• بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ
    قال الحکیم فی الکتاب المبین :
    وَ تَرَى الْأرْضَ هامِدَه فَإذا أنْزَلْنا عَلَیهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أنْبَتَتْ مِنْ کلِّ زَوْجٍ بَهیجٍ ، ذلِک بِأنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أنَّهُ یحْیى الْمَوْتى‏ وَ أنَّهُ عَلى‏ کلِّ شَىْ‏ءٍ قَدیرٌ.
    (حج ؛ آیات ۵ و ۶)
    خداوند زمین را جامد و افسرده و بی‌روح و بی جنبش می‌بینی اما همین که آب باران را بر آن نازل کنیم به جنبش و حرکت درمی‌آید و فزونی می‌گیرد و انواع گیاهان سرور افزا می‌رویاند. این از آن جهت است که خداوند حق است و نظام زنده کردن مرده‌ها در قبضه قدرت اوست و اوست که بر هر چیز تواناست.
    معذالک ، در دعای معروف تحویل سال می خوانیم که ؛
    یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
    ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها ،
    ای مدبر شب و روز،
    ای گرداننده سال و حالت ها،
    بگردان حال ما را به نیکوترین حال،
    مع الوصف در توضیح  این دعای پر معنا وزیبا چنین استنباط می شود؛
    ((یا مقلّب الْقلوب و الْأبْصار))
    مولفه های مهم معنوی که در مسیر کمال انسان نقش دارند قلب و بصیرت قلبی می باشد و تاکید بسیاری در روایات ناب و قرآن کریم بر آنها شده است چرا که سرچشمه همه خیزش ها و جوشش های وجود آدمی قلب است.
    ((یا مدبّر اللّیْل و النّهار))
    «إنی جاعل فی الارض خلیفه»
    با تکیه بر این آیه انسان جانشینی برای خدا در روی زمین است لایق این است که به کرات تجلی گاه صفات و اسماء الهی باشد یکی از همان اسماء الهی «مدبّر» می باشد که توسط آن خداوند عالم به تدبیر نظام زمین و آسمان و یا روز و شب و نظام خدمت می پردازد انسان بایستی خود را خوگر به اخلاق الهی کند و او نیز تدبیر روز و شب خود نقش داشته باشد.
    ((یا محوّل الْحوْل و الْأحْوال حوّلْ حالنا إلی أحْسن الْحال))
    دعای تحویل سال «حول» به معنای «سال» می باشد و همچنین «احوال» که جمع حال است به معنی طبیعت و تحول وضعیت انسان می باشد.
    بنابراین می توان نتیجه گرفت که خداوند دگرگون کننده و تحول بخش طبیعت مرتبط به مخلوقاتش است و این تحول لازمه زندگی و حیات موجودات در مسیر رشد و کمال می باشد. لذا در این دعای شریف از درگاه الهی طلب می کنیم که طبیعت وجود ما تبدیل به نیکوترین و بهترین طبیعت ها شود و این تحول ظاهری یا باطنی وجودمان را با تغییر و تحول طبیعت ظاهری، در مسیر بالندگی و شکوفایی با ظهور حضرت  حجت قائم آل محمد (عج) همسو و هم جهت باشیم ،
    و تقارن میمون ومبارک عید نوروز و باستانی با ماه مبارک رمضان فرصتی است برای اندیشیدن انسان به عظمت کبریایی و ابهت یزدانی، تا خویشتن خود را از نسیان و غفلت رهایی بخشد .
    امید است، هم آوایی «نوروز» و شکوه شکفتن در «بهاران» و تقارن آن با ماه پرخیر و برکت «رمضان» ، نویدی معنوی برای همه عزیزان و فرهیختگان علمی و عملی باشد .
    و از درگاه خداوند متعال سلامتی جنابعالی و خانواده محترمتان را مسئلت دارم با این امید که سال پش رو، سالی پر خیر و برکت و سرشار از موفقیت برای تمامی شما سروران گرامی باشد و با تمام وجود برای جنابعالی و خانواده  محترم آغازسالی با سلامتی ، شادی ، پر برکت و با موفقیت کامل در همه امورات تحت بیرق ولایت موئد و منصور باشید .
    سید یعقوب طباطبائی
    خوزستان_اهواز