• حضرت محمد مصطفی (ص) مبعوث شد، تا ما را در مسیر الهی صعود دهد. رشد کنیم و به جایگاه انسان واقعی برسیم. همان مقامی که انسان را بر تمام مخلوقات الهی برتر می سازد.

    به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل از ترشیز خوان؛ خداوند عزیز در آیه ۷۰ سوره اسراء می فرماید: وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً:
    ۱. ما فرزندان آدم را گرامى ‌داشتیم؛
    ۲. آن‌ها را در صحرا و دریا، [بر مرکب‌هاى راهوار] سوارکردیم؛
    ۳. از هر غذای پاکیزه به آنان روزى ‌دادیم؛
    ۴. آن‌ها را بر بسیارى از موجوداتى که خلق‌ کرده‌ایم، برترى بخشیدیم.

    مراد از لقد کرمنا؛ کرامت در اصل آفرینش است، نظیر «أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» که در خلقت انسان آمده است:
    الف: کرامت در اصل آفرینش انسان لحاظ و با سرشتش عجین شده‌است؛
    ب: فراروی آدمی، خشکى و دریا قرار گرفته و بر آن دو چیره گشته است؛
    ج: نوع تغذیه‌ او از پاکى‌هاست که پیوند استوار با کرامت انسان دارد؛
    د: بر بسیارى از آفریده‌هایى که از این اهمیت برخوردار نیستند، برترى داده شده‌است.

    این نگاه باید در همه زندگى، رفتار، گفتار و کردار انسان؛ جارى و سارى باشد و هرگونه رفتارى که با این اصل در تضاد باشد، از سوى هیچ‌کس و هیچ نیرو و قدرتى پذیرفته نیست و با انسانیت انسان ناهماهنگ است و آدمیان نباید چنین رفتارى را بپذیرند.

     کرامت انسانی به تبعیت از خدا، غلبه عقل بر شهوت، و حرکت در مسیر توحید و اسلام ناب محمدی است. به حرکت در مسیر اولیای الهی است. به دشمنی با دشمنان خدا و با دشمنان پیامبر و ائمه است.

     خداوند بزرگ در آیه ۲۲ سوره مجادله می فرماید: لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ أُولئِکَ کَتَبَ فی قُلُوبِهِمُ الْإیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها رَضِیَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِکَ حِزْبُ اللهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ – هیچ قومى را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند،

    نمى‌یابى که با دشمنان خدا و پیامبرش دوستى کنند، هر‌چند پدران یا پسران یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛ آنان کسانى هستند که خدا ایمان را بر صفحه دل‌هایشان نوشته و با روحى از ناحیه‌ی خودش آن‌ها را تأیید فرموده، و آنان را در باغ‌هایى از بهشت وارد مى‌کند که نهرها از زیر درختانش جارى است،

    جاودانه در آن مى‌مانند؛ خدا از آن‌ها خشنود است، و آن ها نیز از او خشنودند؛ آن‌ها «حزب الله»اند؛ بدانید «حزب الله» پیروزان و رستگارانند.

    این گروه حزب الله و انسان های با کرامت، هرگز، دنیا و ریاست و قدرت و ثروت را بر خدا و پیامبر و امامان مقدم نمی دارند.

    خداوند مهربان در آیه ۲۴ سوره توبه می فرماید: قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللهِ ‌ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللهُ‌ بِأَمْرِهِ – اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه‌ی شما و اموالى که به دست آورده‌اید و تجارتى که از کساد شدنش مى‌ترسید، و خانه‌هایى که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راه او محبوب‌تر است، در انتظار این باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند!

    خدا انسان را برای انسان شدن آفرید. برای جهنم و عذاب نیافرید. برای رشد و تعالی آفرید. پیامبران را هم برانگیخت، تا کرامت انسانی را ترسیم کنند و به انسان بگویند: تو بزرگواری، خودت را مفت نفروش!

       پیامبر اکرم ( ص ) فرمودند: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ – به راستی که من برای به کمال رساندن “مکارم اخلاق” مبعوث شده ام.

    آن گوهر تابناک مبعوث شد، تا دست ما را بگیرد و در مسیر الهی صعود دهد. رشد کنیم و به جایگاه انسان واقعی برسیم. همان مقامی که انسان را بر تمام مخلوقات الهی برتر می سازد: وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً – و انسان ها را بر بسیارى از موجوداتى که خلق‌ کرده‌ایم، برترى بخشیدیم.

     اگر راهی، غیر از راه اولیای الهی برگزیدیم،‌ از مسیر انسانیت خارج شده ایم.‌ دیگر انسان نیستیم. باید تلاش کنیم که انسان بمانیم؛ تا از همه موجودات، برتر و بالاتر باشیم.

    حضرت علی ( ع ) فرمودند: علَیکُم بمَکارِمِ الأخْلاقِ فإنّها رِفْعَهٌ ، و إیّاکُم و الأخْلاقَ الدَّنِیَّهَ فإنّها تَضَعُ الشَّریفَ و تَهْدِمُ المَجْدَ – به مکارم اخلاق پای بند باشید که مایه سربلندی است و از اخلاق بد دوری کنید که انسان های شریف را پست می کند و بزرگواری را از بین می برد.

    • نویسنده : حجت‌الاسلام علی شیرازی