• یاداشتی از ؛ پیمان نجف پور

    به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل از پایگاه خبری شهر نوشت؛  یکی از گره های اصلی در مدیریت استان خوزستان، عدم شایسته سالاری و فشارهای سیاسی در عرصه انتصابات است. این چالش در زمان استانداری صادق خلیلیان، مسیر انتصاب مدیران را نیز برخلاف آنچیزی که انتظار می رفت با تضعیف بیشتری همراه کرد.

    صادق خلیلیان، از جمله استاندارانی بود که با ذخایر و ظرفیت های بالقوه مدیریتی استان غریبه بود و از سوی دیگر، عوامل وابسته به کانال های قدرت، مانع دسترسی وی به ظرفیت های موجود نخبگان و نیروهای انسانی توانمند بودند. نتیجه این شرایط، تحمیل برخی مدیران سفارشی بخصوص در بدنه استانداری شده است.

    صادق خلیلیان ضمن اینکه چهره ای توانمند در حوزه مدیریتی است اما رفتارشناسی صحیحی از کانال های قدرت نداشت که همین عامل باعث فاصله بیش از اندازه او با جامعه نخبگان و نیروهای کارآمد در حوزه مدیریت اجرایی استان بود.

    قطعا، خلیلیان، استاندار سابق خوزستان را می توان مظلوم ترین استاندار تاریخ این استان بجهت فشارهای سیاسیون در انتصابات استانداری دانست که دلیل آن را هم می توان برخی کارشکنی ها از سوی نزدیکان او عنوان کرد. وی بی توجه به مقوله شایسته سالاری، مجبور شد تا به برخی زیاده خواهی ها در عرصه انتصابات رضایت دهد و یا در نهایت بین گزینه های بد و بدتر، بالاجبار گزینه های بد را برای پر کردن پست های خالی استفاده کند.

    باید قبول کرد که مهرچینی های صورت گرفته در زمان استاندار سابق خوزستان با آشفتگی زیادی همراه بود و در این بین نیز، عده ای که در طول دوره خدمت خود، جایگاه مدیریتی بی سابقه ای را اشغال کرده بودند؛ تلاش زیادی را بکارگیرفتند تا جایگزینی مطرح برای تصدی پست استانداری خوزستان باشند. اما در نهایت، علی اکبر حسینی محراب مدیریت ارشد اجرایی استان خوزستان را به دست گرفت و حال باید منتظر بود و دید که مهره چینی های استاندار جدید خوزستان از چه سبک و سیاقی برخوردار است.