• به گزارش رهرو نیوزعلی محمد احمدی روز سه شنبه در شانزدهمین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان در یاسوج اظهار داشت: اماکن ورزشی برای آبیاری چمن ها، رختشویخانه های بیمارستان ها، قالی شویی ها و کارواش ها می توانند از پساب فاضلاب به جای آب شرب استفاده کنند.

    وی بیان کرد: همه دستگاه ها برای اجرایی شدن طرح پساب شهر یاسوج کمک کنند و براساس آن برای دیگر شهر های استان برنامه ریزی شود.

    احمدی با بیان اینکه فرصت ها باید در خدمت مردم استان باشد نه استان های همجوار، گفت: دستگاه ها تمام تلاش خود را برای بهره برداری از پساب انجام داده و استفاده از چاه های آب را به حداقل برسانند.

    عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار نیز در این نشست با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی جامعی در زمینه مدیریت مصرف پساب در استان وجود ندارد گفت: دستگاه های متولی مطالعات اولیه و برنامه ریزی ها را انجام دهند و نیاز شهرداری ها، صنعت و کشاورزی ارزیابی شود.

    علی داودی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه اگر پساب به رودخانه بشار وارد شود سلامت مردم را به خطر خواهد انداخت گفت: برای مناطق پایین دست شهر یاسوج، بهتر است شهرداری کارهای مطالعاتی و عملیاتی اجرایی خط انتقال آن را انجام دهد.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: شرکت نفت گچساران با مجوز آب منطقه ای از چندین حلقه چاه های منطقه امامزاده جعفر آب برداشت می کند.

    حسن نوروزی افزود: با استفاده از اهرم های مدیریتی، آب منطقه ای باید تخصیص شرکت نفت از چاه های امام زاده جعفر را حذف کرده و آن را ملزم به استفاده از پساب کند.

    وی افزود: آب منطقه ای برای جذب سرمایه گذار در طرح های ملی و استانی خود مشوق ها را با توجه به شرایط طرح و محل استقرار آن مد نظر قرار دهد.

    مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز در این نشست گفت: شهرداری یاسوج با توجه به خشکسالی های اخیر به خاطر حفظ محیط زیست و برای آبیاری فضای سبز شهر باید موظف به استفاده از پساب شود.

    فیض الله پاسره اظهار داشت: کارخانه سیمان روزانه ۳۰۰ متر مکعب آب با کیفیت را برای پایین آوردن دمای گازهای خروجی آلاینده محیط زیست مصرف می کند که می تواند بجای آن از پساب استفاده کند.

    معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد پیش تر گفته بود که سالانه ۴۶ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیرمجاز در این استان برداشت می شود.

    کارشناسان بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی این استان را در بخش کشاورزی می دانند.

    افت سطح آب در دشت های کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و براساس آمار میانگین افت سفره های آب زیرزمینی در ۱۵ دشت این استان ۱۰ متر است.

    سالانه ۲۸۱ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز این استان برداشت می‌شود.

    استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از این نشست گفت: در راستای اجرای تبصره ۱۹ واگذاری طرح های در دست اجرا به بخش خصوصی برای توسعه بیشتر استان تسریع شود.

    احمدی اظهار داشت: واگذاری طرح ها به بخش خصوصی می تواند زمینه تزریق اعتبارات بیشتر به سایر طرح ها را در استان ایجاد کند.

    وی افزود: بعضی از دستگاه های اجرایی در تحقق اهداف این طرح تلاش لازم را ندارند و همکاری دستگاه ها برای شناسایی و کار واگذاری این طرح ها می تواند زمینه ساز توسعه استان شود.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این زمینه گفت: واگذاری طرح های گردشگری به بخش خصوصی به دلیل سند نداشتن امکان پذیر نیست.

    محمود باقری افزود: اراضی ملی که از طرف منابع طبیعی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار شده ابعاد و محدوده آن ها مشخص نبوده و معارضان محلی جلوی سرمایه گذار را می گیرند.

    بر اساس تبصره ۱۹ لایحه بودجه ۱۳۹۷ به دولت اجازه داده شده است که نسبت به انعقاد انواع قرارداد از جمله واگذاری طرح های نیمه تمام، مشارکت، ساخت و بهره برداری یا برون سپاری این طرح ها با بخش خصوصی و تعاونی اقدام کند.

    هدف این قانون جلب مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح ها و پروژه های منتخب جدید و نیمه تمام (با اولویت طرح های نیمه تمام) و بهره برداری طرح ها و پروژه های تکمیل شده یا در حال بهره برداری، در قالب ساز و کار مشارکت عمومی – خصوصی است.

    سهمیه کهگیلویه و بویراحمد برای واگذاری طرح های عمرانی سال گذشته ۷۰ پروژه بوده است و از این تعداد ۳۲ طرح واگذار شد.

    رتبه استان از حیث واگذاری ۲۴ کشوری است اما از لحاظ واگذاری پروژه های نیمه تمام، استان جایگاه بهتری دارد. در حال حاضر قرار بر این است که ۳۹ طرح دیگر به بخش خصوصی واگذار شود.

     

    انتهای پیام /*

     

      • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا