• نویسنده : مهدی ربیع
  • به گزارش خبرنگار رهرو نیوز چهارشنبه ۳۰ بهمن و پس از جدی شدن خطر شیوع و انتقال عفونت حاد تنفسی موسوم به کرونا ویروس در ایران همه کشور به حالت آماده باش کامل برای مقابله با این پدیده نوظهور و شوم در آمد و در نخستین اقدام همه تجمعات انبوه در فضای بسته لغو شد. پس از این مسأله و با توجه به دغدغه و نگرانی های جدی مردم استاندار خوزستان در پاسخ به این نگرانی ها و با هدف ایجاد آرامش در استان دستور تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان را تا پایان هفته جاری تمدید کرد ، دستوری که چند روز بعد تا پایان ۱۵ اسفندماه امسال تمدید شد. اما یکی از مراکز حساس و مهم که تردد در آن غیر قابل اجتناب است پایانه های مسافربری ، فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن است که مسافران در آن یا به استان وارد می شوند و یا از آن خارج می شوند. قسمت نخست این گزارش به بررسی حال و هوای راه آهن جنوب در مقابله با کرونا اختصاص دارد.
    مثل همیشه درب ورودی ایستگاه مرکزی مسافری راه آهن جنوب در میدان راه آهن مسافرانی دیده می شوند که شال و کلاه کرده اند تا عازم مسافرت شوند. این بار اما اوصاف فرق می کند اکثر مسافران ماسک به دهن بسته‌اند و دستکش دست کرده اند. ایستگاه راه آهن جنوب برخلاف روزهای گذشته خلوت است اما همه در تکاپو هستند. یک طرف ماموران و ناظران بهداشت غرب اهواز با لباس مشخص به انجام اقدامات پیشگیرانه مشغول هستند و طرف دیگر ماشین شستشوی زمین متر به متر را ضدعفونی می کند. همه کارکنان راه آهن جنوب به ماسک و دستکش مجهز شده اند. کادر خدماتی شلوغ ترین روزهای کاری خود را می گذرانند به قول معروف وقت سر خاراندن ندارند. محلول ضدعفونی به دست هرکس کاری را انجام می دهد. یکی صندلی ها را ضدعفونی می کند و دیگری شیشه ها را. این طرف ناظر بهداشتی با دقت هر چه تمام تر روند شستشوی سرویس های بهداشتی را نظارت می کند ما به قول معروف چیزی از دستش در نرود. به قول خودش مه می گوید: « حق الناسه برادر. ما در قبال مردم مسئولیت داریم. از صبح زود اومدم و بدون استراحت کار می کنیم. کوچکترین چیز از نگاه ما. در نمی شود» ژل ضدعفونی کننده را به دستش می می مالد و حرف هایش را این طور ادامه می دهد: روزهای سخت تر از این را هم تجربه کرده‌ایم و حتم دارم که کرونا را شکست می دهیم. دلم روشنه.
    بیرون سالن و چند متر آن طرف تر از ساعت ها قبل بخش دیگری از خدمه قطار با مایع ضدعفونی کننده و دستگاه بزرگ اسپری از بیرون و داخل قطار مشغول تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن هستند.
    مدیرکل راه آهن جنوب نیز که برای سرکشی به سالن آمده می گوید: از همان ابتدای اعلام سراسری کرونا ویروس راه آهن جنوب به حالت آماده باش درآمد و با تشکیل کمیته مقابله با کرونا اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرد.
    عبدالکریم درویش زاده می گوید: با توجه به نگرانی های عمومی و حساسیت بالای مردم نسبت به شیوع کرونا ویروس همه امکانات راه آهن جنوب برای مقابله با این پدیده به میدان آمده است.
    وی ادامه می دهد: آموزش های لازم به همه کارکنان راه آهن جنوب و ایستگاه مرکزی داده و پیام های هشدار آمیز و آموزشی نحوه مقابله با کرونا ویروس و پیشگیری از ابتلا به آن در تمام ایستگاه های راه آهن جنوب نصب شده است.
    مدیرکل راه آهن جنوب یادآور می شود: همه اقدامات لازم برای مقابله با احتمال شیوع کرونا ویروس در همه ایستگاه های حوزه جغرافیایی راه آهن جنوب صورت گرفته است.
    موبایلش را چند دقیقه یک بار جواب می دهد ، تماس پشت تماس. از جواب دادن تلفن که خلاص می شود به صحبت هایش ادامه می دهد:
    درویش زاده می گوید: ناظران بهداشتی بهداشت غرب اهواز از روز گذشته در ایستگاه مرکزی راه آهن جنوب مستقر شده اند و پایش موارد مشکوک احتمالی را انجام می دهند و تا زمان رفع کامل خطر این عفونت حاد تنفسی در اینجا به صورت شبانه روز حضور دارند.

    او این را هم اضافه می کند که پس از تمام شدن ساعت حرکت قطار ها همه ایستگاه مجددا توسط عوامل خدماتی با محلول های مخصوص ضدعفونی می شود.
    به گفته مدیرکل راه آهن جنوب این غیر از شستشوهای روزمره ایستگاه راه آهن است.
    مدیرمل راه آهن جنوب می گوید: خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی توسط کارشناسان و ناظران بهداشتی در ایستگاه مرکزی راه آهن جنوب مشاهده نشده است.
    به گفته درویش زاده کارشناسان بخش ایمنی و بهداشت و محیط زیست راه آهن نیز به صورت شیفت روزانه در کنار ناظران بهداشتی مستقر در سالن مسافری ایستگاه مرکزی بر امر بهداشت نظارت می کنند.
    ساعت از ۱ ظهر گذشته و قطار منتظر حرکت و اینجا ایستگاه خلوت است. به جز کارکنان ایستگاه راه آهن جنوب پرنده ای اینجا پر نمی زند و بیشتر صندلی ها خالی است. تلویزیون نصب شده روی دیوار آهنگ ملایمی را پخش می کند. اینجا همه مشغول کار هستند و رو به کرونا نداده اند. کرونا مجبور است بساطش را جمع کندو جای دیگری پهن کند. اینجا تیر کرونا به سنگ خورده و کسب و کارش کساد است.

    انتهای پیام/*