• نویسنده : دکتر عیسی نعامی
  • رهرو نیوز_خوزستان_عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اهواز در رابطه با تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی ۶ میلیارد دلار از اموال ایران که با میانجیگری دولت قطر صورت گرفت، گفت: مبادله زندانیان با آمریکا و آزادسازی بخشی از اموال ایران بلحاظ اقتصادی گامی مهم که با توجه به آثار روانی این اتفاق بر جامعه بویژه بر فعالان بخش خصوصی می تواند منشاء نوعی ثبات در بازار ارز و بتدریج می تواند بر اعتبار پول ملی که طی سال‌های اخیر دستخوش تضعیف شده نیز بشود.

    عیسی نعامی در تشریح مطلب فوق گفت؛ تحریم ها که انصافاً ضالمانه و تحمیلی بوده و هستند، اثرات مُخرب خود را بر اقتصاد کشور برجای گذاشتند. به نظر من هرنوع محاصره ی اقتصادی فشار مستقیم به ملل و تعاملی غیر انسانی و مردود و با همه موازین حقوقی بین المللی در تضاد و بیانگر زورگویی و رفتار خصمانه ی برخی قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکاست. محدود شدن مراودات تجاری با جهان یکی از آثار مستقیم تحریم است که با تلاش و ابتکار فعالان بخش خصوصی تا حدودی کنترل و تعدیل شد اما اگر بخواهیم نگاهی کلان به این موضوع داشته باشیم نمی توانیم از اثرات منفی و ضداقتصادی آن از جمله کاهش شدید ارزش واحد پول ملی نسبت به ارزهای معتبر بگذریم و آن را نادیده بگیریم. اتفاقا اقتصاد حوزه ی نادیده گرفتن عوامل مهم همچون نقش ارزش پول ملی در تقویت یک اقتصاد کلان نیست و جز به جز علل و عوامل باید طبق ضوابط علمی بررسی بشوند.

    توافق مبادله ی زندانیان و آزادسازی بخشی از اموال جمهوری اسلامی ایران با وساطت قطر، موضوعی بسیار مهم و اظهارنظر در باره آن از زوایای مختلف در توان و محدوده ی یک مصاحبه نمی گنجد و بنده تلاش می کنم بطور مختصر از جهتِ ” اثر اتفاق بر ارزش پول ملی ” به این موضوع بپردازم.
    این فعال اقتصادی افزود: بسیار سطحی و ساده انگارانه خواهد بود اگر فکر کنیم با آزادسازی بخشی از استحقاقهای مالی جمهوری اسلامی ایران و مبادله زندانیان با طرف آمریکایی قرار است شاهد تحولات بزرگ در حیطه هایی همچون کاهش نرخ ارز و افزایش چشمگیر ارزش پول ملی یا رفع محدودیتهای مختلف ناشی از تحریم ها باشیم اما اگر بخواهیم بصورت محدود به توافق قطر نگاه بکنیم و به آن از زاویه ای خوش بینانه بنگریم و تصور و تصویری عقلانی برای آن رسم کنیم، به نظر من این اتفاق مقدمه ای برای توافقات دیگر و گامی مهم در مسیر اعتمادسازی باشد و بدون شک می تواند کلیدی برای گشودن دربهای بسته دیگر از طرف دو کشور با نقش آفرینی واسطه هایی مانند قطر باشد و قبل از هرچیز اثار مثبت روانی خود را بر جامعه و سپس اقتصاد برجای بگذارد.
    این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: امر مسلم آن است که دخل و تصرف ایران بر ۶ میلیارد دلار اموال خود حتی اگر نحوه دریافت آنها واریز بصورت اسکناس نباشد و مشروط به خرید کالاهایی معین شده باشد، باز هم اثرات روانی ناشی از این امر خود را نشان می دهد و بشکل مطلوبی بر جامعه منعکس می شود.
    رییس جمهور در حاشیه سفر به نیویورک گفته بود که ذات مبادله ی زندانیان عملی انسانی است که تکرار آن نیز ممکن است. مباحث مالی و اقتصادی از چنان ظرافت و حساسیتی برخوردار هستند که همین بخش دوم جمله رییس جمهور مبنی بر احتمال توافقات مشابه دیگر نیز می تواند به نگاه خوش بینانه ای که گفتیم کمک و در راستای تقویت نسبی و تدریجی پول ملی قرار بگیرد.
    فکر می کنم تیم مذاکره کننده ی کشورمان با طرفهای خارجی با لحاظ جنبه های متعلق به منافع ملی و اقتدار کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و نظر شخصی من سمت و سوی مذاکرات است که انشالله در آینده ی نه چندان دور شاهد اتفاقات و اخبار خوب در این زمینه باشیم.