• نویسنده : زهره کریمی
  • به گزارش رهرو نیوز و به نقل از روابط عمومی مناطق نفتخیز جنوب -“در تمام برنامه‌های حفاری، هنگامی که عملیات حفر چاه به پایان می رسد، نوبت به تکمیل و آماده سازی چاه برای قرار گرفتن در مدار تولید می رسد. بدیهی است آغاز عملیات تکمیل و تولیدی شدن چاه، مستلزم ترخیص دکل و انتقال آن به محل چاه جدید است. حال بسته به اینکه آماده سازی محل چاه جدید در چه درصدی از پیشرفت باشد، زمان انتقال و استقرار دکل ممکن است بلافاصله انجام یا با یک فاصله زمانی معین صورت پذیرد. در این بین کارفرما موظف است پس از اتمام کار حفاری، ترخیص دکل را رسما اعلام نموده و پیمانکار را موظف به جابه جایی دکل نماید.”

     

    این که فردی بدون داشتن دانش لازم و آگاهی کافی در مورد مسئله‌ای اظهار نظر کند، یا بازیچه دست دیگران قرارگرفته است و یا مغرضانه و غیرمنصفانه سعی در تشویش اذهان عمومی دارد

     

    پیش از این خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان “وزیر نفت دستور ترخیص ۲۰ دکل شرکت ملی حفاری را صادر کرد”  که شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب جوابیه ای در این خصوص صادر کرد.

     

     

    ترخیص ۲۰ دکل شرکت ملی حفاری به دستور وزیر نفت کذب محض است

     

    پیرو انتشار خبری در خبرگزاری فارس با عنوان “وزیر نفت دستور ترخیص ۲۰ دکل شرکت ملی حفاری را صادر کرد” ضمن کذب دانستن این خبر و انتساب مواردی توام با عدم صحت و دقت به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، جوابیه روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به این خبرگزاری به شرح زیر ارایه می شود:

     

    یک- نه تنها اساساً وزیر محترم نفت هیچگونه دستوری مبنی بر بیکار نمودن دکل های شرکت ملی حفاری ایران خطاب به این شرکت صادر نکرده‌اند، بلکه علی رغم شرایط سخت بین المللی و تحولات صنعت نفت جهان، مشی همیشگی و تاکید همواره ایشان اجرای بدون وقفه برنامه های توسعه ای صنعت نفت و بویژه بخش بالادستی در راستای رونق فضای کسب و کار ، تقویت حداکثری سازندگان و صنعتگران ایرانی و حرکت به سمت استقلال صنعتی بوده و هست.

     

    دو- اصلاح شیوه ی اخذ خدمات حفاری و ارتقا از روش بسیار قدیمی “اجاره دکل” به روش “زنجیره کامل مهندسی-تامین کالا-حفاری (ای پی دی)” که دهها سال است در تمام صنعت نفت دنیا امری تایید شده است، نه تنها موجب افول صنعت حفاری ایران نخواهد شد، بلکه در بحرانی‌ترین مقطع کنونی صنعت نفت جهان، باعث رونق بیشتر صنعت حفاری کشور و پویایی بیش از پیش این صنعت خواهد شد.

     

    سه- ادعای عقب ماندگی ۸۰ درصدی پروژه‌های طرح ۲۸ مخزن، ادعایی اشتباه و مبین درک نادرست از مبانی مدیریت پروژه در طرح‌های توسعه میادین نفتی است و  وقفه موقتی در برگزاری مناقصات مربوط به این طرح نیز صرفاً ناشی از تغییر در شرایط بازار سرمایه و در نتیجه لزوم انطباق اسناد مناقصات با شرایط جدید بوده است که قطعاً با اقدامات جبرانی مدیریت خواهد شد.

     

    چهار- ادعای ارتزاق طرح ۲۸ مخزن از بودجه عمومی کشور نیز از اساس کذب بوده و سرمایه مورد نیاز طرح به طور کامل از طریق یک شرکت تامین کننده سرمایه و با فروش اوراق تامین شده است.

     

    پنج- از خبرگزاری فارس بعنوان  یکی از خبرگزاری های رسمی کشور انتظار می رود همواره منادی دفاع از حق و حقیقت و ارزش‌های راستین انقلاب باشد، و به جای استناد به سخنان راویان بدون نام و نشان نظیر “جمعی از کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب”، تحلیل خود را بر اطلاعات درست و دقیق کارشناسان دلسوزی که دارای نام و نشان مشخص و آشکار در صنعت نفت کشور هستند مبتنی سازد.

     

    در همین راستا تصریح می گردد که:

     

    اولاً، در هر دکل حفاری حداکثر ۱۳۰ نفر به کار اشتغال دارند و نه ۲۰۰ نفر!

     

    ثانیاً، با توجه به پرداخت کلیه مطالبات شرکت ملی حفاری ایران در سال گذشته  (و به‌ویژه تزریق بی‌سابقه بیش از هزار میلیارد تومان در نیمه دوم اسفند ماه ۱۳۹۸ جهت پرداخت طلب پیمانکاران و تامین کنندگان توسط شرکت ملی نفت ایران)، بدون شک نه‌تنها کارکنان خدوم رسمی و قراردادی این شرکت، بلکه حتی کارکنان ارکان ثالث و پیمانکاری نیز در دوره گذار از الگوی سنتی قراردادهای حفاری به الگوی نوین (ای پی دی) بر خلاف سایر شرکت‌های بزرگ نفتی جهان، بیکار نشده و در دریافت دستمزد نیز با وقفه روبرو نخواهند شد، که این بی شک برگ زرینی در کارنامه مدیریت شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت است.

     

    ثالثاً، از مجموع ۴۰ دکل شرکت ملی حفاری ایران که در مناطق نفت خیز جنوب به کار اشتغال دارند، تنها ۱۵ دکل کاندیدای انتقال به پروژه‌های ای‌پی‌دی طرح ۲۸ مخزن شده اند که به مرور با شروع عملیات اجرایی طرح، مشغول عملیات حفاری خواهند شد.

     

    رابعاً، علاوه بر ۲۵ دکلی که هم اکنون در سطح شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب فعال هستند، به زودی ۱۸ دکل دیگر با آغاز به کار هفت بسته جدید طرح ۲۸ مخزن و ۱۵ دکل نیز پس از آن و با فعال شدن ۴ بسته در آستانه انتخاب پیمانکار، به کار اشتغال خواهند یافت که معادل ۵۸ دکل و بیش از کل تعداد دکل های کنونی شرکت ملی حفاری در مناطق نفت خیز جنوب خواهد بود و این معنایی جز رونق دوچندان صنعت حفاری کشور با اجرای طرح‌ ۲۸ مخزن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نخواهد داشت.

     

    بی‌تردید در سخت‌ترین روزهای صنعت نفت جهان، که شرایط سخت تحریم ها از یک سو و اپیدمی ویروس کرونا از سوی دیگر، فرزندان فداکار ملت ایران در صنعت نفت را به چالشی تاریخی کشیده است، کمترین انتظار آن است که دلسوزان نظام  و این مرز و بوم، بر چهره خدمت و حقیقت تیغ نکشند و به شایعات مایوس کننده و دشمن شاد کن، دامن نزنند.

     

    انتهای پیام/#