• طرح افزایش ظرفیت فرآورشی ۲۰ هزار بشکه ای نفت واحد بهره برداری رامشیر در شرکت آغاجاری با حضور مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به بهره برداری رسید‌.

    به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفت‌خیز به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، روز شنبه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۱ در حاشیه نشست پیش بینی ۵ ساله بهره‌دهی چاه‌های نفت و تولید، توزیع و تزریق گاز آغاجاری طرح افزایش ظرفیت فرآورشی ۲۰ هزار بشکه ای نفت واحد بهره برداری رامشیر، با حضور مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به بهره برداری رسید‌.
    مهندس علیرضا دانشی در آئین افتتاح و بهره برداری از این طرح بیان کرد: افزایش ظرفیت تولید نفت کشور از موضوعاتی است که در راستای اهداف و سیاسیت‌های دولت انقلابی سیزدهم قلمداد می‌گردد. و در این راستا فعالیت های گسترده ای را  در سطح  شرکت های تابعه  پنج گانه  مناطق نفت خیز جنوب شاهد هستیم.
    مهندس دانشی افزود: شرکت آغاجاری یکی از شرکت های مهم مناطق نفت خیز جنوب است که سهم قابل توجهی از تولید را بر عهده دارد‌.
    مهندس دانشی با اشاره به سابقه اکتشاف میدان رامشیر گفت: با مطالعاتی که اخیرا در میدان رامشیر صورت گرفته میزان ذخایر نفتی این میدان  و به تناسب میزان نفت قابل استحصال افزایش یافته که در همین راستا یکی از کارهایی که باید صورت می گرفت  افزایش توان  ظرفیت فرآورشی واحد بهره برداری رامشیر بود.
    دانشی افزود: آنچه امروز شاهد هستیم حرکت جهادی است که با تلاش همکاران شرکت آغاجاری  انجام  شده و زمینه افزایش ظرفیت ۲۰ هزار بشکه ای این واحد را محقق نموده است.
    وی بیان کرد: عملیات تحت الارض میدان رامشیر با هدف افزایش تولید در حال انجام است و هم‌زمان نصب تاسیسات تحت الارض هم می بایست پیگیری و مورد توجه جدی قرار گیرد.
    مهندس علیرضا دانشی با اشاره به این رخداد در آستانه ولادت حضرت بقیه الله الاعظم (عج) بیان کرد: انشاالله همگی توفیق سربازی حضرت و خدمت‌گزاری به ملت رشید ایران را داشته باشیم و آنچه که امروز به استمرار و پایداری  تولید  کمک می کند روحیه و اقدام ‌جهادی است که خوشبختانه سنبل این کارها در شرکت نفت وگاز آغاجاری نمایان است.
    مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در آئین افتتاح و بهره برداری از این طرح عنوان کرد: واحد بهره برداری رامشیر در ۱۵ کیلومتری غرب امیدیه در سال ۱۳۴۶  با ظرفیت اولیه ۲۰ هزار بشکه راه اندازی شد که طی سالیان اخیر  با هدف توسعه و افزایش توان تولید، ظرفیت این واحد به ۵۵ هزار بشکه در روز رسید.
    مهندس جواد تقی زاده افزود: با توجه به عدم پیشرفت اجرای بخش سطح الارض پروژه نگه‌داشت و افزایش تولید ۲۷مخزن و پیشرفت در بخش تحت الارض با حفاری و  راه اندازی چاه‌های جدید در این میدان و کمبود ظرفیت نفت نمکی در واحد بهره برداری رامشیر، افزایش ظرفیت فرآورشی ۲۰ هزار بشکه ای نفت محقق و ظرفیت نفت نمکی از ۱۵ به ۳۵ هزار بشکه در روز  افزایش و  ظرفیت این واحد از ۵۵ به ۷۵ هزار بشکه در روز رسید.
    وی افزود: در این پروژه طراحی و انجام مطالعات فنی و مهندسی، نصب فنداسیون، تهیه تفکیک گر، شیرآلات، قطعات مورد نیاز و انجام اصلاحیه های متعدد فرآیندی بر روی خطوط لوله نفت وگاز در واحد بهره برداری رامشیر ،تماما متکی بر توان داخل و با استفاده از منابع و امکانات موجود و بدون هیچ گونه برون سپاری در مدت ۷۰ روز و با تلاش شبانه روزی مجموعه همکاران این شرکت محقق گردید.
    مهندس تقی زاده در ادامه بیان کرد :با راه اندازی چاه شماره ۲۷در شهریور امسال و چاه شماره ۳۱ میدان نفتی رامشیر در روزهای اخیر مجموعا ۴ هزار بشکه در روز به تولید میدان رامشیر افزوده شد  که سهم قابل توجهی از  هدف افزایش تولید از طرح های عملیات محور افزایش و نگهداشت تولید میدان های منتسب به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب محقق گردید.
    نفت تولیدی میدان رامشیر از نوع سنگین می باشد که هم اکنون با ۲۳ حلقه چاه فعال دارای ۲ مجموعه فرآورش نفت نمکی و شیرین بوده که نفت شیرین به پالایشگاه آبادان و نفت نمکی جهت شیرین سازی به واحد نمکزدایی رگ سفید ۱ ارسال می گردد.
    مهندس تقی زاده در پایان اشاره نمود: با توجه به کمبود فضا در واحد بهره برداری رامشیر و مشترک بودن خطوط لوله تعدادی از چاه ها و عدم اتصال خطوط لوله جریانی چاه های حفاری جدید، پیشنهاد احداث چندراهه جدید ( ۴۰رشته ) و احداث چندراهه مرحله دوم (جهت تولید از چاه های کم فشار این میدان) ارائه که این پروژه نیز توسط کارکنان توانمند شرکت آغاجاری  در حال انجام می باشد.
    در افتتاحیه این طرح تولیدی، مدیر امور فنی،مدیر مهندسی ساختمان،مدیر برنامه ریزی تلفیقی روسای حراست و روابط عمومی و ساختار و بهره وری نیروی انسانی مناطق نفت خیز جنوب و تعدای از مدیران و روسا و کارکنان شرکت آغاجاری حضور داشتند.
    این برنامه بصورت زنده از شبکه استانی خوزستان پخش گردید.