• نویسنده : زهره کریمی
  • به گزارش رهرو نیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم کشور در جلسه هم اندیشی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی که در سازمان برگزار گردید امنیت غذایی کشور را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ۴۴ درصد پروتئین و ۳۸ درصد انرژی افراد جامعه از طریق نان تآمین می گردد.

    اسماعیل اسفندیاری پور مصرف سرانه گندم کشور را ۱۱۰ کیلوگرم عنوان کرد و اظهار داشت: در سال های ۹۰ تا ۹۲ متوسط خرید گندم کشور ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار بود که این میزان هم اکنون به ۹ میلیون تن رسیده است.

    وی ادامه داد: همه ارقام گندم موجود در دنیا در کشور ایران کشت می گردد و طبق تحقیقات صورت گرفته ۹۳ درصد گندم کشور از نوع درجه یک می باشد.

    اسفندیاری پور رقم مهرگان را که یکی از ارقام پر مصرف استان خوزستان است برترین رقم گندم دانست که دارای سیزده و هشت دهم  درصد پروتئین می باشد.

    وی عواملی همچون بذر، تغذیه، کنترل عوامل خسارت زا ، مکانیزاسیون و ژنتیک را در کشت و تولید محصول گندم بسیار موثر دانست و بیان داشت: کیفیت ماشین آلات کشاورزی به کارایی عناصر استفاده شده کمک شایانی خواهد کرد.

    اسفندیاری پور ترویج و آموزش را وظیفه صاحبان تکنولوژی دانست و گفت: انقلاب به زراعی انقلاب بعدی وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات خواهد بود.

    وی پروژه مشترک سیمیت را معطوف به استان های خوزستان، گلستان و فارس دانست  و اظهار داشت: کشور در کشت گندم همواره نگاه ویژه ای به استان خوزستان داشته است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز در این جلسه گفت: تحول ها و چالش ها باید از خاک تا سفره رخ دهد و جایگزین ها و فناوری ها در مدیریت تولید باید در نظر گرفته شود.

    دکتر محمد امین آسودار اهداف و دلایل نیاز به تحول و توسعه را جایگزینی باورها در مسیر تولید و توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: افزایش مصرف بذر، عدم توان خاک های کشاورزی در حفظ رطوبت ، چالش ناپایداری تولید ، کاهش مواد آلی در خاک، افزایش خاک ورزی ها، افزایش مصرف آب ، تنش کم آبی و کاهش عملکرد و درآمد اقتصادی کشاورزان از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر در بخش کشاورزی با آن مواجه هستیم.

    وی اظهار داشت: در گذشته کنترل علف های هرز با هرشکل و به هر قیمتی صورت می گرفت ، خاک ورزی سنگین باعث مدفون شدن بقایای گیاهی قبلی می گردید و  تهیه بستر بذر جهت کشت به روش های سنتی صورت می پذیرفت در حالیکه هم اکنون سیستم های مورد استفاده در بخش کشاورزی کاهش فرسایش خاک، مصرف سوخت و ترافیک در مزرعه و مصرف آب را در پی دارند .

    آسودار اطلاعات فنی کار با دستگاه در خاک ورزی حافظتی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: در صورت اطلاعات نادرست با انجام خاک ورزی حفاظتی افزایش عملکرد نخواهیم داشت.

    وی مدیریت بقایای گیاهی ، کاهش خاک ورزی، تناوب زراعی، در آمد اقتصادی کشاورز را الفبای کشاورزی حفاظتی دانست.

    در ادامه عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به کشت کف جوی در جنوب استان با توجه به شوری خاک منطقه اشاره نمود و گفت: این روش سال گذشته در شهرستان های رامشیر، ماهشهر و هندیجان اجرا گردید.

    جعفر حبیبی اصل به نتایج حاصل از این کشت اشاره کرد و عوامل موثر در این روش را شرایط منطقه و آب و هوا، نوع محصول و هدف تولید، نوع خاک ، نوع بقایای گیاهی و قدرت کششی در دسترس نام برد.

    وی افزود: در جنوب استان اراضی گسترده ای با مشکل شوری روبرو هستند که در آن ها  با روش های سنتی، کشت گندم صورت می گیرد و به دلیل وچود این مشکلات همواره کشت کف جوی و پشته ای در این مناطق توصیه می شود.

    حبیبی زیرساخت های مود نیاز در جنوب استان جهت این نوع کشت را تسطیح اساسی زمین ها، تقویت نظام های بهره برداری و شراکتی ، ایجاد مشوق ها و تسهیلات و ترویج و آموزش عنوان کرد.

     

    انتهای پیام/*