• نویسنده :  مجید کیوانی
  • رهرو نیوز: درمورد همکاری و یاعدم همکاری برخی سازمان های مربوطه با مدیریت ستاد بحران باید منتظر اظهارات آتی مدیرکل بحران استانداری باشیم و ببینیم هر سازمان با توجه به توان پشتیبانی و تجهیزات موجودشان چقدر در خدمات رسانی به مجموعه ستاد بحران موفق بوده است و قضاوت فنی و تخصصی این عملکردها در نهایت بر عهده ستاد مدیریت بحران استانداری است.

     

    راز موفقیت ما انسان های صاحب خرد در برابر بحران های طبیعی این است که پس از وقوع هر حادثه باید برای بالا بردن توان آمادگی در برابر بحران های آتی به خودسازی فردا و ترمیم معایب دیروزمان بپردازیم.

     

    احتمالاً در چند روز آینده با توجه به شناختی که از روحیات مدیرکل بحران خوزستان سراغ دارم برای روشن شدن افکار عمومی در مورد چگونگی همکاری های کمی و کیفی همه دستگاه های دولتی استان در این شرایط بحرانی و با ارائه  آمار و گزارشات سطح آمادگی هر سازمان در برابر وقوع حوادث طبیعی ما را مطلع نموده ودر نهایت آنانی که  شایسته تقدیر و یا تنبیه اند را معرفی خواهد نمود.

     

    اما قضاوت در مورد نقش رسانه های گروهی و مجازی داخلی و خارجی استان در هنگام بحران های طبیعی برای کاهش یا افزایش نگرانی های مردم، بالا بردن انگیزه و مشارکت عمومی در یاری رساندن  به مناطق آسیب زده بر عهده کیست؟

     

    آیا رسانه ها و نهاد مردمی غیر دولتی استان در این آزمایش بزرگ بحران های طبیعی پیروز و کارآمد عمل کرده اند؟

     

    آیا در ساماندهی افکار عمومی برای یاری رساندن به دیگر هم استانی های آسیب دیده توانایی ایجاد فضای یکدلی و همکاری را فراهم کرده اند؟

     

    آیا شیطنت های برخی از رسانه ها در آن شرایط بحرانی و بلاهای طبیعی امری عادی بوده است؟

     

    بی تردید تنها نهاد و مرجعی رسمی که بهترین رای را صادر کند وجود ندارد و تنها نهاد قضاوت کننده عملکرد رسانه ها، همین افکار عمومی است و مردمی که مخاطبین اصلی و همیشگی این رسانه ها هستند باید در مورد نقش مخرب فلان رسانه و تلاش های سازنده بهمان رسانه رای مثبت یا منفی  بدهند!

     

    در حادثه سیلاب های چند روز گذشته خوزستان شاهد تلاش های شبانه روزی تیم مدیریت بحران استانداری و حضور چندین باره استاندار جوان در محل حادثه بودیم.

     

    در این مدت برای حضور و عدم حضور استاندار شاید نقد های بسیاری از سوی جناح های مخالف و موافق، حتی فراتر از آن شاهد پخش فیلم های کوتاه از استقبال وعدم استقبال شهروندان از بازدید نماینده عالی دولت در مناطق حادثه خیز بودیم.

     

    اکنون به دور از قضاوت های رسانه ای و جناحی مخالف استاندار خوزستان، چند پرسش منصفانه از مخالفین حضور وی در مناطق سیل زده را مطرح می کنم؟

     

    ۱) اگر استاندار به دلایل گوناگون در زمان وقوع حادثه در منطقه حضور پیدا نمی کرد و یا علت عدم حضورش بخاطر جلسات مهم استانی و هیات دولت بود دوستان مخالف چه نقدی می نوشتند؟

     

    ۲) اگر استاندار در زمان حادثه در منطقه حادثه خیز، شاهد درد و رنج اهالی سیل زده نبود و مسئولیت ها را به دیگران واگذار می کرد آن وقت چگونه عملکردش نقد می شد؟

     

    ۳) اگر استاندار شخصا برای مشاهده تلاش پرسنل متعهد و همه افرادی که نسبت به رنج و درد مردم منطقه در آن لحظات سخت و دهشناک (دلگرمی و احترام به خدمت آن نیروها) حضور فیزیکی پیدا نمی کرد، چگونه نقدی می نوشتند؟

     

    در پایان سخنی با موافقین استاندار دارم، هرگز فراموش نکنیم، همه نقدهای منصفانه و گاهی مغرضانه از سوی شهروندان، احزاب و رسانه های جمعی استان از برخی انتصابات و عملکردهای منفی اندک شماری از مدیران فعلی و گاها هشداری های که به نحوه مدیریت استاندار جوان داده می شود را به دیده مثبت بنگریم.

     

    دوستان همواره موافق عملکرد استاندار بدانند گاهی حمله و انتقادهای تند شما نسبت به منتقدین، مخالفین، روزنامه نگار و خبرنگاران مستقل باعث تخریب تدریجی شخصیت خدمتگذار وی می شود.

     

    نباید به افراد و جریان های دلسوز و پیگیری امورات خوزستان با دیده دشمنی بنگریم آن نیز بخشی بدنه فکری و اجرایی استان اند.

    اگر اعتقاد به اجرای اصلاحات در جامعه هستید پس جامعه ما نیازمند شهروندانی فعال، مطالبه گر و پرسشگر در همه در صحنه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد اما مطالبه گری نیز با رعایت اخلاقیات و درک موقعیت افراد مفید، آرامش بخش و موثرتر خواهد بود.

     

    موافقین پس از این تلاش کنند اگر به میراث اخلاقی غلامرضا شریعتی قلباً اعتقاد دارند همچون وی، آستانه تحمل خود را بالا برده و با شنیدن، دیدن و اجرای روش های گفتگو با مخالفین و منتقدین عملکردها در همه امور روزانه خود حداقل بطور نسبی رعایت کنند.

     

    انتهای پیام/*

      • منبع خبر : تابا نیوز