• به گزارش رهرو نیوز : در این برنامه که با حضور جمعی از کارشناسان اداره کل منابع طبیعی خوزستان و ادارت اندیکا و مسجدسلیمان و همچنین اساتیدی از گروه گیاه پزشکی دانشگاه چمران برگزار گردید از مناطق آسیب دیده جنگلی بازدید به عمل آمد.

    جنگلهای زاگرس که از شمال غرب در استانهای آذربایجان تا استان فارس امتداد می یابد از اهمیت ویژه ای برخودار می باشند. تامین بخش قابل توجهی از ذخایر آبهای سطحی و زیرزمینی کشور، تکمیل زنجیره تامین دامپروری عشایر منطقه، پاکسازی و تصفیه هوا و همچنین محل اسکان بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی و عشایری کشور در حوزه زاگرس قرار دارد.

    حدود بیست درصد از جنگلهای زاگرس در خوزستان واقع شده که این رقم شامل ۱/۶ مساحت استان میباشد و شامل شهرهای اندیمشک، دزفول، گتوند، لالی، اندیکا، مسجدسلیمان،  ایذه، باغملک و بهبهان میشود.

     

    متاسفانه چند سالی است این میراث طبیعی با مخاطرات جدی و جبران ناپذیری مواجه گردیده است.شیوع آفات و بیماری هایی همچون سوسک جوانه خوار، خشکیدگی بلوط و لکه زغالی حیات زاگرس را با چالش جدی روبرو کرده است که بر اساس نظر کارشناسان استمرار خشکسالی و در پی آن تشدید پدیده گردوغبار عامل اصلی بسیاری از این آفات و بیماری ها می باشد.

     

    اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با مشارکت سازمان های مردم نهاد ضمن برگزاری سفرهای رسانه ای متعدد با حضور فعالین رسانه ای، مسئولین مرتبط و کارشناسان مربوطه سعی دارد با اطلاع رسانی در این زمینه از وقوع یک بحران زیست محیطی که حیات و پویایی زاگرس را تهدید میکند پیشگیری نماید.

     

    انتهای پیام/*