸ میلیارد ریال خسارت به محصول گندم استان وارد شد

    وی یکی از روش های مناسب برای گندمکاری در استان را کاشت گندم بر روی پشته های بلند بیان کرد و افزود: این نوع آرایش کشت سال گذشته در شمال و مرکز استان در سطحی معادل ۸۰۰ هکتار انجام شد.

    قاسمی نژاد از جمله فواید این نوع کشت را صرفه جویی در میزان بذر و آب مصرفی، کاهش خطر ورس ( خوابیدگی)، حداقل فشردگی خاک در بستر کشت، افزایش درصد سبز شدن و یکنواختی سطح سبز مزرعه و  حفظ تراکم مناسب، سهولت آبیاری ، کاهش مصرف آب و افزایش سرعت آبیاری و افزایش قدرت پنجه زنی بیان نمود .

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان از جمله راهکارهای جدید در سطح جهان را استفاده از سیستم های کنترل ترافیک زراعی در مزرعه دانست که شامل استفاده از مسیر مشخص و ثابت جهت عبور ماشین های کشاورزی در طی تملام مراحل کاشت تا برداشت گیاه می باشد.

    محمد قاسمی نژاد به مزایای این طرح مهم نیز اشاره کرد که از آن جمله می توان به توسعه کشاورزی حفاظتی، استفاده از ماشین های کوچک تر و سبک تر و انجام تردد در مزرعه از مسیرهای از پیش تعیین شده، بهبود راندمان مصرف آب ، نیاز به توان کششی کمتر، افزایش نفوذپذیری و بهبود عملکرد محصول اشاره نمود.

    وی در ادامه برنامه کشت محصولات پاییزه در سال زراعی را ۳۶۵ هزار هکتار گندم آبی و ۱۵۰ هزار هکتار گندم دیم بیان کرد و گفت: توزیع بذر در شهرستان ها انجام شده و عملیات بوجاری نیز آغاز گردیده است همچنین در تأمین کود مورد نیاز هیچ مشکلی وجود ندارد.

    قاسمی نژاد محدودیت آبی جهت کشت های پاییزه را بیشتر در حوض ه زهره و جراحی و مارون دانست و گفت: طی جلساتی که با مسئولان سازمان آب و برق گرفته شد حهت رهاسازی و زمان بندی آب در حوضه های مختلف برنامه ریزی شده است.

    وی در پایان سهمیه سوخت کشاورزان استان را ۲۸۵ میلیون لیتر و سطح بیمه محصولات استان را نیز ۸۵۰ هزار و ۳۰ هکتار  عنوان کرد .

     

    انتهای پیام/*