• محمد کعب عمیر مؤلف کتاب تکنیک های بینایی ماشین برای کنترل جوش در رباتیک ، از روستای شیخ فهد از توابع بخش شاوور و جوان ۴۴ ساله ای که در دوره دهم مجلس شورای اسلامی با تقریبی  ١٧ هزار رأی با اختلاف ناچیزی  نفر سوم رقابت انتخاباتی شد ، رقابتی که در شب قبل از انتخابات دوستان او با انتشار بیانیه هایی  درشبکه های اجتماعی مبنی بر حمایت سید جاسم ساعدی نماینده سابق شوش و سخنرانی یکی از بزرگان سادات سید عباس سبد رأی خود را به ١٧ هزار رساند ، بیانیه ای که بعداً توسط ساعدی و نزدیکان ایشان مورد تایید قرار نگرفت.

    کعب عمیر بعد از مجلس دهم عزم خود را برای دوره یازدهم جزم کرده و وقت بیشتری را در بین مردم شهرستان گذاشته و بر آن است که محتوای برنامه های خود را حول صنعت شوش متمرکز کند ، تمرکزی که با توجه به سابقه کعب عمیر می تواند تجربه ی خوبی باشد هر چند تا کنون برنامه ای درگفتارهای خود در بین طرفدارانش نداشته  و صرفا برنامه های خود را در زمینه تبلیغاتی هدایت کرده است ،کعب عمیر که خود را تشکیلاتی می داند ادعا کرده بعد از انتخابات دهم مجلس، کار کمیته ای مختلفی را تشکیل داده و در همه زمینه های شهرستان برنامه ریزی کرده است.

    لیکن نتایج این تشکلات در هیچ رسانه ای مطرح نشده و حتی در مروری بر بیانیه های محمد کعب عمیر در طول چند ساله گذشته ، نوشتاری مرتبط با صنعت و اشتغال از ایشان نقل نشده است و صرفا در مناسبت های مذهبی و انقلابی بوده است .

    این مولف روستازاده که از خانواده بزرگ کعب شهرستان شوش می باشد در دوره دهم خود را رقیبی برای کاندیداتوری این دوره معرفی کرده است ،کاندیدایی که بدون شک با چالش اساسی روبرو خواهد بود .

    قبیله کعب از بزرگترین و محبوبترین قبایل ایران و جهان است که همواره از مهمترین خصلت این قبیله در سراسر جهان وفای به عهد آنهااست که یزله عربی معروف ( چعب للصاحب وفایه ) نشانگر اهمیت مردان این قبیله بزرگ نسبت به وفاداری آنهااست که از حدیث گهربار امام علی علیه السلام سرچشمه میگیرد که میفرماید (الکریم اذا وعده وفا )، این مقدمه تحلیلی است بر عهد و پیمان بعضی از بزرگان قبیله کعب با یکی از کاندیدای احتمالی این دوره است که همواره از مریدان و دوستان وی می باشند و در وفای به عهد خودشان با آن پایبند هستند.

    لیکن با همه این تحلیل ها محمد کعب عمیر سعی در اقناع این قبیله بزرگ دارد که همواره قابل برررسی بیشتر می باشد و راوی رهرودر مقال های بعدی بیشتر به این موضوع میپردازد .

    هر چند کعب عمیر در مکاتبه با راوی خود را فراقومیتی معرفی کرده و دارا بودن ارتباطات دیپلماتیک خود را از خصلتهای برجسته ی خود می داند وی که بر جلسات منازل و ملاقات چند نفره تاکید دارد  همواره سعی کرده با برگزاری دوره های مختلف نسبت به جذب نیروی خود اقدام کند هر چند این جلسات تا کنون نتایج خوبی داشته و تابحال  کعب عمیر در میان جوانان جایگاهی مناسبی کسب کرده و در برنامه ها و جلسات چهره به چهره دارای برنامه موفقی است ، برنامه ای که شالوده آن بر اساس هدف خاصی دنبال می شود و توانسته است تاکنون مسیر مشخصی را طی کند بگونه ای که در اکثر مناطق شهرستان و روستاها اثری از محمد کعب عمیر پیدا می شود.

    کعب عمیر بعد از دوره دهم فعالیت گروههای خود را در تمام نقاط روستایی ساماندهی کرده و جلسات مرتبطی را داشته است و تا حدودی تقویم تمام مناسبتها و مراسمات ( شادی و غم ) را دارد و همواره سعی میکند که از هیچ برنامه ای عقب نیفتد و معتقد است با این تمرین تشکیلاتی موجودی سبد سابق  خود را نگه داشته و تا حدودی هم افزایش دهد .

    در جایی دیگر معتقدند با وجود ساعدی در عرصه انتخابات کعب عمیر با چالش اساسی در سبد دوره دهم خود پیدا خواهد کرد.چرا که بیانیه های دوستان و طرفداران کعب عمیر در شب قبل از روز انتخابات مبنی بر حمایت ساعدی از کعب عمیر باعث افزایش آراء آن شد باوجود آنکه ساعدی در روز انتخابات که در دبیرستان  امام صادق علیه السلام رای خود را داد از هم چنین حمایتی را رد و فقط مردم را برای مشارکت بیشتر پای صندوق رأی تشویق کرده است ، حال با همه این تفاصیل کعب عمیر در اکثر جلسات خود نسبت به ساعدی اعلام ارادت می کند .

    کعب عمیر همواره جوان خوش فکر و تشکیلاتی در زمینه صنعت است که مهمترین شالوده خود در انتخابات را تدوین برنامه گسترش صنعت در شوش می داند برنامه ای که همواره یک حلقه مفقوده برای اقتصاد صنعتی شوش است و نگاه ویژه ای می طلبد که همواره محمد کعب عمیر با شناخت این حلقه مفقوده یکی از کاندیدای با این برنامه شناخته شده استعده ای محمد کعب عمیر را فدای قومیت نمی کنند و بر این باور هستند که وی  به عنوان یک جوان وارد عرصه انتخابات شده و دارای برنامه مدونی برای حل مشکلات شوش دارد و فقط متعلق به طایفه کعب نیست هر چند عنوان این قبیله برای ایشان مهم و حیاتی است و می تواند توازن انتخابات را در این دوره به نفع او بکشاند.

    از سوی دیگر بعضی  منتقدان بر این باورند که اتاق فکر کعب عمیر در اهواز نهادینه شده و با توجه به تشکیلاتی بودنش مقید به تصمیمات اتاق فکر  در پیشبرد اهداف خود می باشد ، پیشبردی که تا کنون خوب مدیریت شده است .

    عده ای هم میگویند که این کاندیدای انتخابات از طایفه زبیدعشیره  کعب است و زادگاه ایشان در فهد کعب بوده و بعد از فوت پدر بزرگوارش در دوران نوجوانی به اهواز مهاجرت کرده که بعد از روی کار آمدن کاظمی به مدیریت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ، مشاور عالی وی می شود و به تشویق کاظمی پا به عرصه انتخابات می گذارد .

    مشاوری که همکار مدیر عامل وقت در شرکت لوله سازی نفت اهواز بوده و  کاظمی با استخدامهای حاشیه ساز آن دوران جای سئوالات زیادی را در هفت تپه مفتوح گذاشته است .

    آنچه راوی از روایتها استنباط کرده است این است که کعب عمیر توجه به اقتصاد صنعتی در شوش را مدنظر قرار داده  و این نقطه عطف برنامه های یک کاندیدای احتمالی است، برنامه ای که باید تدوین آن ظریف تر و همگام با سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی باشد توجهی که در طول ٨ سال اخیر مورد غفلت واقع شده است و سهم اقتصاد صنعتی شوش واگذاری های پرحاشیه شرکتها و صنایع این شهر است، حاشیه هایی که برآزنده شوش نبوده و آرامش را از اقتصاد شهرستان ربوده ست .آرامشی که شاید برای همه جوانان شوش در دوران قبل از واگذاری شرکتها ملموستر بوده  .

    کعب عمیر چالش این مشاور بودن را به جان پذیرفته است و در تمام بولتن های تبلیغاتی ذکر شده است.

    کعب عمیر که خود را برای هر انتقادی آماده کرده  بود به تمام سئوالات راوی رهرو در فضای مجازی جواب داده و شخصیتی کاملا انتقاد پذیر و متواضع است.

    طبعاً تحلیل های راوی زائیده فکر مخاطبان و کارشناسان اجتماعی و سیاسی شهرستان در فضاهای مجازی و حقیقی است و ممکن است مورد پذیرش کاندیدای مورد بحث قرار نگیرد ولیکن واقعیت امروز فضای سیاسی شوش به گونه ای است که شفافیت در نقطه نظرها هنوز محک جدی نخورده و نداشتن تشکیلات منسجم غیر انتفاعی سیاسی شهرستان مهمترین معظل روشنگری های سیاسی است، نگاهی که می تواند در آینده به آن بیشتر توجه کرد، نگاهی که راوی رهروسعی دارد در کمال صراحت و روشنگری به آن بپردازد و نماینده آینده شهرستان را با آن همراه کند .

     

    انتهای پیام/*