• سید علی موسوی در نشست خبری مدیران استانی شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در خوزستان که در محل اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد، با بیان اینکه فردا پروژه هایی با حضور مشاور ریس جمهور افتتاح خواهند شد، اظهار کرد: افتتاح و بهره‌برداری از ۲۳ پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری خارجی ۵ میلیون دلاری در دهه فجر امسال در منطقه آزاد اروند انجام خواهد شد.

    وی افزود: این پروژه‌ها در زمینه‌های تولید قطعات گچی پیش‌ساخته، انواع هیدروکربن‌های نفتی، مجتمع پزشکی و اداری، انواع پیچ و مهره، انواع لوازم‌ التحریر، تابلو برق و پایانه صادراتی آبزیان هستند که سرمایه این پروژه ها توسط بخش خصوصی تامین شده است. با افتتاح این پروژه ها برای ۳ هزار و ۶۹۲ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
    معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: در سال رونق تولید، تمرکز ما در منطقه آزاد اروند بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط و تلاش جهت تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز بخش صنعت بوده است که در این راستا از ابتدای سال تاکنون هفت پروژه راکد غیرفعال را فعال کرده‌ایم که میزان سرمایه‌گذاری این پروژه ها حدود ۲ هزار میلیارد ریال بوده و برای ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.
    موسوی افزود: این پروژه ها در زمینه تولید سدیم فسفات، فرآوری کنجد، آب آشامیدنی، هیدروکربن‌های نفتی و انواع روغن‌های تصفیه مجدد و تجهیزات پالایشگاهی و تولید پوشاک هستند. همچنین در حال حاضر ۱۷۷ واحد صنعتی فعال در منطقه آزاد اروند فعالیت می‌کنند.
    وی با اشاره به توسعه صادرات غیرنفتی، گفت: منطقه آزاد اروند به قطب صادراتی فولاد، محصولات شیمیایی، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، شیلات و خرما تبدیل شده است به گونه ای که در سال گذشته صادرات تولیدات منطقه ۱۷۰ میلیون دلار بوده که این رقم امسال به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صادرات خواهد رسید؛ عراق، چین، کویت، عمان، امارات، قطر، نیوزلند و استرالیا کشورهای مقصد صادراتی ما هستند.
    موسوی عنوان کرد: حجم سرمایه‌گذاری جذب شده در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه مدت مشابه سال گذشته- که ۱۱ هزار میلیارد ریال بوده- ۳۸ درصد رشد داشته است. این میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، تجارت، گردشگری و خدماتی انجام شده است.
    وی تصریح کرد: فردا با حضور مشاور رییس جمهور و استاندار خوزستان از ۳۵ بسته سرمایه‌گذاری که به صورت امکان‌سنجی و پیش امکان‌سنجی و بر اساس مطالعات بازار انتخاب شده اند رونمایی خواهیم کرد. این طرح‌ها در زمینه احداث بازارچه ماهی و میگو، طرح تولید عطر و ادکلن، طرح تولید ورق و درب چوب پلاست، احداث پارک آبی روباز و سرپوشیده، طرح تولید شیشه سکوریت و مجتمع چاپ و بسته‌بندی است.
    معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ ، ۳۰ پروژه سرمایه‌گذاری با ارزش ۸۰ هزار میلیارد ریال و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژ ها موجب ایجاد ۴ هزار و ۷۲۸ شغل مستقیم و ۱۴ هزار و ۳۰۹ شغل غیرمستقیم خواهند شد. همچنین این پروژه ها در زمینه ذوب فولاد، کک نفتی خام، مجتمع‌های تجاری و اداری، نیروگاه خورشیدی، فولاد پی وی سی، پوشاک، هتل ۴ ستاره، فراورده‌های مواد غذایی، سردخانه و انبار است.
    موسوی گفت: بر اساس آمار ارائه شده توسط تامین اجتماعی منطقه از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۵ هزار و ۴۳ نفر شغل جدید و بیمه اولی در بخش‌های مختلف صنعت، گردشگری،  تجارت و خدماتی ایجاد شده است.
    وی عنوان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند جهت تنظیم بازار کالا و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم منطقه و خوزستان به ایجاد بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی گوشت گرم جنوب غرب کشور و همچنین ایجاد کارخانه‌های فرآوری برنج و چای در منطقه اقدام کرده است.
    معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: یکی از پروژه های مهمی که فردا افنتاح خواهند شد، ایکس ری کامیونی در مرز تجاری شلمچه با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است. همچنین با توجه به بحث توریست درمانی بزرگترین مجتمع پزشکی منطقه آزاد اروند با ۸۳ مطب پزشکی و اعتبار ۷۲۰ میلیارد ریال و پروژه بزرگترین واحد تولید پیچ و مهره جنوب غرب کشور با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی از دیگر پروژه هایی است که فردا افتتاح خواهند شد.
    موسوی تصریح کرد: از هفته آینده با همکاری پلیس راهور تعویض پلاک های قدیم خودروهای اروندی را آغاز خواهیم کرد. بنابراین تمام افرادی که خودروهای اروندی با پلاک قدیم دارند از هفته آینده می توانند جهت دریافت پلاک جدید اقدام کنند.
    وی در خصوص کارت های سوخت پلاک های قدیم، تصریح کرد: در خوزستان ۵۵ هزار خودروی اروندی وجود دارد که ۱۸ هزار خودرو از این تعداد پلاک جدید دارند و کارت های سوخت این خودروها از طریق پست توزیع شده است. اطلاعات ۲۶ هزار خودروی دیگر توسط منطقه آزاد تهیه و در اختیار پخش و پالایش قرار داده شده است که اکنون کارت سوخت ۲۰ هزار و ۸۰۰ خودرو آماده شده و کارت سوخت ۵ هزار خودروی دیگر در مرحله تولید قرار دارد که امیدواریم ظرف یک تا دو هفته آینده آماده شوند.
    معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در حال حاضر برای توزیع کارت سوخت نیازی به مراجعه حضوری نیست و دارندگان خودروی اروندی پلاک قدیم با مراجعه به سامانه ای که پیش بینی شده، اطلاعات خود را بروز و کارت سوخت را در شهرستان خود دریافت کنند.
    انتهای پیام/*

      • منبع خبر : ایسنا