• نویسنده : کوثر کریمی
  • رهرو نیوز : استان خوزستان دارای دو مرز زمینی چذابه و شلمچه با کشور عراق است؛ این مرزها همواره محلی برای عبور زائران حسینی و همچنین ترانزیت کالاهای تجاری بوده اما طی سال های اخیر با سازماندهی حرکت جهانی اربعین شور و شوق دیگری در این مرزها برپا شده است.

    این روزها اما زنگ آخر اربعین استان خوزستان در حالی نواخته می شود که آلبوم اربعین ۹۷ در تاریخ این استان با همه کاستی ها و نقاط قوتش بسته شد.

    مرز شلمچه از آنجایی که مجوزهای مرزی خود را خیلی قبل تر از چذابه اخذ کرده و از ظرفیت های اقتصادی همچون منطقه آزاد وام گرفته از نظر زیرساختی وضعیتی به مراتب بهتر از چذابه داشته است؛ در این میان اما به دلیل اختلاف نظرهای میان عتبات و منطقه آزاد تاکنون طرح جامع این مرز عملیاتی نشده ولی مرز چذابه با وجود کاستی هایی که داشته امسال شاهد اجرایی شدن طرح جامع بود.

    هرچند تا پخته شدن خشت خام خدمات رسانی در مرزهای خوزستان فاصله بسیار است اما بسیج همه امکانات این استان برای تأمین رفاه زائران حسینی مسئله مهم و ارزشمندی است که نباید از آن غافل شد.

    تاجران و فعالان اقتصادی تعطیلی مرز برای ترانزیت کالا و انجام امور تجاری در ایام اربعین را یکی از ضعف های موجود می دانند، این در حالی است که توقف روند صادرات از سوی ایران در چنین ایامی بنا به درخواست خود کشور عراق انجام شده و در ایران زیرساخت ها و آمادگی برای تداوم روند صادرات وجود داشته است.

    استاندار خوزستان اما در گفتگو با خبرنگار شوشان از شروع تردد کامیون های تجاری صادراتی به کشور عراق از بیش از یک هفته قبل خبر داده و با تقدیر از مردم خوزستان برای میزبانی از زائران کنگره عظیم و راهپیمایی بزرگ جهانی اربعین از توجه و عنایت آنها در زمینه کارهای عمرانی، پذیرایی، اجرایی و فرهنگی نیز قدردانی کرد.

    غلامرضا شریعتی در ادامه همچنین از حضور خوب و پررنگ دانشجویان و مواکب فرهنگی و همچنین اقدامات بسیار ارزشمند آنها در هر دو مرز شلمچه و چذابه تشکر کرد.

    وی با اعلام این خبر که حدود ۸۰۰ هزار زائر حسینی از مرزهای خوزستان راهی سفر مقدس عتبات عالیات شدند، بیان می کند: نیروهای مختلف امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی، نظامی، سپاهی، بسیجی و دیگر بخش های مختلف تا آخرین روز از ماه صفر برای خدمات رسانی به تمامی زائران بازگشتی از سفر عتبات عالیات مستقر بودند؛ هرچند به صورت عادی نیز این نیروها در مرز حضور دارند ولی در این ایام تعداد آنها دوچندان بود.

    استاندار خوزستان با اشاره به پذیرایی خوب مردم در شلمچه اضافه می کند: نسبت به چند سال اخیر تغییرات اساسی و تحولات جدی در زیرساخت مرزهای خوزستان رخ داده است؛ طرح جامع چذابه اجرایی و طرح جامع مرز شلمچه نیز در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

    شریعتی با بیان اینکه همه مسئولان ملی از روند خدمات رسانی و تغییرات ایجاد شده در زیرساخت مرزهای خوزستان اعلام رضایت داشته اند، ادامه می دهد: خوزستان از مرزهای دیگر جلوتر قرار دارد و این حرکت ها و گام ها به صورت مستمر تا زمان کسب استانداردهای لازم استمرار خواهد داشت.

    وی با اشاره به اینکه کارهای عمرانی ارتباط مستقیمی با تأمین امنیت جانی زائران حسینی دارد، گلایه می کند: خطاب به مردمی که همیشه اعلام می کنند، هزینه ها می توانست برای بخش های غیر از اربعین صرف شود باید گفت که جاده سازی و کارهای عمرانی تنها برای اربعین نیست؛ این زیرساخت های لازم برای محور مواصلاتی و انجام صادرات نیز کاربرد دارد.

    استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت در مسیرهای منتهی به مرزهای چذابه و شلمچه منجر به رونق اشتغال و همچنین بهبود مسیر تردد زائران راهیان نور می شود، اضافه می کند: بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات از مرزهای شلمچه و چذابه داریم.

    فعالیت های گمرک خوزستان

    ناظرکل گمرکات خوزستان در گفتگو با خبرنگار شوشان بیان می کند: در گمرک مرزهای چذابه و شملچه خوشبختانه این آمادگی وجود داشت که امسال همزمان با خدمات رسانی زائران به تاجران نیز به منظور جلوگیری از افت صادرات خصوصا در مقطع حساس کنونی خدمات لازم ارائه شود ولی در مقطعی کوتاه بر اساس توافقات دو کشور عبور کامیون های تجاری متوقف شد.

    غلامرضا بلوطی میرزا اظهار می کند: مقرر شده بود تا سایتی برای باسکول و توزین کالاها به صورت اختصاصی از طرف بخش خصوصی راه اندازی شود که این سایت از نظر زیرساخت به صورت کامل راه اندازی شده است.

    وی با اشاره به افزایش سرعت در توزین کالاهای صادراتی به عنوان یکی از مزایای باسکول ها ادامه می دهد: این باسکول ها که باید با سامانه گمرک مرتبط باشند، در حال حاضر نیز تا فعال شدن فیبر نوری، به صورت رادیویی راه اندازی شده اند.

    ناظرکل گمرکات خوزستان در پایان با اشاره به خدمات رسانی کارشناسان گمرک در ایام اربعین به صورت شبانه روزی یادآور می شود: به صورت متوسط روزانه حدود ۷۰۰ کامیون کار صادرات از مرز را انجام دهند، از این رو اتصال به سامانه گمرک می تواند به صادرات کمک کرده و روند امور را سرعت ببخشد.

    فوریت های پزشکی

    به گزارش خبرنگار شوشان، یکی دیگر از مهمترین خدمات رسانی ها در مرزهای شلمچه و چذابه در حوزه علوم پزشکی بود؛ دانشگاه علوم پزشکی شهرهای آبادان و اهواز تنها به ارائه خدمات درمانی اکتفا نکردند و کارشناسان بهداشتی نیز برای کنترل بهداشت محیط و پیشگیری از بیماری های واگیر در مرزها مستقر شدند.

    مدیر فوریت های پزشکی خوزستان در گفتگو با خبرنگار شوشان با اعلام خبر انجام ۱۴ هزار و ۴۸۴ مأموریت در ایام اربعین در مرز چذابه اظهار می کند: فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ایام اربعین یک درمانگاه موقت در پایانه مرزی چذابه به منظور خدمات رسانی به زائران حسینی افتتاح و ۱۸ روز کاری فعالیت داشت.

    شهیار میرخشتی ادامه می دهد: ۳۰ دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه بالگرد در مسیر زائران اربعین حسینی از شهر اهواز تا مرز چذابه مستقر شده بود.

    وی بیان می کند: نیروهای فوریت های پزشکی از دانشگاه های قزوین، گیلان، فسا، رفسنجان و لرستان با هماهنگی سازمان اورژانس کشور به این استان اعزام و تمامی مسیرهای منتهی به مرز چذابه را با استقرار اتوبوس آمبولانس و آمبولانس تحت پوشش قرار دادند.

    مدیر فوریت های پزشکی خوزستان خبر می دهد: طی این مدت در مجموع ۱۰ هزار و ۹۵۴ مأموریت برای مردان و سه هزار و ۵۳۰ مأموریت برای بانوان انجام شد که از این بین ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر ایرانی و ۱۰۱ نفر هم اتباع خارجی بودند.

    میرخشتی در پایان می گوید: ۱۴ هزار و ۲۳۰ نفر در محل تحت درمان قرار گرفته و ۲۵۴ نفر نیز به مراکز درمانی اعزام شدند.

    عتبات عالیات

    یکی دیگر از ارکان اصلی خدمات رسانی به زائران حسینی کمیته تغذیه، اسکان و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین خوزستان بود که مسئولیت آن را ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان برعهده داشت.

    حجت الاسلام سید محمود موسوی در گفتگو با خبرنگار شوشان ابتدا از زحمات، حمایت ها و پشتیبانی تمامی خدمتگزاران حماسه بزرگ اربعین از جمله نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی، ادارات، نهادها و سازمان های دولتی و مردم نهاد، رسانه های جمعی، هیئات مذهبی، خیران و به ویژه مدیران، هیئت امناء و خادمان مواکب برای برپایی مواکب برای پذیرایی و اکرام زائران اربعین حسینی قدردانی کرد.

    وی با اعلام خبر برپایی یک هزار و ۳۴۸ موکب در مرزهای خوزستان و کشور عراق ادامه می دهد: ۵۶ موکب خوزستانی در عراق، ۲۱۴ موکب در چذابه، ۲۲۰ موکب در شلمچه و ۸۵۸ موکب نیز در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی مستقر شدند.

    ستاد اربعین خوزستان با اشاره به توزیع اقلامی مانند آب، یخ، نان و میوه به صورت تبرعی به مواکب بیان می کند: در این ایام جمعا یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۵۶۴ پرس صبحانه، یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۸۰۸ پرس ناهار، یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۶۱۲ پرس شام، یک میلیون و ۶۱۲ هزار و ۴۰۵ بسته میان وعده بین زائران حسینی توزیع شد.

    موسوی در پایان یادآور می شود: جمع کل اسکان در هر دو مرز و کشور عراق نیز ۷۴۷ هزار و ۵۰۶ نفر بود که از این بین ۳۹ هزار و ۳۰۵ نفر در عراق، ۳۹۰ هزار و ۸۲۶ نفر در مواکب مسیرهای بین راهی از ورودی های استان تا پایانه های خروجی، ۶۴ هزار و ۸۶۶ نفر در مواکب چذابه و ۲۵۲ هزار و ۵۰۹ نفر نیز در مواکب شلمچه اسکان داده شدند.

    قرمزپوشان هلال احمر

    در میان خادمان حسینی امدادگران هلال احمر نیز وظایف سنگینی برعهده داشتند؛ خدمات رسانی به زائران امسال تنها وظیفه آنها نبود و حضور در حوادث غیرمترقبه نیز به لیست اقدامات آنها افزوده شده بود.

    بارندگی و وزش باد شدید در مرزها خصوصا مرز چذابه فعالیت های امدادگران هلال احمر را دوچندان کرده بود، کار تا جایی پیش رفت که در طوفان مرز چذابه یکی از امدادگران دچار برق گرفتگی شد.

    مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در گفتگو با خبرنگار شوشان با اعلام خبر برپایی ۲۷ پست امدادی در ایام اربعین حسینی در مسیر تردد زائران حسینی اظهار می کند: این پست ها در قالب ۹ پست در مسیر منتهی به مرز چذابه و در محل پایانه، ۶ پست در مسیر مرز شلمچه و پایانه، دو پست امدادی در عین دو اهواز و حمیدیه، چهار پایگاه امداد و نجات در ورودی های استان، ۶ پایگاه ثابت امداد و نجات در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزها و دو قرارگاه امدادی در پایانه ها کار خدمات رسانی به زائران را بر عهده داشتند.

    علی خدادادی ادامه می دهد: ۲۵۲ نفر در روز با تجهیزاتی از قبیل ۱۷ خودروی نجات، ۶ موتورلانس، ۱۲ موتورسیکلت، دو خودروی ارتباطات سیار با فرستنده و گیرنده قوی، دو فروند بالگرد، ۳۷ آمبولانس، ۲۳ خودروی پشتیبانی به زائران حسینی خدمات رسانی داشتند.

    وی با اشاره به فعالیت پست های امدادی هلال احمر در مسیرهای پیاده روی اربعین حسینی بیان می کند: چهار اردوگاه اسکان به استعداد ۵۰۰ نفر نیز برای مواقع ضروری درنظر گرفته شده بود که در صورت نیاز در هر دو مرز برپا می شد.

    مدیرعامل جمعیت هلال احمر اضافه می کند: پایگاه های امداد و نجات در شهرهای ورودی خوزستان در اندیمشک، ایذه، بهبهان و هندیجان و همچنین پست های امدادی نیز در عین دو اهواز و حمیدیه در مسیر مرز چذابه با مسئولیت هلال احمر اهواز به زائران خدمات رسانی داشتند.

    خدادادی عنوان می کرد: ۶ پایگاه امداد و نجات بین شهری ثابت در محورهای آبادان، سربندر، اندیمشک، خرمشهر، راشوشانمز و امیدیه کار امدادرسانی به زائران اربعین حسینی را بر عهده داشتند.

    وی در پایان خبر می دهد: در مجموع ۱۲ هزار و ۹۷۰ تست قند و فشارخون، ۲۲ هزار و ۸۷۶ درمان سرپایی، ۸۶۹ اسکان اضطراری، توزیع ۴۵ هزار ماسک و همچنین انتقال ۲۰۲ نفر به مراکز درمانی از جمله خدمات ارائه شده به زائران اربعین حسینی (ع) در دو مرزهای شلمچه و چذابه بود.

    سوخت رسانی به سه استان

    به گزارش خبرنگار شوشان، سوخت رسانی به اتوبوس های حامل زائران حسینی یکی دیگر از اقدامات مهمی بود که در صورت نبود آن چرخه حمل و نقل و جابجایی زائران ناقص می ماند.

    نعمت اله نجفی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار شوشان با اعلام خبر توزیع ۲۴۰ هزار لیتر گازوئیل بین اتوبوس های حامل زائران حسینی در خوزستان اظهار می کند: در شهرهای بهبهان و اندیمشک هر کدام یک جایگاه سیار سوخت رسانی برپا شد تا سوخت رسانی به زائرانی که از دیگر استان ها به خوزستان می آیند نیز انجام شود.

    وی با اشاره به توزیع ۶۰ هزار لیتر بنزین در جایگاه های سیار برپا شده در مرز چذابه ادامه می دهد: سوخت نانوایی های سیار در چذابه و همچنین توزیع ۶ هزار کپسول ۱۱ کیلویی و ۲۰۰ کپسول ۳۰ کیلویی از جمله اقدامات این شرکت در مرز چذابه بود.

    مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در پایان با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی سهمیه جایگاه های موجود در مسیرهای منتهی به مرز چذابه بیان می کند: تأمین سوخت کامل استان ایلام و بخشی از نیاز استان کرمانشاه هر دو از طریق انبار اندیمشک و نظامیه نیز از دیگر اقدامات انجام شده این شرکت برای خدمات رسانی در ایام اربعین بود.

    حافظان نظم و امنیت

    به گزارش خبرنگار شوشان، تأمین امنیت یکی از خطیرترین وظایف که رکن اساسی و پیش نیاز سربلندی در کنگره عظیم اربعین حسینی محسوب می شود که برعهده کمیته امنیتی ـ انتظامی قرار داشت؛ مأمورانی جان برکف از واحدهای مختلف نیروی انتظامی از جمله مرزبانی، آگاهی، مبارزه با مواد مخدر، امنیت، اطلاعات، گذرنامه، پیشگیری، حفاظت، راهور، سپاه، بسیج و دیگر بخش ها که حضور گرم آنها آرامش و امنیت را با لبخندی به زائران هدیه می داد.

    فرمانده انتظامی خوزستان در گفتگو با خبرنگار شوشان با اشاره به برنامه ریزی های چند ماهه این فرماندهی به منظور تأمین امنیت زائران حسینی و دیگر تمهیدات لازم در این راستا اظهار می کند: دو پایگاه موقت پلیس آگاهی از یک هفته قبل از شروع اربعین تا پایان مدت مأموریت با ظرفیت ۴۰ نیرو در مرز چذابه ایجاد و مأموریت های مختلفی به پلیس آنها واگذار شد.

    سردار حیدر عباس زاده با اشاره به تجهیز پارکینگ ها به دوربین مداربسته و پلاک خوان از کاهش آمار سرقت در مرزهای خوزستان در ایام اربعین ادامه می دهد: خوشبختانه با تمهیدات خاص انتظامی و امنیتی پیش بینی شده کمترین میزان سرقت را نسبت به سالیان گذشته در مرزها شاهد بودیم.

    وی در پایان با اشاره به ایجاد نظم و امنیت بسیار خوب مرزها به خاطر تعامل خوب زائران و مأموران نیروی انتظامی یادآور می شود: چهار گردان یگان ویژه و دو گردان تکاوری به استان خوزستان اعزام و سه گردان آنها در چذابه و مابقی در شلمچه مستقر شدند.

    کمیته عمرانی/ زیرساخت و خدمات شهری

    شهاب صدیقی مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان که با حکم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به عنوان مدیر کمیته زیرساخت ستاد اربعین استان منصوب شده نیز در گفتگو با خبرنگار شوشان اظهار می کند: این کمیته در حوزه خدمات شهری هرآنچه که شهرداری و دیگر دستگاه ها مهیا کرده اند را بهره برداری می کند؛ حال اگر کیفیت کار خوب باشد به تبع خدمات رسانی ها نیز بهتر می شود.

    وی ادامه می دهد: از جمله مسائل مؤثر در بهره برداری مطلوب خدمات می توان به راه های مناسب، پارکینگ، مدیریت ترافیک، محوطه سازی آب، برق، فاضلاب و ساختمان مواکب اشاره کرد.

    مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان با اشاره به برنامه ریزی برای حرکت همپای دیگر کمیته های ستاد اربعین بیان می کند: در چذابه دو پهنه در حوزه خدمات شهری یکی بیرون پایانه مسافری تا انتهای مواکب و پارکینگ و دیگر هم درون پایانه مسافری تا خروجی زائران تعریف شد؛ در سال های گذشته پهنه اول برعهده شهرداری منطقه چهار تهران و پهنه دوم نیز برعهده شهرداری اهواز گذاشته شده بود.

    صدیقی اضافه می کند: قبلا اگر شهرداری های خوزستان برای خدمات رسانی در پهنه اول حضور پیدا می کردند فقط در حد برپایی موکب بود که استقرار نیرو، ماشین آلات و محدودیت اصلی آنها همان موکب تعیین می شد.

    وی یادآور می شود: امسال تا شهریور ماه جلسات بسیاری با شهرداری منطقه چهار برگزار و در نهایت اعلام کردند که شورای شهر مجوز حضور در چذابه را برای آنها صادر نکرده است؛ در مقابل برای حضور شهرداری های استان برنامه ریزی و علاوه بر شهرداری اهواز ۱۸ شهرداری را با شناسایی تجهیزات و ادوات پای کار آوردیم تا یک پایگاه ثابت خدمات شهری داشته باشیم.

    مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد به منظور انجام یک کار خدمات رسانی کاملا خوزستانی می افزاید: با هماهنگی گسترده با شهرداری ها از ورودی پارکینگ تا جایی که گذرنامه زائران شوشان خروج می خورد، باید خدمات رسانی انجام می دادیم و برای این اقدامات به صورت خیلی منسجم عمل شد.

    صدیقی عنوان می کند: ماشین های شهرداری ها را شیفت بندی و بر اساس تجارب گذشته عملیات حوزه خدمات شهری را از ۱۵ شوشان شروع و اقدامات این حوزه متأثر از راه، آب، فاضلاب و دیگر بخش ها بود؛ باید پایگاهی را ایجاد می کردیم که ستاد هماهنک کننده کارهای عمرانی باشد و در عین خدمات رسانی نسبت به رفع تعارض های احتمالی نیز عمل کند.

    وی اظهار می کند: اواخر کار شهرداری منطقه چهار تهران اعلام کرد بخشی از کار را انجام و هفت مجموعه سرویس بهداشتی سیار را در مرز چذابه مستقر و پرداخت هزینه نیروی انسانی را نیز متقبل شد.

    مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان یادآور می شود: برای جمع آوری زباله و نظافت از نیروهای شهرداری بومی بستان، ابوحمیظه و سوسنگرد استفاده کردیم که در مجموع ۱۲۰ نیرو در سه شیفت فعالیت داشتند.

    صدیقی با تقدیر از استاندار، معاون امور هماهنگی عمرانی و رئیس قرارگاه چذابه و شلمچه عنوان می کند: کلیه ماشین آلات، تأسیسات کلیه سرویس های بهداشتی از جمله پمپ و اتصالات و باکس های زباله فلزی را از شهر سوسنگرد تأمین کردیم.

    وی با اشاره به فعالیت ۲۰۰ نیروی خدماتی و ۱۵ نیروی ستادی در مرز چذابه یادآور می شود: با وقوع سه مرحله طوفان شدید و یک مرحله طوفان خفیف در مرز چذابه شاهد ریزش سازه های موقت برخی مواکب و آبگرفتگی شدیم که برای رفع این مشکل مکنده ها نسبت به تخلیه آب معابر و مواکب اقدام کردند.

    مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان با تأکید بر نبود هیچ معطلی در ارائه خدمات به زائران حسینی می گوید: حتی مواکبی که ریزش کرده بودند هنگام بامداد صبحانه را حاضر و این روحیه مهمان نوازی و فعالیت جهادی مردم مثال زدنی و قابل ملاحظه بود.

    صدیقی تصریح می کند: برای جمع آوری زباله ها ۱۲۰ باکس زباله از یکی از شهرداری های استان و ۷۰ سطل زباله متوسط و کوچک از شهرداری منطقه چهار تهران، ۲۱ دستگاه ماشین آلات مانند مکنده و آتش نشانی، ۵۳ دستگاه اتوبوس که بار بیشتر آن بر دوش شهرداری اهواز بود را در مرز چذابه داشتیم.

    وی با اشاره به اجرای طرح جامع مرز چذابه در ۲٫۷ کیلومتر از مواکب اضافه می کند: برای این طرح پنج موقعیت خدمات رسانی تعریف شده بود که در یکی از این موقعیت ها باید یک ساختمان ۶۵۰ متری برای خوابگاه و استراحتگاه زائران احداث می شد ولی چون استان های معین اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کرمان حضور نداشتند این کار میسر نشد.

    مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان اظهار می کند: دو موقعیت خدماتی دیگر نیز فولاد و شرکت ملی مناطق نفتخیز بودند؛ این شرکت ها سرویس بهداشتی را مستقر و حسینیه ای نیز با سازه موقت برپا و کمک مؤثری در خدمات رسانی به زائران حسینی داشتند ولی شرکت فولاد اکسین با وجود تعهدات ایجادی برای خدمات رسانی در مرز حضور پیدا نکرد.

    صدیقی با اشاره به راه اندازی ۲۲۰ چشمه سرویس بهداشتی سیار که عدد آنها با دیگر سرویس های مستقر در پایانه و مین زدایی به ۳۶۰ چشمه می رسید، بیان می کند: ۵۰ چشمه حمام پیش ساخته نیز از سوی قرارگاه وزارت نیرو در محل استقرار موقعیت فولاد جانمایی و با آب گرم سرویس دهی می کرد.

    وی با اشاره به عالی بودن سیستم فاضلاب در مرز چذابه عنوان می کند: امسال خوشبختانه دیگر چاهی در مرز نداشته و فاضلاب بعد از پمپاژ از طریق سیستم دفع فاضلاب خارج می شد؛ شاید در تصفیه کامل نبود ولی در زمینه تخلیه کامل بود.

    مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان با اشاره به اینکه مردم با داشته های خود پای کار اربعین آمدند، می افزاید: در حوزه آب مجموعه های مختلفی از جمله آب و فاضلاب شهری و روستایی خوزستان، آبفا اهواز و سازمان آب و برق خوزستان در کنار یکدیگر فعالیت کردند تا امسال شاهد قطعی آب نباشیم؛ همچنین در حوزه برق نیز کارهای خوبی انجام و هیچ قطعی ناشی از اشکال در شبکه نداشتیم.

    صدیقی با اشاره به هماهنگی خوب انجام شده با نیروی انتظامی خبر می دهد: ۲۰ هزار و ۶۰۰ خودرو را در دو پارکینگ چذابه داشتیم که بیش از پنج هزار خودرو متعلق به خوزستانی هایی بود که برای بازدید، خدمات رسانی، مشایعت و یا بدرقه زائران در مرز حضور پیدا می کردند؛ همچنین در پارکینگ شلمچه نیز ۱۷ هزار و ۹۰۹ خودرو پارک شد.

    وی با اشاره به اینکه سوم آبان روز پنجشنبه ۴۰ هزار و ۳۱۷ زائر خروجی ثبت شده می گوید: درکل سوم و چهارم آبان بالاترین آمار خوزستانی ها را در مرز داشتیم؛ روز سوم آبان حداقل ۲۵ تُن زباله از مرز چذابه جمع آوری شد.

    مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان در خصوص مرز شلمچه نیز گفت: در این مرز ۴۶۰ کارگر فعال بودند که ۳۰۰ نفر آنها از شهرداری شیراز آمده بود؛ شهرداری شیراز از چند ماه قبل برای حضور نیروهای مشتاق به خدمات رسانی بدون دریافت حق مأموریت فراخوان و بعد از ثبت نام دو هزار نفر از میان آنها قرعه کشی و ۳۰۰ نفر را به شلمچه اعزام می کند.

    صدیقی با اشاره به تقدیر حضوری از شهرداری شیراز در مرداد ماه سال جاری می افزاید: مرداد ماه علاوه بر تقدیر هماهنگی برای حضور در مرز شلمچه نیز انجام شد؛ امسال شهرداری شیراز ۵۰ دستگاه اتوبوس نیز در این مرز مستقر کرد.

    وی عنوان می کند: طول مواکب شلمچه دو کیلومتر و زیرساخت های موجود در آن به اندازه چذابه نبوده است؛ بر اساس آخرین آمار (قبل از تجمیع آمار نهایی) از شلمچه ۳۹۱ هزار و ۸۹۷ نفر خارج و ۳۷۳ هزار و ۹۷۴ نفر به کشور وارد شدند.

    مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان ادامه می دهد: با وجود بحران آب آبادان و خرمشهر در تابستان امسال ولی در ایام اربعین که جمعیت چند برابری این شهرها حضور داشتند، خوشبختانه با درایت وزارت نیرو، شهرداری ها، مواکب و عتبات آبرسانی به نحو مطلوبی انجام شد.

    صدیقی با تقدیر از حضور شهرداری های مختلف به ویژه ابوحمیظه که جانفشانی کرده و یک کار منسجم را در حوزه خدمات رسانی به زائران اربعین انجام دادند، می گوید: شهرداری ابوحمیظه حتی آخرین روز کاری نزدیک به ۳۰ کیلومتر مسیر را از خروجی بستان تا مواکب پاکسازی کرد؛ خود شهردار در طول ایام اربعین گاها با لوله مکنده نسبت به خروج آب از معابر اقدام می کرد تا پای زائران در خاک های نرم نماند.

    وی در پایان با تقدیر از پایانه ها و راهداری برای جابجایی زائران، آماده سازی جاده ها و صنب علائم ایمنی، نیروی انتظامی، نظامی، امنیتی، ارتش، مرزبانی، سپاه، بسیج و تمامی دستگاه های خدمات رسان دیگر یادآور می شود: یک تقدیر و تشکر ویژه هم باید از مردم حمیدیه داشت که ساعت یک بامداد شب های طوفانی در جاده ایستاده و با دعوت زائران حسینی به منازل خود از آنها می خواستند که به خاطر خطرناک بودن جاده ها از حرکت در شب خودداری کنند.

    به گزارش خبرنگار شوشان، زائر کوی یار با الطاف حق تعالی و عنایت امام حسین (ع) در راه نمی ماند؛ خادمانی از جنس الماس راهی ابریشمی برای زائران حسینی فراهم کردند تا خاک پای آنها طلای نابی باشد از جنس معنویت و این زیبایی ها در قاب اربعین ماندگار خواهند بود.

    هرچند خوزستانی ها هرآنچه داشتند را طبق اخلاص گذاشتند تا به بهترین شکل ممکن پذیرای زائران حسینی باشند ولی با این حال تأخیر در اجرای راه های منتهی به مرز چذابه، عدم اجرای طرح جامع مرز شلمچه، واگذاری دیرهنگام زمین مواکب در مرز چذابه، نبود ویلچر به تعداد کافی برای جابجایی زائران ناتوان، کمبود چرخ های جابجایی بار زائران، حضور کمرنگ شهرداری تهران و غیبت استان های معین در مرز چذابه همه از جمله مشکلات بسیار کوچکی هستند که می توان با اصلاح آنها در سال های آتی به نقطه ای مطلوب در خدمات رسانی ها دست پیدا کرد.

     

    انتهای پیام/*

     

      • منبع خبر : پایگاه خبری شوشان