• به گزارش رهرو نیوز: صبح دیروز جلسه شورای کشاورزی استان جهت برنامه ریزی برای کشت های پاییزه با حضور استاندار ، مدیر کل مدیریت بحران، رییس سازمان برنامه و بودجه ، رییس سازمان جهاد کشاورزی ، مدیران کل ادارات تابعه و معاونین سازمان برگزارشد.

     

    سرپرست اداره کل هواشناسی استان در این جلسه از کاهش 33 و نیم درصدی بارندگی در استان نسبت به دوره بلند مدت خبر داد و گفت: با توجه به اخرین خروجی های اقلیمی برای مهر و آبان ماه سال جاری وضعیت نزدیک به نرمال را پیش بینی خواهیم کرد.

     

    سبزه زاری همچنین کاهش 5 تا 10 میلی متری را برای اواخر آذر و دی ماه پیش بینی کرد و افزود : این کاهش بارندگی در جنوب شرق استان محسوس تر خواهد بود.

     

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز در این جلسه سطح کشت پاییزه در سال زراعی گذشته را با توجه به بارندگی های کم و خشکسالی 850 هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت:  عوامل مدیریتی همچون آرایش کشت، تغذیه و تاریخ کشت، از جمله مواردی است که باعث شد با عوامل منفی همچون خشکسالی شدید ، درجه بالا ی دما و ریزگردها مقابله صورت گیرد .

     

    محمد قاسمی نژاد ادامه داد: در سال زراعی 97-96 تولید گندم استان به یک میلیون و 522 هزار تن رسید در صورتیکه پیش بینی ها حکایت از تولید یک میلیون و 360 هزار تن داشت و در تولید این محصول خوشبختانه رتبه اول در کشور را از آن خود نمودیم.

     

    وی با اشاره به اهمیت تولید محصولات استراتژیک چغندر قند و کلزا اظهار داشت: خوزستان با تولید 900 هزار تن چغندرقند پاییزه رتبه اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

     

    قاسمی نژاد با بیان اینکه  تولید محصولات زراعی و باغی استان در سال زراعی گذشته 15 و 8 دهم میلیون تن بوده است افزود: برای سال زراعی 98-97 سطح زیر کشت محصولات پاییزه 820 هزار هکتار پیش بینی گردیده است .

     

    وی به برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص تأمین کود و بذر مورد نیاز کشاورزان اشاره نمود و گفت: حدود 56 هزار تن گندم بذری با 7 رقم برتر ، 6 هزار تن بذر مادری با 11 رقم و 500 تن بذر پرورشی با  14 رقم  مورد نیاز می باشد همچنین 162 هزار تن انواع کود پیش بینی گردیده که تاکنون 30 هزار تن آن در انبار شرکت خدمات حمایتی ذخیره شده است.

     

    قاسمی نژاد سطح کشت های پاییزه آبی را 620 هزار هکتار و سوخت مورد نیاز را 305 میلیون لیتر بیان کرد که 294 میلیون لیتر آن جهت مصرف در مزرعه و مابقی برای کارهای خارج از مزرعه صورت می گیرد.

     

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان تسهیلات مورد نیاز جهت ارائه به متقاضیان برای انواع محصولات زراعی را یک هزار و 35 میلیارد تومان عنوان کرد که اکثر پرداخت ها توسط بانک کشاورزی صورت می گیرد.

     

    محمد قاسمی نژاد همچنین برنامه ریزی های صورت گرفته برای سطح پیش بینی شده جهت بیمه محصولات کشاورزی را 853 هزار هکتار بیان کرد.

    انتها پیام/*