• به گزارش رهرو نیوزو به نقل ازروابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران فرشاد حافظی در همین حال افزود: تعمیر چاه های زنده و در حال بهره برداری از نظر رعایت مسائل ایمنی بسیار حساس و دقت بیش از پیش کارکنان عملیاتی را می طلبد .

     

    وی با بیان اینکه دستگاه حفاری ۴۱ فتح هم اکنون در حال تعمیر یک حلقه چاه در میدان نفتی مارون در مناطق نفتخیز جنوب است، اظهار کرد: به روال معمول تعمیر چاه ها بین ۱۴ تا ۶۰ روز از زمان اثبات تا ترخیص دکل به طول می انجامد . حافظی گفت: دکل های حفاری سبک با قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار که در تعمیر چاه ها مورد استفاده قرار می گیرند نسبت به دستگاه های بکارگیری شده در حفر چاه های اکتشافی و توسعه ای جابجایی بیشتری دارند .

     

    رئیس دستگاه حفاری ۴۱ فتح افزود: با توجه به تعدد جابجایی دستگاه های حفاری تعمیراتی در مناطق مختلف نفتخیز، عملیات جداسازی این دستگاه ها و انتقال به موقعیت های جدید در سریع ترین زمان ممکن همسو با برنامه های پیش بینی شده توسط تیم های تخصصی انجام و عملیات مونتاژ، برپایی و اثبات، تست های فنی و آماده به کار شدن دستگاه در تلاشی مضاعف صورت می پذیرد که سختی و دشواری خود را دارد .

     

    وی با اشاره به اینکه حفر چاه ها مشتمل بر حفاری چاه های اکتشافی، توسعه ای توصیفی و تعمیری تکمیلی است، اظهار کرد: نسبت جابجایی دکل های تعمیری در قیاس با سایر دستگاه ها در طی سال چند برابر است و این نقل و انتقالات موجب مستهلک شدن تجهیزات و نیاز به تعمیرات دوره ای در مدت زمان کوتاهتری می گردد .

     

    حافظی با بیان اینکه تعمیر چاه ها از حفاری چاه جدید و تحمیل هزینه های مازاد جلوگیری می کند، گفت: افت فشار، وجود شن و ماسه در نفت، اسفالتین، نیاز به تعویض رشته تکمیلی بر اثر خوردگی،  فشار بالای لایه های زمین که موجب به هم آمدن جداری می گردد و رانش زمین از شمار دلایل تعمیر چاه های در حال بهره برداری می باشد .

     

    رئیس دستگاه حفاری ۴۱ فتح درباره چاه در دست تعمیر بوسیله این دستگاه  توضیح داد: این چاه بیش از سه هزار و ۸۰۰ متر عمق و با بکارگیری لوله مغزی سیار در دست تعمیر است .

     

    انتهای پیام/*