• به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل از کلام قلم، استراتژی بازاریابی چیست؟
    استراتژی بازاریابی به برنامه بازی کلی یک کسب و کار برای دستیابی به مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان محصولات یا خدماتشان اشاره دارد. یک استراتژی بازاریابی شامل ارزش پیشنهادی شرکت، پیام‌های کلیدی برند، داده‌های جمعیت‌شناسی مشتری هدف و سایر عناصر سطح بالا است.

    یک استراتژی بازاریابی کامل چهار Ps بازاریابی را پوشش می دهد: محصول، قیمت، مکان و تبلیغات.

    درک استراتژی های بازاریابی
    یک استراتژی بازاریابی واضح باید حول محور ارزش پیشنهادی شرکت بچرخد، که به مشتریان اطلاع دهد که شرکت برای چه چیزی ایستاده است، چگونه عمل می کند و چرا شایسته کسب و کارشان است.

    این الگویی را به تیم های بازاریابی ارائه می دهد که باید ابتکارات آنها را در تمام محصولات و خدمات شرکت اطلاع دهد. برای مثال، Walmart (WMT) به طور گسترده به عنوان یک خرده فروش تخفیف با “قیمت های پایین روزمره” شناخته می شود، که عملیات تجاری و تلاش های بازاریابی آن ریشه در این ایده دارد.

    استراتژی های بازاریابی در مقابل برنامه های بازاریابی
    استراتژی بازاریابی در طرح بازاریابی مشخص شده است – سندی که انواع خاصی از فعالیت های بازاریابی را که یک شرکت انجام می دهد و شامل جدول زمانی برای اجرای ابتکارات بازاریابی مختلف است، شرح می دهد.

    استراتژی‌های بازاریابی در حالت ایده‌آل باید طول عمر بیشتری نسبت به برنامه‌های بازاریابی فردی داشته باشند، زیرا آنها حاوی ارزش‌های پیشنهادی و سایر عناصر کلیدی برند یک شرکت هستند که معمولاً در طولانی مدت ثابت می‌مانند. به عبارت دیگر، استراتژی‌های بازاریابی پیام‌های تصویری بزرگ را پوشش می‌دهند، در حالی که برنامه‌های بازاریابی جزئیات لجستیکی کمپین‌های خاص را مشخص می‌کنند.

    به عنوان مثال، یک استراتژی بازاریابی ممکن است بگوید که یک شرکت قصد دارد قدرت را در حلقه های تخصصی که مشتریانش از آنها بازدید می کنند، افزایش دهد. طرح بازاریابی با سفارش دادن قطعات رهبری فکری در لینکدین، آن را عملی می کند.

    مزایای یک استراتژی بازاریابی
    هدف نهایی استراتژی بازاریابی دستیابی و انتقال مزیت رقابتی پایدار نسبت به شرکت های رقیب با درک نیازها و خواسته های مصرف کنندگان آن است. خواه یک طراحی تبلیغات چاپی، سفارشی‌سازی انبوه یا یک کمپین رسانه‌های اجتماعی باشد، یک دارایی بازاریابی را می‌توان بر اساس میزان مؤثری که ارزش اصلی یک شرکت را به اشتراک می‌گذارد قضاوت کرد.

    تحقیقات بازار می تواند به ترسیم اثربخشی یک کمپین معین کمک کند و به شناسایی مخاطبان استفاده نشده برای دستیابی به اهداف نهایی و افزایش فروش کمک کند.

    چگونه یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنیم
    ایجاد یک استراتژی بازاریابی نیازمند چند مرحله است. HubSpot، یک منبع بازاریابی دیجیتال، بینشی در مورد چگونگی ایجاد استراتژی شما ارائه می دهد.

    ۱- اهداف خود را شناسایی کنید: در حالی که فروش هدف نهایی هر شرکتی است، شما باید اهداف کوتاه مدت بیشتری مانند ایجاد قدرت، افزایش تعامل با مشتری، یا ایجاد سرنخ داشته باشید. این اهداف کوچکتر معیارهای قابل اندازه گیری برای پیشرفت برنامه بازاریابی شما ارائه می دهند. استراتژی را به عنوان ایدئولوژی سطح بالا و برنامه ریزی را به عنوان چگونگی دستیابی به اهداف خود در نظر بگیرید.

    ۲-مشتریان خود را بشناسید: هر محصول یا خدماتی یک مشتری ایده آل دارد، و شما باید بدانید که آنها چه کسانی هستند و کجا هستند. اگر ابزارهای برقی می فروشید، کانال های بازاریابی را انتخاب می کنید که در آن پیمانکاران عمومی پیام های شما را ببینند. مشخص کنید مشتری شما کیست و محصول شما چگونه زندگی آنها را بهبود می بخشد.

    ۳-پیام خود را بسازید: اکنون که اهداف خود را می شناسید و به چه کسانی علاقه دارید، زمان آن رسیده است که پیام خود را ایجاد کنید. این فرصت شماست تا به مشتریان بالقوه خود نشان دهید که محصول یا خدمات شما چه سودی برای آنها خواهد داشت و چرا شما تنها شرکتی هستید که می توانید آن را ارائه دهید.

    ۴-بودجه خود را مشخص کنید: نحوه پخش پیام های خود ممکن است به میزان توانایی شما بستگی داشته باشد. آیا قصد خرید تبلیغات را دارید؟ به امید یک لحظه ویروسی در رسانه های اجتماعی به صورت ارگانیک؟ ارسال بیانیه های مطبوعاتی به رسانه ها برای تلاش برای به دست آوردن پوشش؟ بودجه شما تعیین می کند که چه کاری می توانید انجام دهید.

    ۵-کانال های خود را مشخص کنید: حتی بهترین پیام نیز به مکان مناسب نیاز دارد. برخی از شرکت ها ممکن است ارزش بیشتری در ایجاد پست های وبلاگ برای وب سایت خود پیدا کنند. دیگران ممکن است با تبلیغات پولی در کانال های رسانه های اجتماعی به موفقیت دست یابند. مناسب ترین مکان را برای محتوای خود پیدا کنید.

    ۶-موفقیت خود را بسنجید: برای هدف قرار دادن بازاریابی خود، باید بدانید که آیا این بازاریابی به مخاطبان خود دسترسی دارد یا خیر. معیارهای خود و نحوه قضاوت موفقیت تلاش های بازاریابی خود را تعیین کنید.

    چرا شرکت من به یک استراتژی بازاریابی نیاز دارد؟
    یک استراتژی بازاریابی به شرکت کمک می کند تا دلارهای تبلیغاتی خود را به سمتی هدایت کند که بیشترین تأثیر را دارد. در مقایسه با داده های سال ۲۰۱۸، همبستگی بین سازمان و موفقیت در بازاریابان از تقریباً چهار برابر بیشتر به احتمال تقریباً هفت برابر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.
    چهار Ps در استراتژی بازاریابی به چه معناست؟
    چهار Ps عبارتند از محصول، قیمت، تبلیغ و مکان. اینها عوامل کلیدی هستند که در بازاریابی یک کالا یا خدمات نقش دارند. چهار Ps را می توان هنگام برنامه ریزی یک سرمایه گذاری تجاری جدید، ارزیابی یک پیشنهاد موجود یا تلاش برای بهینه سازی فروش با یک مخاطب هدف استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای آزمایش استراتژی بازاریابی فعلی بر روی مخاطبان جدید استفاده کرد.

    استراتژی بازاریابی چگونه است؟
    یک استراتژی بازاریابی، کمپین‌های تبلیغاتی، تبلیغاتی و روابط عمومی را که باید توسط یک شرکت انجام شود، از جمله اینکه چگونه شرکت تأثیر این ابتکارات را اندازه‌گیری می‌کند، شرح می‌دهد. آنها معمولاً از چهار Ps پیروی می کنند. کارکردها و اجزای یک طرح بازاریابی شامل تحقیقات بازار برای حمایت از تصمیمات قیمت‌گذاری و ورودی‌های جدید در بازار، پیام‌های متناسب با جمعیت‌شناسی و مناطق جغرافیایی خاص، و انتخاب پلت فرم برای ارتقای محصول و خدمات – دیجیتال، رادیو، اینترنت، مجلات تجاری و ترکیبی از این پلتفرم‌ها برای هر کمپین، و معیارهایی که نتایج تلاش‌های بازاریابی و جدول زمانی گزارش‌دهی آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند.

    آیا استراتژی بازاریابی همان طرح بازاریابی است؟
    اصطلاحات “برنامه بازاریابی” و “استراتژی بازاریابی” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند زیرا یک برنامه بازاریابی بر اساس یک چارچوب استراتژیک فراگیر توسعه یافته است. در برخی موارد، استراتژی و برنامه ممکن است در یک سند گنجانده شود، به ویژه برای شرکت های کوچکتر که ممکن است تنها یک یا دو کمپین بزرگ را در یک سال اجرا کنند. این طرح فعالیت های بازاریابی را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه مشخص می کند، در حالی که استراتژی بازاریابی ارزش پیشنهادی کلی را مشخص می کند.

    ترجمه شده از سایت www.investopedia.com

    مترجمان: دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد (پژوهشگر پسا دکتری مدیریت و استاد دانشگاه) و دکتر حمیدرضا خدادادی (دکتری حسابداری و استاد دانشگاه)