• به گزارش رهرو نیوز- رییس سازمان در جلسه روز جهانی تنوع زیستی گفت: اجزای زنده بوم نظام ها به سه دسته اجزای تولید کننده ، اجزای مفید و اجزای مخرب تقسیم می شوند که گیاهان و جانوران جزء اجزای تولید کننده، گرده افشان ها، موجودات ذره بینی و موجودات خاک زی از اجزاء مفید و عوامل زیان رسان مانند علف های هرز، حشرات مضر و پاتوژن ها از ازاجزای مخرب می باشند.

    کیخسرو چنگلوایی افزود: در دنیا ۲۵۰ هزار گونه گیاهی وجود دارد که یک هزار و ۵۰۰ گونه آن در بخش کشاورزی می باشد و ۵۰ درصد از غذای مهم ما از ۳ گونه ذرت، برنج و گندم تولید می شود.

    وی با بیان اینکه خاک یکی از زیستگاه های بسیار غنی است که گونه های بسیار زیاد و مفیدی را در خود جای داده است اضافه کرد:  کمتر از نیم درصد وزن خاک را میکروارگانیسم ها تشکیل می دهند در حالیکه مسئول بخش اعظم چرخه مواد غذایی این موجودات هستند.

    چنگلوایی تخریب و از دست رفتن زیستگاه های طبیعی ، تغییر در ساختار زیست بوم ها ، بهره برداری بی رویه ، آلودگی هایی که عمدتاٌ توسط انسان ایجاد می شود و تغییر اقلیم جهانی را از عواملی دانست که بر تنوع زیستی تأثیرات منفی برجا می گذارد.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در هر ۲۰ دقیقه یک گونه در حال انقراض است بیان داشت: ۱۷ هزار گونه در لیست اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت وجود دارد که  با خطر جدی روبرو هستند.

    چنگلوایی برخی از فعالیت های انسانی از جمله آتش زدن بقایای گیاهی را از جمله عوامل مخرب بر روی تنوع زیستی برشمرد و تصریح نمود: به ازای هر هکتار گندم که توسط انسان سوزانده می شود ۳ تن معادل یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب CO2   آزاد می شود همچنین سمپاشی بی رویه توسط انسان باعث از بین رفتن دشمنان طبیعی و ایجاد مقاومت می گردد.

    وی نظام زراعی تک کشتی را یک نظام شکننده دانست و از بین رفتن فرصت های کسب و کار ، سلامت و زندگی بهتر، عدم وجود غذای کافی برای بقا، از بین رفتن منابع جنگلی و کاهش شدید درآمد را از خطراتی عنوان کرد که در نتیجه نابودی تنوع زیستی به وجود خواهد آمد.

    چنگلوایی عمل به پیمان های مربوط به تنوع زیستی توسط کشورها، آگاهی رسانی بیشتر، شناسایی فرصت های سرمایه گذاری روستایی بر پایه تنوع زیستی و تبدیل آن به سرمایه و شغل، ایجاد انگیزه در افرادی که در زیستگا هها و جوامع محلی حضور دارند را در حفظ تنوع زیستی بسیار موثر دانست.

     

    انتهای پیام/*