• مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: مسئولان با خرید از صنایع دستی و‌تولیدی زندانیان می توانند حامی و حمایت کننده این زندانیان باشند.
    به گزارش پایگاه خبری رهرونیوز و به نقل از تایماز نیوز| رحیم مطهرنژاد در نشست خبری با خبرنگاران افزود: فعالیت‌های این بنیاد باعث حمایت از حدود یک میلیون ۲۰۰ نفر از اعضای خانواده زندانیان در سراسر کشور شده است.

    وی با اشاره به اینکه بنیاد تعاون زندانیان کشور از ۸۲ سال قبل تاسیس شده اضافه کرد: وظیفه این تعاونی اشتغال زندانیان و کمک به معیشت آنها و خانواده‌های شده است.
    مطهرنژاد بیان داشت: این بنیاد در سراسر کشور صدها کارگاه تولیدی، زمین زراعی، مجتمع پرورش دام و طیور و … دارد که در آن هزاران نفر از زندانیان مشغول به کار هستند و از این طریق معیشت شان فراهم می‌شود.
    وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در داخل، پیرامون و بیرون از زندانها ۵۰ هزار نفر زندانی شاغل داریم که ۱۵ هزار نفر آنها اشتغال نشسته دارند و بقیه اشتغال مولد دارند. منظور از اشتغال نشسته درباره زندانیانی است که می‌خواهند بخشی از اوقات شان را با فعالیت‌هایی پر کنند. مثلا بعد از یادگیری صنایع چوبی مجسمه و ماکت های چوبی درست می‌کنند. یا مثلا با هسته خرمان تسبیح درست می‌کنند و انواع هنرهای دستی که می‌شود از طریق آنها در زندان وسیله ای تولید کرد. فعالیت این افراد را خوداشتغالی یا اشتغال نشسته می‌گوییم. باید تلاش کرد تا فعالیت این افراد را هم به سمت و سویی ببریم که محصولات شان مولد باشد و در بازار عرضه شود. مثلا به جای تسبیح، یک عصا تولید کند که کاربردی باشد. یا مثلا ظرف چوبی تولید کند که قابلیت استفاده و فروش داشته باشد.
    مدیرعامل بنیاد تعاونی زندانیان افزود: منظور از اشتغال مولد این است که این افراد محصولی را تولید می‌کنند که حتما به بازار عرضه می‌شود. مثلا محصولات کشت و صنعت ما شامل: محصولات کشاورزی، دام و طیور، آبزیان و … دارد که زندانیانی که در اینجا کار می‌کنند، حقوق می‌گیرند و محصولات تولیدی‌شان همگی در بازار توزیع می شود. گروه سوم شامل افرادی می‌شوند که پیرامون زندانها فعالیت می‌کنند. مثل افرادی که با قرار یا به صورت رای نیم باز از زندان بیرون آمده اند و پیرامون زندان فشافویه درکشت و صنعت فعال هستند. گروه دیگری هم هستند که گروه زندانیان اعزام به کار هستند که توسط ما برای کار به بخش خصوصی معرفی می‌شوند.
    مطهرنژاد در خصوص چگونگی بکار گیری زندانیان نیر خاطر نشان کرد:
    در هر زندان یک شورای طبقه بندی وجود دارد که شورا بررسی می‌کند و اجازه می‌دهد زندانی در بیرون از زندان کار کند. مجموع این افراد ۵۰ هزار نفر هستند که حدود ۲۰ هزار نفر از آنها رای باز هستند و بیرون از زندان کار می‌کنند.

    وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: همه زندانیانی که مشغول به کار هستند بر اساس کاری که انجام می‌دهند، تعداد روز و ساعتهایی که سر کار می‌آیند، دستمزد دریافت می‌کنند. اگر کارشان قابلیت شمارش داشته باشد، مثل کارگاه قالی بافی، دستمزد را به صورت رج‌مزدی به آنها پرداخت می‌کنیم. ملاک و معیارمان هم نرخ و حقوق و دستمزد اتحادیه در همان شهر و استان است.

    وی با اشاره به اینکه بنیاد تعاون زندانیان در سراسر کشور مراکز اشتغال دارد، گفت: در کل کشور حدود هزار مرکز کوچک، متوسط و بزرگ برای اشتغال داریم و انواع و اقسام تولیدات شامل: صنایع دستی، پوشاک، مصنوعات فلزی، قطعه سازی، کشاورزی، دامپروری و … را انجام می‌دهیم. این مراکز در ۲۳۰ شهر کشور فعال هستند.
    مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان درکشور افزود: سالانه ۸۰ هزار زندانی را آموزش می‌دهیم و در حال حاضر حدود ۵۰ هزار نفر از آنها در مراکز ما مشغول به کار هستند.