• رئیس کارخانه‌ی چهارِ شرکت لوله سازی اهواز گفت: برای اولین‌بار پروژه‌ای با مشخصاتِ ابعادی از لحاظ قطر و ضخامت و با این سطح از استاندارد و این درجه از حساسیت در کارخانه ۴ شرکت لوله سازی اهواز در حال تولید است.

     

    به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت لوله سازی اهواز، حسین رجبی، رئیس کارخانه شماره چهار شرکت لوله سازی اهواز گفت: اهمیت پروژه ۳۰ اینچ بدلیل نسبت قطر به ضخامت بیش از حدِ استاندارد نیاز به دقت بالایی در تولید دارد.

    رجبی افزود: معمولا نسبت d/t در استاندارد، ۷۰ است اما برای پروژه‌ی جاری با ضخامت ۰٫۳۱۲ اینچ و قطر ۳۰ اینچ و گرید فولاد ۶۰x است.

    وی یاداور شد: به همین دلیل شرایط تولید نیاز به دقت فراوان دارد. آخرین بار سال ۱۳۸۰ چنین پروژه‌ای را با این ضخامت انجام دادیم و یک بار نیز سال ۱۳۹۰ اجرا شد.

    ایرج حسن زاده، رئیس تولید کارخانه چهارِ شرکت لوله سازی اهواز همچنین گفت: شرایطِ سخت اما موفقیت آمیز تولید لوله‌های سایز ۳۰ اینچ با ضخامت ۳۱۲ / . اینچ در کارخانه ۴ در حال تولید است.
    حسن زاده افزود: پروژه‌ی ساخت لوله‌های ۳۰ اینچ با ضخامت ۷٫۹۲ میلی‌متر مربوط به خط انتقال گاز مارون  از ۱۲ دی ماه امسال در کارخانه ۴ شروع شده است.

    وی درباره‌ی تاریخچه‌ی ساخت لوله‌هایی با این سایز و ضخامت توضیح داد: لازم به ذکر است که اجرای چنین پروژه‌ای فقط دو بار و آن هم مربوط  به سال های ۸۰ و ۹۱ بوده و سطح مشخصات کیفی لوله‌های مذکور نیز بالا نبوده است.

    رئیس تولید کارخانه چهارِ شرکت لوله سازی اهواز یاداور شد: پروژه سال ۱۳۸۰ با درجه API ساخته شده و پروژه سال ۹۰ نیز مربوط به ساخت لوله‌های آبرسانی بود. پروژه‌ای که هم‌اینک در حال اجراست مربوط به ساخت لوله‌های گاز و استاندارد ساخت آن نیز IGS (استاندارد شرکت ملی گاز) است که به مراتب از استاندارد API 5L نیز سختگیرانه‌تر است.

    حسن زاده توضیح داد: بر این اساس، به نوعی می‌توان گفت این اولین‌بار است که پروژه‌ای با این مشخصات ابعادی از لحاظ قطر و ضخامت و با این سطح استانداردی و این درجه از حساسیت در کارخانه ۴ تولید می‌شود.

    وی افزود: از طرف دیگر، این پروژه کاملا بومی بوده و تمام مراحل ساخت آن از فولادسازی گرفته تا تهیه ورق در داخل کشور صورت گرفته است.

    رئیس تولید کارخانه چهارِ شرکت لوله سازی اهواز با بیان اینکه درکل، تولید لوله‌های سایز پایین به خصوص وقتی با ضخامت خیلی کم همراه باشد مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف از جمله شکل دهی، جوش و بازرسی دارد، افزود: برای این که این مشکلات به حداقل برسد نیاز به هماهنگی‌ها و تنظیمات و طراحی های دقیق در بخش های فرم دهی و جوش وجود دارد.

    حسن زاده ائضیح داد: کیفیت و کمیت تولید در این پروژه به شدت متاثر از انتخاب صحیح پارامترهای فرم دهی و جوش لوله و همچنین عملکرد مناسب اپراتورهای دستگاه‌ها به خصوص در بخش جوش است.

    وی گفت: هر گونه تغییر در فرم لوله‌ها یا در طرح اتصال آنها می‌تواند منجر به مشکلات زیادی در مرحله جوشکاری شود. پارامترهای جوشکاری نیز به دلیل پایین بودن ضخامت بایستی به شدت تحت کنترل باشد تعداد عوامل موثر بر کیفیت جوش در ضخامت‌های خیلی کم مانند این پروژه به مراتب بیشتر است.

    حسن زاده همچنین گفت: یکی دیگر از نکات مهم در اجرای چنین پروژه‌هایی وابستگی زیاد کیفیت تولید و به تبع آن کمیت تولید به میزان تطابق عملکرد اپراتورهای تولید خصوصا اپراتورهای جوش با دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی سرپرستان است.

    وی یاداور شد: بنابراین، اتخاذ کنترل‌های شدید و دقیق در مراحل مختلف فرم دهی و جوش در این پروژه از پیش شرط‌های اصلی برای تولید است. اما عمل به تمامی این تدابیر نیاز به برنامه ریزی دقیق و نظارت بر اجرای تا حد امکان بی کم و کاست آنها دارد که این مهم بر عهده‌ی تیمی از سرپرستان فنی، مجرب و تاثیرگذار کارخانه در تمامی بخش‌ها قرار دارد.

    رئیس تولید کارخانه چهارِ شرکت لوله سازی اهواز افزود: البته در این پروژه نیز به مانند تمامی پروژه‌های دیگر باید از نقش ارزشمند بخش‌های دیگر دخیل در کارخانه از جمله بازرسی و کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری یاد کرد که پا به پای بخش تولید حرکت کرده و به مانند این بخش دارای کارکنان فنی و ارزشمندی است که وظیفه خود را در حفظ و ارتقاء کیفی لوله‌ها و رفع اشکالات و راه اندازی به موقع دستگاه‌ها به خوبی انجام می‌دهند.