• در این گزارش آمده است: شفافیت آرای نمایندگان مجلس چند هفته ای است که به یکی از موضوعات داغ شبکه های اجتماعی به خصوص توئیتر تبدیل شده است. ماجرا از توئیت حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصفهان در مجلس شروع شد، حاجی دلیگانی با انتشار تصویری از امضاهای جمع آوری شده برای طرح شفافیت آرای نمایندگان نوشت: بهترین معیارهای ارزیابی نمایندگان توسط مردم این است که بدانند نمایندگان آنها در خصوص طرح ها و لوایح مختلف در مجلس چه نظراتی داشتند. طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان تحویل هیات رئیسه مجلس شد. اسامی باقی حامیان شفافیت آرا را با شما در میان خواهم گذاشت.

    همزمان در مجلس شورای اسلامی سه طرح درباره افزایش شفافیت وجود داشت. اگر چه این امر را می توان نکته مثبتی دانست که بخش زیادی از نمایندگان به اهمیت چنین موضوعی اشراف و آگاهی داشتند.

    هفته گذشته مجلس شورای اسلامی به فوریت بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 119 قانون آئین نامه داخلی مجلس که از سوی محمدجواد فتحی، نماینده اصلاح طلب و حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده اصولگرای مجلس تهیه و به امضای جمعی از نماینده رسیده بود رای منفی داد.

    بر این اساس نمایندگان مجلس ابتدا به تقاضای تعدادی از همکاران خود مبنی برعلنی شدن رای به فوریت این طرح، پاسخ منفی دادند و در ادامه نیز یک فوریت طرح مذکور به رای گذاشته شد اما اکثریت مجلس با فوریت بررسی طرح مخالف بودند و با 59 رای موافق، 108 رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر فوریت طرح رای نیاورد.

    با یک بررسی از تعداد نمایندگان فارس که این طرح را امضا کرده بودند متوجه می شویم که 10 نماینده از استان فارس از امضای طرح شفافیت آرا حمایت کرده بودند.

    آن طور که اکبری نماینده شیراز در مجلس می گوید عملیاتی شدن این طرح در شرایط فعلی باعث می شود که شبکه های مجازی مدیریت آرا نمایندگان در مجلس را به دست بگیرند.

    از سویی دیگر زارع نماینده آباده در مجلس شورای اسلامی که از موافقین طرح شفافیت آرا در مجلس است می افزاید عملیاتی شدن این طرح باعث می شود که نمایندگان قبل از اینکه به طرح ها رای دهند در مورد موضوعاتی که در مجلس مطرح می شوند، مطالعه کنند و با یک اطلاعات کافی موارد و موضوعاتی که در مجلس مطرح می شود را رسیدگی کنند.

    از طرفی دیگر رجبی نماینده شیراز در مجلس هم بر این باور است که تصویب طرح شفافیت آرا نمایندگان در مجلس باعث می شود که گروه های فشار خاصی اعم از گروه های صنفی، سیاسی و … در قبل از تصویب طرح ها در خارج از مجلس تشکیل شود.

     

    انتهای پیام /*

    منبع خبرگزاری ایرنا