• خوزستان، نسبت به سیستم‌های جوی که وارد آن می شوند، استان حساسی است

     

    رهرو نیوز- معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور در رابطه با ورود سامانه های هوایی به خوزستان، اظهار کرد: خوزستان، نسبت به سیستم های جوی که وارد آن می شوند، استان حساسی است، به خصوص در سیستم‌های خاکی که فرامرزی هستند.

     

    وی همچنین با اشاره به سامانه های بارشی، افزود: بارش ها از استان خوزستان آغاز شده و به تدریج وارد کشور می شوند و به همین علت خوزستان بسیار نقطه حساسی است.

     

    علی عابدینی پیرامون میزان صحت وضعیت پیش بینی های جوی، عنوان کرد: پیش‌بینی‌های کوتاه مدت شامل بازه زمانی ۳ الی۴ روز و نهایتا یک هفته هستند که از صحت حدود ۸۰درصد برخوردارند اما پیش بینی‌های فصلی را به صورت کشوری وهر۴ماه یک بار، با صحت ۷۰درصد ارائه می دهیم؛ هرچند یک سری پیش بینی های ریزمقیاس تر نیز وجود دارد که مختص به شهرستان های هر استان است.

     

    معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به معضل گردوخاک، افزود: پایش،پیش بینی و هشدار در شرح وظایف سازمان هواشناسی می باشد تا قبل از وقوع رخداد آن را پیش بینی کنند؛ در بحث گردوخاک، امکان پیش بینی حتی چند روز قبل از وقوع این پدیده و با استفاده از بررسی وضعیت باد وجود دارد اما در مواردی وقوع طوفان های گردوخاک را بدون پیش بینی قبلی داشتیم که بسیار کم می باشد و در بیشتر مواقع قابل پیش بینی است.

     

    عابدینی در پاسخ به کیفیت دستگاه های پیش بینی سازمان هواشناسی، بیان کرد: پیش بینی ها بر اساس مدل های هواشناسی است که برای این کار حدود ۴۰۰ ایستگاه سینوپتیک در سطح کشور وجود دارد که به صورت ساعتی، پارامترهای جوی را قرائت و مخابره می کنند؛ این اطلاعات با استفاده از دستگاه ها و نرم افزارهای روزدنیا در مرکز پردازش شده و در اختیار استان ها و مردم قرار می گیرد.

     

    خوزستان، در کمربند گردوخاک جهانی

     

    عضو هئیت علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو تهران در رابطه با هدف از برگزاری این همایش، اظهار کرد:بر اساس ضرورت امر و نیازسنجی که صورت گرفته بود تصمیم گرفتیم با همکاری هواشناسی خوزستان و مدیریت بحران، این دوره را در این استان برگزار کنیم و با توجه به اینکه ما در کمربند گردوخاک جهانی قرار داریم و خاورمیانه تغییرات قابل ملاحظه ای را در مقادیر دما و بارش تجربه کرده است و همچنین با توجه به چشم اندازهایی که از طریق مدل های اقلیمی وجود دارد، برای سال های آتی بسیار ضروری است که همکاری های خود را با سازمان های زیرنظر سازمان ملل افزایش دهیم تا بتوانیم به پیش بینی های دقیق تر و با عدم قطعیت کمتری دسترسی داشته باشیم.

     

    ساویز صحت، افزود: با همکاری های خوبی که با سازمان هواشناسی جهانی داشتیم توانستیم کارشناسانی از مرکز علوم اسپانیا و مرکز سوپرکامپیوتر بارسلونا که یک مرکز مهم در پیش بینی های عددی و به خصوص گردوخاک است را دعوت کنیم و همچنین در بخش سنجش از دور، از خان علم، عضو گروه فیزیک دانشگاه پیشاور پاکستان دعوت کردیم.

     

    صحت، با اشاره به چالش گردوخاک در خاورمیانه، عنوان کرد: پیچیدگی های شرایط زمین شناسی از چالش های مهم خاورمیانه است و عوامل انسانی به ویژه در سال های اخیر منجر به افزایش مقادیر گردوخاک در منطقه شده است و امیدواریم با پیگیری هایی که با سازمانwmo(هواشناسی جهانی) داریم بتوانیم شرایطی را برای کمتر شدن آسیب ها و افزایش دقت در پیش بینی ها فراهم کنیم.

     

    به گزارش خبرگزاری فارس، در راستای همکاری که بین سازمان هواشناسی کشور به عنوان ۱۸۷عضو سازمان هواشناسی جهانی با مرکز بین المللی برگزار کننده دوره های هواشناسی صورت گرفت؛ هفتمین دوره بین المللی استفاده از محصولات سامانه ارزیابی و مشورتی پیش آگاهی طوفان های گردوخاک و ماسه، برای اولین بار در خوزستان برگزار شد و تا ۲۳آبان ماه ادامه دارد.

     

    انتهای پیام/*

     

      • منبع خبر : خبرگزاری فارس