• به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل از خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان، سیدوحید سیدعلی مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در نشست خبری که یازدهم دی ماه ۱۴۰۲ در زنجان برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم با نگاه کلان به صنعت معدن بپردازیم، شاهد هستیم که آمایش سرزمینی جامعی انجام نشده است و دست‌کم شکل اجرایی به خود نگرفته است. فولاد خوزستان با قریب به چهار میلیون تُن تولید فولاد نیاز به مواد اولیه مستمر دارد.

    وی در ادامه گفت: در هشتم دی ماه ۱۴۰۰ با هدف تامین مواد اولیه گروه فولاد خوزستان با بحث تملک، اکتشاف و بهره‌برداری، شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان تشکیل شد. در آن سال سند جامعی برای تملک معدن در کشور وجود نداشت. شرکت فولاد خوزستان با دعوت از صاحب‌نظران و طراحی الگوریتمی نحوه تملک معادن را پایه‌گذاری کرد. امروز سرمایه این شرکت هزار میلیارد تومان است.

    مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان از پایان یافتن ذخیره سنگ آهن در ۱۷ سال آینده گفت و اظهار داشت: با در نظر گرفتن ذخایر فعلی سنگ آهن و ظرفیت نصبی فولاد کشور، سنگ آهن کشور تا ۱۷ سال آینده پایان می‌یابد. در چنین شرایطی ادامه تولید فولاد امکان‌پذیر نیست و عملا شرکت‌های فولادی از جمله فولاد خوزستان بدون سنگ آهن بقایی نخواهند داشت. حرکت به سمت تملک معادن ضروری است. فولاد خوزستان با درک شرایط و در نظر گرفتن ادامه‌ی تولید در ده‌های آینده، به سمت تملک معادن، مشارکت در اکتشافات و مطالعه فنی و تخصصی گام برداشت.

    سیدعلی با اشاره به حضور شرکت فولاد خوزستان در کمربند آهنی کشور افزود: تا به امروز ۱۸ معدن شناسایی شد، که از این تعداد دو معدن تملک شد. بنا داریم در کوتاه‌مدت این تعداد را به ۱۲ معدن برسانیم. البته پایش معادن به حوزه سنگ آهن محدود نشد و در حوزه مواد اولیه، معدن آهک دولومیت شهرستان باغملک تملک شد.

    سیدعلی با بیان این جمله که معدن سرمایه‌گذاری بلندمدت است، افزود: معادن در کشور تعریف دارد. اسم اولیه معدن، پهنه است. در ادامه باید مجوز گرفته شود و سپس پروانه اکتشاف گرفته می‌شود. پس از اطمینان از وجود محصول مورد نظر‌‌ حفاری آغاز می‌شود. پس از آزمایشات فنی و تایید، پروانه بهره‌برداری از معدن صادر می شود. فولاد خوزستان در پهنه آباده-جازموریان از طرف سازمان ایمیدرو مشارکت فعال دارد و به زودی گواهی اکتشاف و پروانه بهره‌برداری را دریافت می‌کند. از طرفی توافقی میان شرکت‌های بزرگ فولادی با سازمان اتمی کشور در زمینه مطالعات و اکتشاف معادن زیر نظر سازمان اتمی صورت گرفته است. در این توافق، پس از اجرای مراحل مختلف و دستیابی به سنگ آهن، اجازه برداشت با در نظر گرفتن درصد مشارکت داده می‌شود

    وی در ادامه گفت: در معدن گوزل‌دره، نزدیک به ۷۰۰ متر به طول در بازه زمانی ۹ ماه حفاری کردیم. به سراغ معادنی رفتیم که مواد اولیه فولاد خوزستان را تامین کند. عیار کلوخه این معدن ۴۴ درصد است. کنسانتره این معدن در فولاد خوزستان منجر به افزایش کیفیت تولید محصول نهایی شد. یکی از نتایج درخشان، تامین کنسانتره مورد نیاز طرح زمزم سه است.
    تنها معدنی که در کمتر از یکسال به محصول نهایی رسید. این شرکت دارای دپارتمان اکتشاف و استخراج با بهره‌گیری از نخبگان جوان است.

    مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان از ادامه‌ی اکتشاف معادن گفت و افزود: قصد داریم با محوز معادن در اختیار، ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز این صنعت را وارد کنیم. امروز شرکت فولاد خوزستان فقط یک تولیدکننده‌ی فولاد میانی نیست، بلکه در زنجیره ارزش فولاد فعال است.

    سیدعلی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد عقب‌افتادگی در حوزه اکتشاف اظهار داشت: عقب‌افتادگی به معنی نداشتن علم نیست. به واسطه تحریم‌ها، دسترسی به فناوری در کشور محدود است. هوش مصنوعی در بنگاه‌های اقتصادی ورود کرده است و معادن از این قاعده مستثنی نیستند. هوش مصنوعی به معنی کاهش منابع انسانی نیست، بلکه حرکت به سمت بهینه‌سازی منابع انسانی است.

    گزارش خبرنگار ما حاکی است، در پایان این نشست خبری، خبرنگاران و فعالان رسانه از معدن گوزل دره زنجان بازدید میدانی به عمل آوردند.