• نویسنده : زهره کریمی
  • رهرو نیوز : رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: یکی از مهمترین مشکلات و چالش های نگران کننده آینده بشر موضوع تامین احتیاجات غذایی است که ذهن مسئولین بخشهای مختلف خصوصا”بهداشت ،صنعت و کشاورزی “را به خود مشغول کرده است .از سوی دیگر آلودگی و فساد مواد غذایی نیز خود تبدیل به یک معضل جهانی شده در حالی که بالا بودن شاخص سطح سلامت افراد یک جامعه در گرو حفظ ایمنی ، بهداشت و کیفیت مواد غذایی تولیدی و عرضه شده می باشد.

    وی خاطر نشان کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود۲ میلیون کودک زیر ۲ سال در اثر بیماری های اسهالی جان خود را از دست می دهند که علت عمده آن آلودگی غذا و آب آشامیدنی می باشد.

    این مقام مسئول گفت : بر اساس تعریف کدکس بین المللی ، بهداشت مواد غذایی عبارت است از رعایت کلیه موازینی که در تولید ، فرآیند ، نگهداری وعرضه مواد غذایی ضروری است تا ماده غذایی سالم و با کیفیت بالای بهداشتی به دست مصرف کنندگان برسد.

     

    مهرداد شریفی اظهار کرد: کنترل مواد غذایی در دو بخش  صنعتی و سنتی  مورد  نطارت و بررسی قرار می گیرد وی گفت در بخش سنتی بهداشت فردی تهیه کنندگان،مواد اولیه بکار رفته در تهیه محصول، ابزار و وسائل کار، بهداشت محیط محل تهیه، نحوه و شرایط نگهداری ماده غذایی در مراحل آماده سازی ، تهیه و عرضه ، نوع ظروف عرضه و یا فروش ماده غذایی، چگونگی مصرف در محیط باز یا بسته ، بصورت بسته بندی یا فله ای و مانند آن  ودر بخش صنعتی علاوه بر این موارد بررسی مشخصات بهداشتی ( شامل پروانه ساخت ، تاریخ تولید و انقضاء ، آدرس کارخانه و در صورت وارداتی بودن کنترل مجوز ورود از وزارت بهداشت با برچسب فارسی (،شرایط نگهداری ( از نظر دما ، رطوبت ، محیط ، نوع چیدمان بر حسب تاریخ ..)کنترل کیفیت ظاهری محصولات از نظر رنگ  بو و تغییرات فیزیکی ) ارگانولپتی ( صورت میگیرد.

    رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در راستای کنترل مواد غذایی عرضه شده در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی  در ۶ ماهه اول سال ۹۷ بیش از ۸۰۰ نموه برداری از مواد غذایی اعم از نان ، شیرینی جات ، لبنیات ، غذاههای آماده ، سالاد ها ، نمک ، برنج، رنگهای مواد غذایی و ..انجام و جهت آنالیز به آزمایشگاههای مرجع ارسال گردیده و پیرو همین  نمونه برداری وباتوجه به نتایج دریافتی  جهت  افراد عرضه کننده مواد غذایی فاسد و غیر قابل مصرف پرونده قضایی تشکیل و به مراجع قضایی معرفی گردیده اند . در این خصوص مهندس اسلام نظری کارشناس مسئول بهداشت محیط غرب اهواز  به شهروندان توصیه نمود از خرید موادغذایی از واحدهای صنفی که موردتایید مراجع بهداشتی نمی باشند و همچنین دوره گردان عرضه کننده مواد غذایی خودداری نموده  ودرصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در اصناف مواد غذایی بویژه اصناف حساس همچون رستورانها-قنادیها-فست فودها ونان فانتزی و.. مراتب را به سامانه ۱۹۰اطلاع دهند

     

     

    انتهای پیام/*