• به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل ازخوزپلاس، پتروشیمی غدیر یکی از پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در خوزستان است که در حوزه‌هایی از جمله تولید PVC فعالیت می‌کند.

    این شرکت توانسته با وجود کاهش ۶۵ درصدی قیمت جهانی PVC (قیمت جهانی در هر تن ۱۲۵۵ دلار کاهش داشته است) عملکرد مثبتی در بازار جهانی داشته باشد به طوری که ۲۶۰ دلار در هر تن بالاتر از قیمت جهانی فروش داشته است.

    گفتنی است سود ویژه ناشی از فروش بالاتر از نرخ جهانی مبلغ ۸.۷ میلیون دلار بوده است.

    همچنین با توجه به استراتژی شرکت مبنی بر تولید با حداکثر توان؛ با وجود سقوط قیمت‌های جهانی PVC این شرکت توانسته با مقدار فروش بالاتر که ناشی از تولید حداکثری است، درآمد شرکت را حفظ کند.

    تامین خوراک EDC پتروشیمی غدیر

    این شرکت در سال ۱۴۰۰ به دلیل عدم تامین خوراک به موقع (کمبود خوراک EDC و کلر)، شاهد کاهش تولید بود بنابراین در این راستا تامین EDC  از منابع داخلی و آزادسازی محموله EDC توقیف شده، انجام شد.

    تامین EDC از منابع داخلی ۱۸ میلیون دلار و نیز آزادسازی محموله EDC توقیف شده ۶۰۰ هزار دلار صرفه اقتصادی داشته است.

    از سال ۱۴۰۰ با برنامه‌ریزی تامین نقطه به نقطه از پتروشیمی اروند و ذخیره‌سازی، واردات EDC به صفر رسید.

    وضعیت فروش و سود عملیاتی پتروشیمی غدیر

    در زمینه وضعیت فروش و سود عملیاتی؛ پتروشیمی غدیر در سال ۹۷ حدود ۶۳۷ میلیارد تومان فروش داشته که از این مبلغ ۱۱۴ میلیارد تومان سود عملیاتی به دست آمده است.

    این شرکت نیز در سال ۹۸ توانسته عملکرد را تا حدودی بهبود بخشیده و ۱۰۱۰ میلیارد تومان با سود عملیاتی ۲۲۴ میلیارد تومان فروش داشته باشد.

    در سال ۱۳۹۹ اوضاع باز هم بهتر شده و پتروشیمی غدیر ۲۵۷۵ میلیارد تومان فروش داشته که ۱۳۲۷ میلیارد تومان سود عملیاتی کسب کرده است.

    همچنین، این پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ جهش چشمگیری داشته و به فروش ۳۹۱۰ میلیارد تومانی دست یافته است که ۱۵۸۰ میلیارد تومان سود عملیاتی داشته است.

    این روند افزایشی فروش در سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرده و شرکت ۴۲۵۸ میلیارد تومان فروش داشته که ۱۴۳۷ میلیارد تومان سود عملیاتی به دست آورده است.

    ارزش بازار شرکت پتروشیمی غدیر

    این شرکت در بازار بورس هم روند صعودی داشته است به طوری که در سال ۱۴۰۱ ارزش بازار پتروشیمی غدیر ۱۱۵۱۸ میلیارد تومان شده است این ارزش در سال ۱۳۹۷ حدود ۶۲۸ میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد ارزش بازار شرکت در سال ۱۴۰۱ است.

    مقایسه قیمت سهم در بورس نیز از ۴۸۳ تومان در سال ۱۳۹۷ به ۸۸۶۰ تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

    انتهای پیام/