• به گزارش رهرو نیوز: دکتر شریفی گفت: مراسم چهارشنبه سوری هرساله با حوادث ناگواری همراه است و به کشته یا مجروح شدن گروهی از نوجوانان و جوانان می انجامد لذا خانواده ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفاء می کنند .

    باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند. باید به آنها آموزش داد که در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش‌بازی آسیب‌پذیر هستند. آموزش آسیب‌پذیری در مقابل خطرات مذکور، از اهمیت خاصی برخوردار است.رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز دادن هشدارها ی لازم زیر  توسط والدین به فرزندان وانجام مراقبت در این روز میتواند نقش بیار موثری در کاهش حوادث چهرشنبه سوری به همراه داشته باشد .

    ۱ -والدین و مسئولین واحد‌های آموزشی باید با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و مواد منفجره آگاه سازند .

    ۲ -کبریت و مواد آتش زا مانند نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور کرده و اجازه ندهید که با آتش زدن بته و هیزم و امثال اینها در محیط خانه یا پارکینگ برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد کنند .

    ۳ – معمولاکودکان خود زشتی آتش بازی را به دلیل خطرات آن درک می‌کنند و به همین دلیل اغلب کبریت و ترقه و مواد آتش‌زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری، زیرزمین یا درداخل کمد و کیف و وسایل شخصی خود مخفی می‌کنند که این امر از عوامل اصلی  بروز حریق وحادثه است، بنابراین باید کنترل بیشتری را اعمال نمایید .

    ۴ -کودکان در صورت عدم دسترسی به کبریت و مواد آتش‌زا در منزل جهت تهیه مواد محترقه به فروشگاه‌های رنگ ومواد شیمیایی و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند لذا به فروشندگان این قبیل مواد توصیه می‌شود که اکیدا از فروش مواد آتش زا به کودکان و نوجوانان خودداری کنند .

    ۵ – در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود راحفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعا افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را ازمحل حریق به جای امن انتقال داده و سریعا با تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتبرا با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و درهنگام حضور

    آتش‌نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان انجامدهند .

    ۶ – در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی و … بر روی محل سوختگی خودداری نموده و مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل نمایید و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید .

    ۷ – همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب،کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشد .

    ۸ – مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را بهواحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید .

    ۹ – استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد. حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. پس از مکان هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می شود دوری کنید. شما می توانید از عینک های محافظ یا حداقل عینک های طبی خود استفاده کنید .

    ۱۰ – بقایای مواد آتش بازی را سریعاً جمع آوری نکنید. حتماً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزد و سپس دفع کنید .

    ۱۱ – در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده نمود. حتماً قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید .

    بیائید بارعایت نکات ایمنی همواره خاطره خوشی ازپایان سال ۹۷وشروع سال جدید داشته باشیم.

     

    انتهای پیام/*