• نویسنده : سردبیر
  • رهرو نیوز- علی حسن زاده روزگذشته در مراسم افتتاح برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در خوزستان که در مهدکودک آفتاب مهتاب اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در این طرح غربالگری کودکان در تمامی مهدهای کودک، مراکز بهداشت و تیم های سیار توسط یک هزارو۸۱۸ پایگاه فعال در سراسر استان انجام می شود.

    وی با بیان اینکه در سال گذشته، از ۳۸۱ هزار و ۹۶۶ کودک تحت پوشش این برنامه، ۷۰۵۱ نفر مشکوک به مشکل بینایی بوده و نسبت به درمان آنها اقدام شده است، تصریح کرد: در سال ۹۶ موفق به پوشش ۸۳ درصدی طرح در استان شده و امسال نیز ۳۸۳ هزار و ۲۵۴ کودک مورد غربالگری قرار خواهند گرفت و امیدواریم پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.

    حسن زاده همچنین با اشاره به اینکه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح انجام می شود گفت: سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا توسط غربالگر انجام می شود و در صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست ارجاع شده و چنانچه کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی تری داشته باشد به چشم پزشک معرفی می شود.

    وی همچنین عنوان کرد: امسال این طرح توسط ۱۸۸۰ مربی آموزش دیده، ۴۹ اپتومتریست و ۱۷ چشم پزشک در سراسر استان انجام می شود.

    معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان با تأکید بر اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، فرصتی طلایی برای تضمین سلامت بینایی کودکان و راهی موثر برای کاهش کم بینایی است افزود : آمبلیوپی خطری در کمین سلامت بینایی کودکان است و برنامه غربالگری بینایی از سال ۷۷ تاکنون در کلیه استان های کشور برای کودکان ۳ تا ۶ سال اجرا می شود و طی آن نیروهای آموزش دیده با استفاده از ایچارت، کودکان گروه هدف را غربال می کنند.

    حسن زاده با بیان اینکه بیماری های چشمی گاهی اکتسابی و گاهی مادرزادی هستند گفت: اختلالاتی نظیر دوربینی، نزدیک بینی، آستیگمات، آب مروارید مادرزادی، افتادگی پلک و لوچی از علل ابتلا به بیماری تنبلی چشم است.

    وی  در پایان ضمن درخواست از والدین برای مراجعه به پایگاه های سنجش بینایی و حساسیت نسبت به سلامت فرزندانشان یادآور شد: عموماً کودکان نمی توانند به موقع علائم بیماری های چشمی را تشخیص دهند بنابراین تشخیص به موقع و درمان بهنگام وظیفه همه ماست و باید در این زمینه مسئولیت پذیر باشیم.

     

    انتهای پیام/*